







Totaal aantal Berichten: 782
Geregistreerd: 26-09-2007
- CX 2400 GTi
- Ami 6 break
- Ami 8 Berline
Hmm… hoe meet je dat?
En zou die dan te hoog zijn als die niet goed zit? (aangezien hij er vol gas goed vandoor gaat)
Je hebt een injectiemotor als ik me niet vergis toch?
Dan zou het mischien aan de potmeter van de gasklep kunnen liggen, of mischien ernstige inwendige vervuiling van je gasklephuis, inlaatkanalen en/of injectoren. Heb je daar ooit al eens naar gekeken? En hoe staat het met de klepspeling?
ff wat anders trouwens, zou mij wel leuk lijken om een keer een fotoshoot te doen met jouw cx en mijn blauwe gsa.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)












































Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Art schreef:Je hebt een injectiemotor als ik me niet vergis toch?
GTi is natuurlijk altijd injectie
Ja idd van me. Net wakker haha.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)








Totaal aantal Berichten: 782
Geregistreerd: 26-09-2007
- CX 2400 GTi
- Ami 6 break
- Ami 8 Berline
Art schreef:Je hebt een injectiemotor als ik me niet vergis toch?
Dan zou het mischien aan de potmeter van de gasklep kunnen liggen, of mischien ernstige inwendige vervuiling van je gasklephuis, inlaatkanalen en/of injectoren. Heb je daar ooit al eens naar gekeken? En hoe staat het met de klepspeling?ff wat anders trouwens, zou mij wel leuk lijken om een keer een fotoshoot te doen met jouw cx en mijn blauwe gsa.
Die potmeter heb ik inderdaad gekeken, maar die vind ik wat apart. Hij meet niet het hele bereik, maar alleen vol gas, stationair en alstie ergens daartussen staat geeft ie geen contact. Hoe wordt op dat stuk gemeten hoeveel gas je geeft? Daar ben ik erg benieuwd naar. Want het leek inderdaad eerst alsof er gewoon rotzooi op het vaak gebruikt gedeelte van de potmeter zat, maar dat kan dus niet echt effect hebben alstie zo meet daar. Klepstelling is recent gedaan, sindsdien gaat ze wel weer veel beter. Voor de rest zou ik inderdaad de inlaatkanalen en het gasklephuis eens eraf kunnen halen en goed schoon kunnen maken. Zal ik binnenkort eens gaan doen als ik dr een dagje niet nodig heb.
En voor wat betreft een fotoshoot met jouw GSA, dat lijkt me bestwel erg cool. Ik weet niet welke kleur jouw GSA precies heeft, maar komt wel heel erg in de buurt van de mijne. Mocht je binnenkort een dagje vrij hebben, dan kunnen we zeker iets afspreken. PB me daarover anders maar ff.
Misschien is die potmeter versleten.
Denk ook eens aan een lekkend inlaat en uitlaatspruitstuk. De motor is voor de aankoop gereviseerd. Misschien moeten er wat bouten nagetrokken worden. Het probleem wat jij beschrijft heb ik een keer gehad met een Renault uit ‘65. Bij een constante snelheid stotteren en inhouden, en bij volgas is het volledige motorvermogen aanwezig en rijdt ie perfect. Ik had toen haarscheurtjes in het inlaatspruitstuk. Dat probleempje heeft mij anderhalf jaar gekost en heeel veel geld voordat ik iemand gevonden had die het probleem ontdekte.














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
RikvdS schreef:Art schreef:Je hebt een injectiemotor als ik me niet vergis toch?
Dan zou het mischien aan de potmeter van de gasklep kunnen liggen, of mischien ernstige inwendige vervuiling van je gasklephuis, inlaatkanalen en/of injectoren. Heb je daar ooit al eens naar gekeken? En hoe staat het met de klepspeling?ff wat anders trouwens, zou mij wel leuk lijken om een keer een fotoshoot te doen met jouw cx en mijn blauwe gsa.
Die potmeter heb ik inderdaad gekeken, maar die vind ik wat apart. Hij meet niet het hele bereik, maar alleen vol gas, stationair en alstie ergens daartussen staat geeft ie geen contact. Hoe wordt op dat stuk gemeten hoeveel gas je geeft? Daar ben ik erg benieuwd naar. Want het leek inderdaad eerst alsof er gewoon rotzooi op het vaak gebruikt gedeelte van de potmeter zat, maar dat kan dus niet echt effect hebben alstie zo meet daar. Klepstelling is recent gedaan, sindsdien gaat ze wel weer veel beter. Voor de rest zou ik inderdaad de inlaatkanalen en het gasklephuis eens eraf kunnen halen en goed schoon kunnen maken. Zal ik binnenkort eens gaan doen als ik dr een dagje niet nodig heb.
![]()
En voor wat betreft een fotoshoot met jouw GSA, dat lijkt me bestwel erg cool. Ik weet niet welke kleur jouw GSA precies heeft, maar komt wel heel erg in de buurt van de mijne. Mocht je binnenkort een dagje vrij hebben, dan kunnen we zeker iets afspreken. PB me daarover anders maar ff.
Potmeter bij L-jetronic meet alleen volgas en stationair. Het is ook helemaal geen potmeter maar eerder een gasklep-positieschakelaar.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste








Totaal aantal Berichten: 782
Geregistreerd: 26-09-2007
- CX 2400 GTi
- Ami 6 break
- Ami 8 Berline
Hmm… dat dacht ik al. Maar wat geeft er dan aan hoeveel benzine erin gespoten moet worden? Er moet toch iets zijn in de trant van zo’n potmeter. In scheurtjes oid in het inlaat systeem zal ik ook eens natrekken. Al lijkt me die kans enigszins klein. Ik zal eens zien.





























Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Tip: Verdiep je eens in “L-jetronic”.
Citroen!



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Is er niet een Haynes speciaal voor L-jetronic?


























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
De ‘potmeter’ is in dit geval de luchtmeter. De gaskleppositie meter heeft een soort van drie standen. Hij ziet stationair, volgas en ‘niet’ stationair of volgas oftewel ertussenin.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Bij de L-jet zijn er een paar dingen die storingen kunnen veroorzaken:
- temperatuursensor: deze bepaald de verrijking tijdens het warmlopen.
- de genoemde luchtmeter, ook wel luchtmassameter genoemd. Bron van storingen….
- brandstofdruk en brandstofdrukregelaar
- stekkerverbindingen en massa
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Ik heb ook last van licht stotteren bij constante snelheid, maar vooral bij optrekken en boven de 3000 toeren rijden. Het is ook niet altijd. Echt een lastig probleem. Mijn lijstje:
- luchtmassameter controleren
- injectoren reinigen
- misschien ook brandstofdruk?
Omdat het op LPG niet optreedt is het alleen niet zo urgent, en alles wat eraan gedaan wordt is weer gedoe en kost geld…








Totaal aantal Berichten: 782
Geregistreerd: 26-09-2007
- CX 2400 GTi
- Ami 6 break
- Ami 8 Berline
Oke, dit zijn erg goeie tips. Ik ga deze dingen komende vrije dagen even proberen na te lopen. Dan horen jullie wel als ik iets tegen kom daar. Verder heeft de dame het vandaag overigens weer prima gedaan zonder problemen. Het blijft apart…
Het verdiepen in de L-jetronic vind ik ook een erg goed plan. Eens kijken of ik ergens een boekje vandaan kan snorren waar dat mooi in staat uitgelegd. Lijkt me erg leerzaam en vooral nuttige informatie. En ben stiekem ook behoorlijk benieuwd naar de techniek erachter.
To be continued dus…





























Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Bosch heeft van die mooie boekjes in A4-formaat, ook van de L-jetronic. Lees die en je weet (bijna) alles ervan…
Citroen!