C5 slaat af bij warme motor en intrappen koppeling
Leapfrog
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 09-11-2007

Gepost: 20 december 2007 01:37 PM

Sinds enkele weken gebeurt het af en toe dat bij een warme motor en intrappen van de koppeling de motor afslaat.
De verlichting blijft branden, dashboard ook (incl. grote rode “STOP” lamp).
Bij het loslaten van de koppeling tijdens uitrollen slaat de motor weer gewoon aan.
Ik kan geen verband leggen tussen weersomstandigheden en dit probleem, het gebeurt als het regent maar ook als het droog is.
Auto heeft vorige week een 160.000 km beurt plus APK gehad, dus distributieriem, waterpomp en remvloeistof vervangen. Dat doet wel pijn in de beurs.
Tevens is de LMM vervangen, deze was defect.

Het vreemde is dat dit niet elke dag gebeurt, terwijl ik wel elke dag dezelfde weg afleg (woon-werk) dit is zo’n 50 km snelweg, de laatste kilometers is er nogal eens file (!?), het gebeurt dan wel eens dat je de koppeling in moet trappen omdat je moet afremmen, en af en toe slaat dan de motor af. Ook bij afremmen voor verkeerslicht gebeurt het.
Gevaarlijke storing!

Wie heeft een antwoord?

Citroën Xsara Picasso 1.8 2001
Citroën C5 2.0 HDi 2002
Citroën C4 1.6 eHDi 2011
DS5 2.0 BlueHDi Business Executive

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 20 december 2007 03:19 PM
  [ # 1 ]

begin ‘s met je model in je profiel te zetten, dat maakt het wat makkelijker om suggesties te doen (benz/HDI/G3?)

Bij het loslaten van de koppeling tijdens uitrollen slaat de motor weer gewoon aan.

tja dit werkt wel maar is gewoon erg slecht voor de motor om steeds te moeten doorstaan, zal ook geen Diesel zijn dan… Rolling Eyes

Gevaarlijke storing!

als het echt een (gevaarlijke) storing is, dan zal de auto daar zelf melding van doen, foutcodes uitlezen dus Idea

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
Leapfrog
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 09-11-2007

Gepost: 20 december 2007 07:36 PM
  [ # 2 ]
eviltwin schreef:

begin ‘s met je model in je profiel te zetten, dat maakt het wat makkelijker om suggesties te doen (benz/HDI/G3?)

Bij het loslaten van de koppeling tijdens uitrollen slaat de motor weer gewoon aan.

tja dit werkt wel maar is gewoon erg slecht voor de motor om steeds te moeten doorstaan, zal ook geen Diesel zijn dan… Rolling Eyes

Gevaarlijke storing!

als het echt een (gevaarlijke) storing is, dan zal de auto daar zelf melding van doen, foutcodes uitlezen dus Idea

Profiel is bijgewerkt.
Het is dus wel een diesel! waarom zou je een diesel niet aan kunnen duwen?

Met gevaarlijke storing bedoel ik niet dat het gevaarlijk is voor de auto, maar voor de bestuurder!!!!
Stel je maar eens voor dat dat kl*teding afslaat op de snelweg in een bocht.

Citroën Xsara Picasso 1.8 2001
Citroën C5 2.0 HDi 2002
Citroën C4 1.6 eHDi 2011
DS5 2.0 BlueHDi Business Executive

Profiel  
 
abxsport
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 682
Geregistreerd: 22-12-2006

Gepost: 20 december 2007 10:12 PM
  [ # 3 ]

Laat m eerst maar eens uitlezen.

Profiel  
 
Leapfrog
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 09-11-2007

Gepost: 20 december 2007 10:37 PM
  [ # 4 ]

Ik heb hem vanmiddag bij de garage afgeleverd, de rotonde om met een afgeslagen motor is een echte beproeving voor je armspieren.  Confused

Citroën Xsara Picasso 1.8 2001
Citroën C5 2.0 HDi 2002
Citroën C4 1.6 eHDi 2011
DS5 2.0 BlueHDi Business Executive

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 21 december 2007 01:51 AM
  [ # 5 ]
Leapfrog schreef:

Stel je maar eens voor dat dat kl*teding afslaat op de snelweg in een bocht.

volgens mij moet je iets aan je rijtechniek doen en niet te pas en te onpas de koppeling in trappen. Een bocht op de snelweg neem je uiteraard gewoon in vijf, met het gas erop als het even kan, een rotonde neem je ook in de versnelling, maar niet in vijf en niet volgas Wink

Het is dus wel een diesel! waarom zou je een diesel niet aan kunnen duwen?

Het is per definitie niet de bedoeling dat je moderne auto’s aanduwt, maar wat jij hier doet is in feite de motor starten met de massatraagheid van de auto. Een Diesel door de compressie duwen vergt nogal wat kracht, wat dan weer door koppeling en bak moet worden opgevangen.

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
hwvanginkel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 1
Geregistreerd: 17-01-2008

Gepost: 17 januari 2008 10:23 PM
  [ # 6 ]

Weet u inmiddels al de oorzaak van het afslaan van de motor tijdens het rijden?

Met vr.gr. H.W. van Ginkel

Profiel  
 
Leapfrog
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 09-11-2007

Gepost: 18 januari 2008 12:40 AM
  [ # 7 ]
eviltwin schreef:
Leapfrog schreef:

Stel je maar eens voor dat dat kl*teding afslaat op de snelweg in een bocht.

volgens mij moet je iets aan je rijtechniek doen en niet te pas en te onpas de koppeling in trappen. Een bocht op de snelweg neem je uiteraard gewoon in vijf, met het gas erop als het even kan, een rotonde neem je ook in de versnelling, maar niet in vijf en niet volgas Wink

Het is dus wel een diesel! waarom zou je een diesel niet aan kunnen duwen?

Het is per definitie niet de bedoeling dat je moderne auto’s aanduwt, maar wat jij hier doet is in feite de motor starten met de massatraagheid van de auto. Een Diesel door de compressie duwen vergt nogal wat kracht, wat dan weer door koppeling en bak moet worden opgevangen.

@eviltwin,

Nemen jullie me niet kwalijk, maar met mijn rijstijl is niks mis!  Evil or Very Mad
Ik trap niet te pas en te onpas de koppeling in, alleen om te schakelen.!

De auto is ondertussen in de garage geweest en er bleek een foutcode weergegeven te worden die niet constant was. De foutcode wees op een defecte krukas-sensor. In eerste instantie is deze dan ook vervangen, de eerste paar dagen leek het te helpen.
Maar helaas, na een dag of drie kwam het probleem terug en ernstiger dan ooit. Zo erg zelfs dat ik op een gegeven moment de auto niet meer gestart kreeg; de startmotor draaide goed rond maar het was net of de motor geen brandstof kreeg.
Toen op een gegeven moment de motor aansloeg probeerde ik weg te rijden maar zodra ik ook maar aan de versnellingspook kwam sloeg de motor weer af. Uiteindelijk is het toch gelukt om de auto bij de dealer te krijgen.
De maandag erna kreeg ik een telefoontje van de dealer dat het probleem opgelost was, het bleek een doorgeschuurde kabel te zijn! En wel de kabel die van de krukassensor naar het mm loopt. Deze was doorgeschuurd door een van de staalkabels van de versnellingsbak(!), deze liep er te dicht langs.
Ze hadden de oude krukassensor teruggeplaatst en de kabel gerepareerd, zodoende bleef de rekening aanvaardbaar.

Achteraf is het gedrag van de auto dus heel goed te verklaren; de krukassensor detecteert iedere keer dat de eerste cilinder door het BDP gaat, zodra het MM deze puls niet meer krijgt (door een defecte sensor óf een kapotte kabel) sluit het MM de brandstoftoevoer af omdat de motor schijnbaar niet meer draait. Het feit dat de klachten steeds ernstiger werden is te wijten aan het feit dat een van de staalkabels van de versnellingsbak tegen de kapotte kabel drukte als je schakelde (terwijl je dus de koppeling intrapt), door dit drukken ging de kabel steeds verder kapot.

Gelukkig rijdt mijn C5 nu weer als een spreekwoordelijk zonnetje, helaas kan ik nog niet al te vaak in de 5de een bocht op de snelweg nemen, maar dat ligt aan het Nederlandse verkeer en niet aan mijn auto!!!

Citroën Xsara Picasso 1.8 2001
Citroën C5 2.0 HDi 2002
Citroën C4 1.6 eHDi 2011
DS5 2.0 BlueHDi Business Executive

Profiel  
 
Texter
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 215
Geregistreerd: 28-02-2006

Gepost: 18 januari 2008 01:04 AM
  [ # 8 ]

Ik neem die bochten ook altijd in vier! Fijn voor je dat het euvel is opgelost.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook