Beste lezers,
Ik heb een korte vraag, ik ben bezig met een grondige restauratie van mijn citroen sm.
Nu wil ik ook de voorwielophanging geheel verwijderen zodat ik het chassis goed kan behandelen (RX antiroest).
Maar voor dat ik dat doe: zijn er (lastige) afstellingen nodig als ik de voorwielophanging weer monteer, of is dit een kwestie van gewoon vastschroeven?
Met vriendelijke groet,
Maart.
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Buiten de afstelling van de torsiebaren is het allemaal gewoon los en vastzetten .
Dus goed opmeten voor je dit uit elkaar smijt ; ene kant is linkse en rechtse draad , andere kant twee keer rechts .....
Er zitten wel twee bouten van binnen naar buiten geschroefd door het chassis .
Walter
Foto’s : :
Meten is weten , gissen is missen
3 activa’s…........
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
ok, bedankt voor de tips!
Ik ga de voorwieophanging verwijderen.
Ik heb wel een paar foto’s, maar weet even niet hoe ik die moet toevoegen.
Staat dat ergens beschreven?
Overigens heb ik maar een (1) activa, profiel klopte niet.
Heb ook een 504 cabriolet, maar die mag niet op de lijst.
Prettige feestedagen!
Hierbij link naar een paar foto’s.
http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=albumview&a=1&key=YBGU3WRI&album=ZJBQ8LWK
http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=albumview&a=1&key=WIUD44FY&album=ZJBQ8LWK
groet,
Maart
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Die wagen komt toch niet uit Belgie ??
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 2474
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Als dat een 72 er is is het niet dezelfde wagen hoor walter, die wij gezien hebben met die twee andere wagens. was een vroege 70 er want er hing geen rubber op de achterbumper….en er waren ook geen bevestigingen voor.
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Dit is toch een andere auto, even uitleggen.
Deze auto is een jaar of 12 geleden uit Italie gehaald.
Daarna heeft de vorige eigenaar de auto gered van de sloop en is met een restauratie gestart. Hij heeft de auto is grotendeels gedemonteerd en (een jaar of 10 geleden) geheel overgespoten. Daarna wegens tijdgebrek niet verder gerestaureerd. De auto was oorspronkelijk bruin, bouwjaar ‘72 of ‘73, injectie, in Italie omgebouwd naar carburateurs.
De auto is geheel roestvrij en kompleet (lijkt het), alle schoefjes enzo netjes in zakjes met labels enz. Mooi zwart leer, rvs uitlaat enz.
Ik heb deze auto in onderdelen gekocht om verder te gaan met de restauratie.
Op een van de vorige foto’s zag je de bijbehorende motor in onderdelen in de achterbak van mijn 504 cabrio. Overigens ga ik dit blok niet gebruiken omdat er een stuk uit het tussencarter mist. Ik heb inmiddels een andere motor gekocht in Munchen, geheel gereviseerd (ook 10 jaar geleden) -> niet duur maar ook niet geheel risicovrij verwacht ik.
Voorwielophanging is inmiddels los (bedankt voor de tips), kleine tegenvaller: een van de draadbussen is losgescheurd….
http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=albumview&a=1&key=EHUD68IP&album=ZJBQ8LWK
Ooit slecht gelast of gewoon lomp mee gereden?
Heeft er iemand nieuwe tips?
Vastlassen (lijkt mij het beste, nu kan ik er nu goed bij) of een grote bout met moer en onderlegringen…
Groet,
Maart
gewoon opnieuw lassen; is ook een bekend euvel bij de DS. ....
lopen ook wel wat draadjes over bij de DS topic
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Ik zou de draagarm terug monteren,met de geloste draadbus er ook terug op,ongeveer op de positie ,zoals ze oorspronkelijk stond. Dan stevig met puntlasjes vastlassen,dan de draagarm weer verwijderen en volledig aflassen.
Bij mijn SM ook 1 kleinscheurtje. Valt weer reuze mee.
http://picasaweb.google.nl/U.niek63/MijnSM03/photo#5181763298755176946
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Doe wat driverd heeft gedaan bij zn DS, slijp alle lassen grotendeels los en las opnieuw met goed veel energie vast!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ga ik zeker doen Joris. Thanks!
P.s. Ik heb de spiegel waar je me op gewezen hebt . Althans ik heb hem nog niet in huis.
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
U-Niek schreef:Ga ik zeker doen Joris. Thanks!
P.s. Ik heb de spiegel waar je me op gewezen hebt . Althans ik heb hem nog niet in huis.
Heb je zelf het asje nog? Want dat is bij deze kapot…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Nee, helaas heb ik het asje nog niet. Dat wordt de volgende stap.
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
SMC de F…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>