Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Vanaf de fabriek zijn die lassen er “van een afstand ingegooid”. Hoe slordig zeg (bij de DS, zal bij een SM niet beter zijn)....
Voor de zekerheid zou ik ze inderdaad afslijpen (niet helemaal los) en opnieuw -netjes- lassen. Zeker nu de motor eruit is.
Succes!
Citroen!
.komma
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Je hoort het niet vaak bij de SM. Maar het zit vergelijkbaar als bij de DS dus waarom niet…..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 02-11-2005
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
Als je bedoelt de lassen in de carrosserie dan zie je een groot verschil in lassen bij de oudere SM’s en een model uit 73, blijkbaar heeft Citroen bij de latere modellen de stevigheid vergroot door meer en mogelijk ook beter te lassen op het chassis bij de voorwielophanging.
Maar.. de constructie zelf is daarbij niet veranderd of ge-optimaliseerd?
.komma
De constructie zelf is daarbij inderdaad niet veranderd of ge-optimaliseerd.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 02-11-2005
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
De behuizing (chassis) is dus zeer duidelijk verstevigd.
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Misschien kwamen de problemen bij de ds pas rond 1972 aan het licht en hebben ze het toen bij de sm verbeterd.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Dirkman schreef:heren,
Ik ben ook in die regionen beland. blokje is er bijna uit, en de zaak wordt steeds duidelijker :Er is wat trillingsschade (althans zo lijkt het) in het voortrein. Dus scheuren! Niet zo mooi. Maar goed.De foto’s van U-Niek zijn inspirerend:)
Is dit een bekend fenomeen? Of ben ik bijzonder (ongelukkig). Gewoon even nieuwsgierig.Een groet!
Scheurtjes goed uit slijpen daarna dicht lassen. Komt bij alle jaar tallen voor. Hoort er een beetje bij.
Ook al lijkt een SM op een DS, doordat de draagarmen voor de “andere kant” op gemonteerd zijn zijn de krachten ook anders. Een DS heeft met name te lijden van het oprijden van drempels en stoepranden. Een SM gaat daar veel soepeler mee om. Maar… als dat lijdt tot hogere snelheden over obstakels dan komt de klap toch weer hard aan.
Er is nog een andere reden waarom de vergelijking mak gaat: De DS werd compleet gebouwd op Quai de Javel, maar de carrosserie van een Sm werd gebouwd bij Chausson en de montage vond plaats op Quai de Javel. Helaas weten we heel weinig van de productie bij Chausson.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Nogal wat moeite met deze uitleg.
De draagarmen draaien om langsscheepse assen.
Of de lagers daarvan nu voor of achter het wiel zitten (in rijrichting gezien) maakt voor de belasting geen enkel verschil.
Of mijn mechanica lesjes zijn verouderd, natuurlijk.
Kan het zijn dat de SM’s doorgaans veel minder km’s op de teller hebben dan dagelijkse DS’en?
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Bekijk het maar zo: Statisch (mechanica) heb je gelijk, dus je lessen lijken goed, maar dynamisch niet volgens mij. Ik wil die discussie misschien wel een keer met een white-board doen, dan kunnen we wat krachten/vectoren tekenen, maar niet hier schriftelijk.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Je ziet hier van bovenaf schematisch de onderste of bovenste draagarm aan de rechterzijde van een DS en een SM. De auto rijdt naar rechts. Aan de fusiekogel zit lagerhuis en wiel.
De dikke lijnstukjes verbeelden de lagering. Die lagers kunnen alle dwars- en langskrachten op het chassis overbrengen.
Nou mag jij.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 2114
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Dus de ophanging van de ds staat “stotend” ten opzichte van hobbels als je vooruit rijdt? Dan is de dynamische belasting bij de Ds hoger….
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Volgens mij zijn jullie beiden in de war met de achterste draagarmen. Daarvan staat de as dwars op de rijrichting. Aanstootkrachten vanaf de weg hebben invloed op de draairichting van die draaiarm omdat ze er dwars op staan, zoals je direct kan zien bij het remmen.
Die achterste draagarmen kan je daarom niet straffeloos omgekeerd (dus stekend) monteren.
Bij de voorwielophanging is dat niet zo, waar de (langs) krachten op het wiel ook vandaan komen, ze staan in de richting van de draaias en hebben dus geen invloed.
Als het echt om wegligging gaat kiest men ook altijd voor double wishbone voor en achter.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop