Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007
- C5 2.0i 16v Difference 2
Enige weken na aanschaf van mijn Xantia begon hij een beetje te haperen, zeker bij het gas geven in de hogere(3,4,5) versnellingen.
Tevens bij de start, koude of warme, moet ik flink wat gas geven voordat de motor aanslaat en het toerental is bij koude motor rond de 1000 toeren, terwijl dat bij warme motor tussen de 1200 en 1500 toeren ligt.
In dit Forum heb ik een paar keer gelezen dat het de Stappenmotor zou kunnen zijn.
Deze heb ik enige tijd geleden schoon gemaakt met WD40 en het probleem is bij het gas geven in de hogere versnellingen opgelost, niet het euvel bij het starten en de toerental schommelingen.
Toen ik de stappenmotor demonteerde bleek het staafje met de metalen punt(welke volgens mij de luchttoevoer regeld bij stationair draaien) inclusief veer, volledig los zat, wat met monteren best wel lastig was.
Hoort dit los te zitten, want er zit ook schroefdraad op het stangetje.
Groet Joop.
Als je met los bedoelt dat het stangetje er zo af kan vallen, dan is het antwoord nee.
Het stangetje hoort op het asje met schroefdraad te zitten en beweegt, afhankelijk van de aansturing over dit asje heen.
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007
- C5 2.0i 16v Difference 2
Bij mijn stappenmotor is het stangetje met schroefdraad, met daarop vastzittend de metalen punt die volgens mij de lucht toevoer regeld bij verschillende toeren.
Als ik het goed begrijp mis ik dus iets in de stappenmotor, want zo gauw ik de stappenmotor los haal, heb ik 3 losse onderdelen, de stappenmotorhuis, een veer en het stangetje met schroefdraad met daarop de metalen knop/punt.
Klinkt alof het stangetje met schroefdraad is afgebroken.
Bij mijn weten zit deze normaal gesproken vast in het huis. Het metalen pennetje met de conische punt kun je hier normaal gesproken wel vanaf halen.
Ik denk dat je het beste op zoekt kunt naar een andere stappenmotor om van je probleem af te komen.
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007
- C5 2.0i 16v Difference 2
Dat gevoel had ik ook al, want doordat het stangetje met schroefdraad en conische punt geheel los zit, wordt dit stangetje constant naar voren geduwd d.m.v. de veer, en sluit de luchttoevoer, denk ik, continu af.
Heeft iemand enig idéé waar ik het beste zo’n stappenmotor kan halen, buiten de officiele dealer.
Automaterialenzaak misschien.
Maar waarom perse buiten de dealer om? Weet je wel zeker dat je de juiste voor jouw auto krijgt.
Met “imitatie” onderdelen is dat neit altijd zo zeker.
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007
- C5 2.0i 16v Difference 2
sta
Daar heb je helemaal gelijk in, alleen ik heb 3 weken geleden een stabistang laten vervangen bij de officiele dealer in Almere, € 136,50, voor een half uur werk.
De stang zelf koste al € 68 ex, terwijl op dit Forum wordt aangegeven dat deze stang +/- € 30 incl. kost, m.a.w. meer als 100% winst, buiten arbeidsloon etc.
Je kan dit nalezen op een eerdere vraag van mij “stabilisatorstang linksvoor vervangen”.
Vandaar mijn vraag waar deze stappenmotor ook te krijgen is.
Ik zal eens contact opnemen met Brezan of Harry Banis.
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 31-03-2006
- ID/DS Dspecial
- C3 1.4i
Je kunt ook bij de dealer een nieuwe stappenmotor kopen.
Zelf vervangen is een eitje.
Bij de dealer kunnen ze aan de hand van je Chassisnummer het juiste type bepalen.
Bij mij leverde een rondje bellen bij automaterialen steevast het antwoord dat ze geen stappenmotor konden leveren.
Dit is mijn project… http://www.nieuwzaailand.nl/over_het_project
En natuurlijk onze sleutelplek http://www.sleuteltje-11.net (We hebben nog plaats in de stalling)
robloe schreef:Je kan de stappenmotor zelf toch ook net zo goed even schoonmaken? Veel makkelijker en bespaart je geld
Misschien slim om eerst even te lezen? Als er iets afgebroken is helpt schoonmaken immers niet meer.