1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
overmatige slijtage voorbanden
liv
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 19-05-2007

Gepost: 22 december 2007 03:36 PM

ongeveer 22 dzd. km geleden twee nieuwe michelin banden laten monteren
als voorbanden.
Ze zijn inmiddels alweer bijna op, heel vreemd bij mijn zx gingen ze zeker 50 dzd km mee.
Wat kan hier de oorzaak van zijn? Ik heb pas mijn schokbrekers laten testen die stonden voor op 67 % en achter op 50%  kan het hier aan liggen?
De banden zijn overgens wel regelmatig afgesleten.
Of is dit normaal voor een xsara break turbo diesel?

mijn citroen verleden en heden BX cannes 14i ‘92 / BX TGD break ‘93 / ZX break 1.9D ‘96 / Xsara break 1.9TD ‘99
Na paar jaar Volvo en VW T4, nu een Berlingo 1.8 8v uit ‘98

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27944
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 22 december 2007 04:04 PM
  [ # 1 ]

Welk type band van Michelin?
En welke maat?

Een diesel is natuurlijk wel zwaarder aan de voorkant, dus extra slijtage is te verwachten. Uiteraard ligt het ook aan je rijstijl, maar ik ga er even vanuit dat dat ongeveer hetzelfde is als bij de ZX.

Toen ik mijn Xsara kocht zaten de orginele banden er nog onder (Michelin Pilot Premacy’s 195/55/15) na ongeveer 70.000 km waren de voorbanden op. Ik zit nu op de 127.000 km en er zit nog 4mm profiel op. Hoe het kan weet ik niet, want rustig door de bochtjes is er bij mij meestal niet bij…
Ik heb dan wel de meest lichte versie van de Xsara, dus het krijgt wat minder te voorduren Wink

Achterop hebben ze volgen mij ongeveer 100.000 km gelegen. Toen was het profiel nog ruim voldoende. Alleen ze waren uitgedroogd dus kwamen niet meer door de APK. Daar is nu ongeveer 1mm vanaf gesleten geloof ik.

22.000 km vind ik erg weinig onder een Xsara…
Misschien kunnen andere diesel rijders hier plaatsen wat hun ervaringen zijn. Ik schat toch rond de 50.000 km met goede banden.

Maar vermoed dat jij 14” banden heb met 185 breedte, misschien heb je dan ook iets meer slijtage, zeker met een zware diesel in de neus.

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 22 december 2007 04:21 PM
  [ # 2 ]

Er is ook verschil in slijtage tussen auto’s met en zonder stuurbekrachtiging.

Maar buiten dat, hoe is de slijtage? Gelijkmatig of maar aan één kant van het loopvlak?

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27944
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 22 december 2007 04:26 PM
  [ # 3 ]
liv schreef:

De banden zijn overgens wel regelmatig afgesleten.

garagestmarien schreef:

Er is ook verschil in slijtage tussen auto’s met en zonder stuurbekrachtiging.

Maar buiten dat, hoe is de slijtage? Gelijkmatig of maar aan één kant van het loopvlak?

Wel blijven opletten Wink

Xsara’s hebben altijd stuurbekrachtiging.
ZX heeft het niet altijd.

Maar naar mijn idee is 22.000 gewoon te weinig, mits je goede banden heb onder een Xsara.

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 22 december 2007 04:42 PM
  [ # 4 ]

Surprisedops:

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27944
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 22 december 2007 06:54 PM
  [ # 5 ]
R&DY; schreef:

ik red met mijn super zachte toyo proxes banden voor nog 25000 km. En dan heb ik ook nog een gechipte HDi…

Dat is incl. aantal rondjes circuit? Wink

Profiel  
 
liv
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 19-05-2007

Gepost: 22 december 2007 08:33 PM
  [ # 6 ]

Het gaat om Michelin Energy E3A banden, 185x65x15 en ik meen een H81, weet dat even niet zeker maar ze waren speciaal voor mijn auto type. De banden zijn vrij regelmatig afgesleten dat is het vreemde. Ik hoor de laatste tijd wel een soort knarsende wrijving als ik met snelheid een bocht neem.
Vandaar dat ik me afvroeg of het aan de vering kan liggen.

mijn citroen verleden en heden BX cannes 14i ‘92 / BX TGD break ‘93 / ZX break 1.9D ‘96 / Xsara break 1.9TD ‘99
Na paar jaar Volvo en VW T4, nu een Berlingo 1.8 8v uit ‘98

Profiel  
 
Dutch Steph
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 316
Geregistreerd: 11-07-2005

Gepost: 22 december 2007 08:57 PM
  [ # 7 ]
R&DY; schreef:

ik red met mijn super zachte toyo proxes banden voor nog 25000 km. En dan heb ik ook nog een gechipte HDi…

Die heb ik er ook onder liggen. Fijne bandjes! Ze schijnen inderdaad nogal snel te slijten, omdat ze uit zachter rubber bestaan. ...maar dus ook meer grip! Mij werd geadviseerd om een keer per jaar de banden voor en achter te wisselen met elkaar. Dit moet ik nog altijd doen overigens.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27944
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 22 december 2007 09:26 PM
  [ # 8 ]
Dutch Steph schreef:
R&DY; schreef:

ik red met mijn super zachte toyo proxes banden voor nog 25000 km. En dan heb ik ook nog een gechipte HDi…

Die heb ik er ook onder liggen. Fijne bandjes! Ze schijnen inderdaad nogal snel te slijten, omdat ze uit zachter rubber bestaan. ...maar dus ook meer grip! Mij werd geadviseerd om een keer per jaar de banden voor en achter te wisselen met elkaar. Dit moet ik nog altijd doen overigens.

Tja dat is een apparte discussie…
Maar dan heb je uiteindelijk 4 slechte banden tegelijk onder je auto, en moet je 4 nieuwe tegelijk kopen… Vooral dat eerste wil je niet Wink

Je kan ook je voorbanden op rijden, en vervolgens je achter banden naar voren en achter nieuwe banden plaatsen. Zo heb je in elk geval achter altijd goede banden en je hoeft nooit 4 nieuwe tegelijk te kopen Wink

@liv
Dat zijn idd de standaard banden die onder een Xsara type 1 geleverd zijn Wink
Dat ze zo snel op zijn is bij een normale rijstijl naar mijn idee niet normaal…

Profiel  
 
BIG charlie
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 798
Geregistreerd: 24-07-2005

Gepost: 23 december 2007 10:26 AM
  [ # 9 ]

Ik denk dat het eea toch afhangt van de aangemeten rijstijl hoor….
Ik heb ondertussen met mijn Michelin Energy banden 25.000 km gereden en ze zijn nog als nieuw vooraan.(mijn wagen is ook gechipt)

Greetz

BIG charlie

Picasso was niet alleen een schilder…......

Profiel  
 
johan20
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 339
Geregistreerd: 10-04-2007

- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDI 110 FAP Dynamic
- C3 SX 1.4 HDI
Gepost: 24 december 2007 01:23 AM
  [ # 10 ]
BIG charlie schreef:

Ik denk dat het eea toch afhangt van de aangemeten rijstijl hoor….
Ik heb ondertussen met mijn Michelin Energy banden 25.000 km gereden en ze zijn nog als nieuw vooraan.(mijn wagen is ook gechipt)

Greetz

BIG charlie

Ik heb ondertussen met mijn Michelin Energy banden 44.000 Km gereden ,ze zijn niet meer nieuw maar ben er zeker van dat ze het volhouden tot 60.000 Km zonder probleem.Ik hou er een gewone rijstijl op na en heb toch ook 110 Pk

X-mas

Profiel  
 
liv
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 19-05-2007

Gepost: 08 januari 2008 09:43 PM
  [ # 11 ]

Het overmatige slijten van mijn voorbanden bleek te liggen aan een versleten fusee kogel (rechts voor), waardoor de wielen in een verkeerde stand gingen staan, het grapje koste mij inclusief nieuwe Monroe schokdempers rondom en een nieuwe ashoes 875 euro.
Ik moet zeggen hij stuurt nu echt een stuk lichter, dus ik zal mijn banden flink hebben mishandeld door dit laat ontdekte defect.

mijn citroen verleden en heden BX cannes 14i ‘92 / BX TGD break ‘93 / ZX break 1.9D ‘96 / Xsara break 1.9TD ‘99
Na paar jaar Volvo en VW T4, nu een Berlingo 1.8 8v uit ‘98

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27944
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 08 januari 2008 09:45 PM
  [ # 12 ]

Duidelijke verklaring Wink

Die banden horen gewoon veel langer mee te gaan Cool

Profiel  
 
liv
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 19-05-2007

Gepost: 09 januari 2008 02:22 PM
  [ # 13 ]

Misschien toch niet veel. Ik dacht eerst dat het afslijten van de banden daar aan lag, maar de monteur dacht van niet. Maar dat de schokdempers op waren was wel duidelijk, de auto veerde echt heel slecht, en nu dus weer veel beter.

mijn citroen verleden en heden BX cannes 14i ‘92 / BX TGD break ‘93 / ZX break 1.9D ‘96 / Xsara break 1.9TD ‘99
Na paar jaar Volvo en VW T4, nu een Berlingo 1.8 8v uit ‘98

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27944
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 09 januari 2008 11:28 PM
  [ # 14 ]
peusjoo306 schreef:

mag ik vragen wat de schokdempers hier mee te maken hebben?

deze dempers onder dit type auto gaan eigenlijk nooit stuk..

Schokdemper slijtage is toch voor alle auto’s normaal Rolling Eyes

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12524
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 11 januari 2008 09:50 PM
  [ # 15 ]
peusjoo306 schreef:

deze zijn afkomstig van peugeot, en deze heeft peugeot zelf ontwikkeld..in tegenstelling tot andere auto fabrikanten die ze aan laten leveren van toeleveranciers.

Aha, dat verklaart waarom er op de dempers van mijn ZX de tekst Peugeot stond.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook