ik zal volgende week mijn banden laten uitlijnen,
dan zal het toch duidelijk moeten worden of er nog iets anders mis is met de
stand van de banden lijkt me zo
mijn citroen verleden en heden BX cannes 14i ‘92 / BX TGD break ‘93 / ZX break 1.9D ‘96 / Xsara break 1.9TD ‘99
Na paar jaar Volvo en VW T4, nu een Berlingo 1.8 8v uit ‘98
Banden kunnen niet uitgelijnd worden.
hhm de wielophanging/stuurinrichting kan toch ingesteld worden. Tenminste vanochtend naar de bandenspecialist geweest en die heeft de auto uitgelijnd. Is dit niet wat wij in de volksmond: “Banden uitlijnen” noemen of begrijp ik je verkeerd?
Trouwens wat me weer opviel is dat de bandenspecialist waar ik ga dit altijd onder belasting doet. (Dus met gewichten erin) Dit ivm camber en Caster.. Was blijkbaar hoog nodig want toen ik de wagen in December 2007 tweedehands kocht zou het zogenaamd gedaan zijn… ja lachen nu trilt er niets meer (balanceren was dus niet correct gedaan) en links en rechtsom sturen gaat gelijkmatiger en met meer ‘gevoel’
Frans
met uitlijnen begrijp je toch wel wat ik bedoel hoop ik
mijn citroen verleden en heden BX cannes 14i ‘92 / BX TGD break ‘93 / ZX break 1.9D ‘96 / Xsara break 1.9TD ‘99
Na paar jaar Volvo en VW T4, nu een Berlingo 1.8 8v uit ‘98
Nouja, voor wat het waard is:
“Balanceren” doe je met een band, wiel voor wiel, zodat het zwaartepunt precies middenin de as komt te liggen. Benodigd: velg + band.
“Uitlijnen” is het afstellen van het onderstel van de auto, zodat de wielen goed sporen. Banden mogen daarbij in principe afwezig zijn (al is het niet handig), velgen moeten er wel op zitten ivm de montage van de uitlijn-apparatuur.
“Banden uitlijnen” is een contaminatie die niet echt aangeeft wat de schrijver nou echt bedoelt en mensen die wat vaker met uitlijnen te maken hebben in verwarring brengt.
Ich bin ein Breaker
Je kan bij dit type auto alleen de sporing afstellen. De camber en caster zijn vaste punten daar kun je niks aan veranderen. Wat wel kan is dat op den duur de draagarm rubbers zodanig versleten zijn dat de stand van de wielen niet meer goed zijn maar dit is meestal goed hoorbaar en voelbaar in het stuurgedrag.
Ik heb de auto dus laten uitlijnen en dat bleek heel erg nodig, er was 2 cm speling, en dat was zeer extreem (mij werd verteld dat een paar mm al niet goed is) en dat verklaarde temeer de bandenslijtage, zwabberige rijgedrag en het gebonk.
Dus meteen ook nieuwe banden eronder laten leggen en nu hoor ik ook geen rare geluiden meer en ligt hij super strak op de weg. Heel fijn!
Hoe kan dat dan zo’n enorme speling? Ik denk dat ik al enig tijd heb gereden met die kapotte fusee kogel en dat hij bij de vorige nieuwe banden
( in juni 07, 22dzd km geleden) bij het uitlijnen dit niet is opgemerkt en er toen dus hierdoor een verkeerde afstelling is verricht.
Maar misschien dat iemand anders daar iets anders over denkt…
mijn citroen verleden en heden BX cannes 14i ‘92 / BX TGD break ‘93 / ZX break 1.9D ‘96 / Xsara break 1.9TD ‘99
Na paar jaar Volvo en VW T4, nu een Berlingo 1.8 8v uit ‘98
Stoepje erg hard meegenomen een keer? Of misschien een aanrijding?
En heb je wel de draagarmpjes (rubbers) gecontroleerd?
Dat zijn dingen die de sporing veranderen of er is de vorige keer niet goed uitgelijnd.
hier het uitlijn rapport
linksvoor actueel -0*00, 1*34, -0*05 / vooraf -0*04, 1*34, -1*09
rechtsvoor actueel -0*24, 1*30, -0*06 / vooraf -0*21, 1*30, -0*55
opm. ik heb hier het * teken gebruikt ipv een graden teken op het formulier.
Als het inderdaad zo is dat dit niets te maken kan hebben met een kapotte fusee kogel, kan ik dan stellen dat er bij het uitlijnen in juni (vorige keer) een grove fout is gemaakt? Misschien kan ik dan iets ondernemen.
mijn citroen verleden en heden BX cannes 14i ‘92 / BX TGD break ‘93 / ZX break 1.9D ‘96 / Xsara break 1.9TD ‘99
Na paar jaar Volvo en VW T4, nu een Berlingo 1.8 8v uit ‘98
peusjoo306 schreef:was er bij de vorige uitlijnbeurt speling aanwezig, had de uitlijner je dit moeten melden..pas na reparatie van het slijtagedeel uitlijnen!
2 cm speling op een fuseekogel? dan was die kogel er al lang uit geklettert..
onmogelijk..dus die speling van 2 cm..
er zal wel de vorige keer wat misgegaan zijn..heb je dit uitlijnrapport nog? van de vorige keer?
vergelijk dit eens..met die je nu hebt.
Lijkt mij ook niet gezond als je dan op het forum post over overmatige sltijtage aan de banden en niet over ontsporing van de banden oid