Rare vraag misschien, maar ik stel hem tóch maar. Sinds kort zit de motoroliepeilstok steeds los, dat wil zeggen dat het bovenste groen rubberen gedeelte niet meer in de peilstokbuis zit, maar er een halve centimeter boven. Na oliepeiling (en recent olie verversen) duw ik hem steeds weer terug, maar dat helpt dus niet: na gebruik van de C5 zit-ie er weer los in. Was vóór die tijd nooit. Iemand hier bekend mee ??
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)
klinkt bekend, heb ik afgelopen zomer ook last van gehad. Een stuk tape (hitte bestendig) om de het bovenste groene gedeelte van de peilstok gedaan. Geen last meer van gehad. Garage wist ook niet de oorzaak. Er kwam geen olie door naar buiten.
Ik wil je niet ongerust maken, maar het kan natuurlijk wijzen op koelvloeistof in de olie, die te veel is om door de carterontluchting te kunnen ontsnappen.
Houd het koelvloeistof niveau nauwlettend in de gaten.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Heb ervaring met te laag koelvloeistofniveau (koppakking vervangen bij 185.000, incl. cilinderkoprevisie, nu 290.000 op de teller). Dacht inderdaad óók aan carterontluchting. Bij de 2CV heb je daar het “visbekje” voor, en dat kun je simpel controleren. Zal bij de C5 wel iets ingewikkelder zijn.
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)
zijn de steunen van de motorafdekplaat niet afgebroken?
Jawel !!!!!!
Zou dat de oorzaak zijn ?? Dusdanig trillen dat de oliepeilstok door de afdekplaat omhoog get(r)ild wordt ??
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)
ja, de afdekplaat trilt tegen de peilstok en deze komt zo omhoog. Er kunnen nog enkele andere dingen gebeuren ook. De olievuldop die los komt en het teutje van de ontluchting op het thermostaathuis dat afbreekt.
Is idd de afdekplaat die de boel lostrilt. Als je de rubbersteuntjes vervangt gelijk allemaal vervangen, ook al zijn er nog 1 of 2 die nog wel vast zitten.
Olievuldop gaat meestal los doordat het rubbertje van de dop ontbreekt of er niet goed in zit
Mooi, dit probleempje lijkt dus opgelost !
Ik zal al die steuntjes vervangen, en ga er tevens van uit dat ik voorlopig verschoond blijf van de melding “koelvloeistof bijvullen”
Dank voor de tips.
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)
Totaal aantal Berichten: 1986
Geregistreerd: 07-05-2006
- C5 Break 2.0 Hdi Exclusive automaat
Wel orginele steuntjes zoeken, die breken wat minder snel
Citroen C5 Break exclusive 2.0 HDI automaat 2004
JoF schreef:Mooi, dit probleempje lijkt dus opgelost !
Ik zal al die steuntjes vervangen, en ga er tevens van uit dat ik voorlopig verschoond blijf van de melding “koelvloeistof bijvullen”
Dank voor de tips.
Die melding koelvloeistof bijvullen komt door een vervuilde koelvloeistofniveausensor, die zwarte sensor in t koelvloeistofvat. Die ff schoonmaken en dan is de melding waarschijnlijk ook weg. Anders moet dr een nieuwe sensor in.
eviltwin schreef:Ik wil je niet ongerust maken, maar het kan natuurlijk wijzen op koelvloeistof in de olie, die te veel is om door de carterontluchting te kunnen ontsnappen.
abxsport: mijn opmerking dat ik de melding “koelvloeistof bijvullen” in de gaten zal houden, heeft betrekking op het antwoord dat eviltwin geeft: de oliepeilstok kan omhoog schieten omdat er mogelijk koelvloeistof in de olie terecht komt. Heb de melding dus NIET op het schermpje gehad (maar heb het helaas wél ooit gehad, bleek koppakking te zijn, dus op die melding reageer ik héél scherp). Omdat ik die melding dus al 105.000 km. NIET heb gehad, ga ik er voorlopig van uit dat de loszittende motorafdekplaat de veroorzaker is.
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)
Totaal aantal Berichten: 15707
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Het antwoord is al gegeven, het is inderdaad de afdekplaat die het hele spel lostrekt (ook de olievuldop kun je zo verliezen, it happened to me). Als je er zeker van wil zijn, kun je een weekje zonder de afdekplaat rondrijden, dan merk je vanzelf of de theorie klopt of niet
Totaal aantal Berichten: 7814
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Zijn die klemmetjes om die kap vast te zetten prijzig?
Ik ben zo’n dopje kwijt. Dus maar gelijk een keer alle vier vervangen..
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
DigiDaan schreef:Zijn die klemmetjes om die kap vast te zetten prijzig?
Ik ben zo’n dopje kwijt. Dus maar gelijk een keer alle vier vervangen..
Prijs weet ik niet, zal een paar euro zijn. Magazijnman van een dealer kan t zo voor je opzoeken. Dopjes hoef je niet allemaal te vervangen, deze gaan niet zo snel stuk. Ze laten meestal los door verkeerde montage, je moet ze er gewoon opdrukken, vooral NIET draaien. Los halen is een kwart slag draaien en eraf trekken. Bij de TS zijn de rubbertjes kapot waar de dopjes op klikken (haal de kap er maar af en je ziet zo wat we bedoelen).
JoF schreef:eviltwin schreef:Ik wil je niet ongerust maken, maar het kan natuurlijk wijzen op koelvloeistof in de olie, die te veel is om door de carterontluchting te kunnen ontsnappen.
abxsport: mijn opmerking dat ik de melding “koelvloeistof bijvullen” in de gaten zal houden, heeft betrekking op het antwoord dat eviltwin geeft: de oliepeilstok kan omhoog schieten omdat er mogelijk koelvloeistof in de olie terecht komt. Heb de melding dus NIET op het schermpje gehad (maar heb het helaas wél ooit gehad, bleek koppakking te zijn, dus op die melding reageer ik héél scherp). Omdat ik die melding dus al 105.000 km. NIET heb gehad, ga ik er voorlopig van uit dat de loszittende motorafdekplaat de veroorzaker is.
Ik bedoelde dat die melding ook onterecht kan verschijnen dankzij de sensor, deze willen zijn nogal gevoelig voor vuil.