Die is weer, en nog steeds, als nieuw dus
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Heb jij witte tellerverlichting, of vertekent je camera?
Wat veel bandenspecialisten fout doen is het conische ding bij een lichtmetalen velg aan de buitenkant doen. Dan heb je minder kans op beschadigingen, maar er is kans dat de velg niet goed gebalanceeerd wordt aangezien het gat aan de voorkant niet het punt is wat je op de auto vastschroeft.
Eveneens ben ik tevens ook.
Ik denk dat de camara vertekent ik heb originele tellerverlichting.
Ik heb de man bij de kwikfit idd een conische ring op de velg zien zetten, bij de euromaster hadden ze 4 pinnen die door de bout gaten gingen. Maar dat ze dan meteen zeggen dat de velg krom is is ook niet echt prettig.
Ik had al niet helemaal vertrouwen in die zaak en nu helemaal niet meer.
De GTi’s beginnen me toch steeds meer aan te trekken, maar ik wil eigelijk geen afstand doen van me eigen bx.
Nou had ik gedacht ik leg een GTI motor in me eigen bx, nou schrijf ik dat wel zo makkelijk op maar zo zal het niet gaan ben ik bang.
Maar als ik een ruimte weet te regelen zou dit moeten kunnen toch? of is er veel aanpassing nodig om zon GTI blok in een Progress te krijgen?
Als ik er ooit aan ga beginnen wil ik natuurlijk ook stuurberachtiging in me nieuwe “GTI” hiervoor moet het subframe verwisseld worden toch?
Zijn er dan ook andere octopussen nodig om de stuurbekrachtinging aan te sluiten?
Als ik dit allemaal bedenk denk ik dat de kans klein is dat ik er snel aan begin ik denk niet dat ik zon motor er binnen 1 week in heb liggen.
Maar ik zit gewoon met de gedachten te spelen om het te doen.
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
subframe kan blijven zitten alleen SBpomp erop (of compleet stuurhuis overzetten). Dan heb je wel een ander verdeelblok nodig en een Extra HD leiding. Je kan een nieuwe retourleiding leggen naar je vat (heb ik ook gedaan) of een nieuwe octopus die voor het blok langs loopt.
Motorsteunen enzo zijn allemaal zelfde, kabelboom van de GTI meenemen en….. Klaar! Radiateur van een GTI is ook groter, interieur kabelboom ook overzetten en het is compleet (elektrische ramen en CV)
Het is goed te doen hoor! Vermond kan je mischien meer vertellen
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Is het lastig? Nou, dat valt wel mee, maar je hebt een paar zaken echt nodig: ten eerste de GTi motor (duh, ) en de GTi motor-kabelboom, want je gaat van monopoint-injectie naar multi-point. Ten tweede natuurlijk de ECU van de GTi, die kun je weer kwijt onder de bijrijdersstoel.
Dan de stuurbekrachtiging: qua octopus weet ik het zo even niet, maar je sub hoeft niet gewisseld te worden. Stuurbekrachtingsgebeuren moet ook op je huidige subframe passen.
[edit] daan is me net voor [/edit]
Het is dus “gewoon” het 1600 blok eruit halen en het GTI blok erin leggen en alles aansluiten en de radiateur verwisselen dan. Heeft een normale GTI ook aangapaste geventileerde remschijven?
Als ik het ga doen wil ik natuurlijk wel een Type 2 GTI blok erin hebben, met een Type 3 schiet ik nog niks op maar zou ik dan in de knoei kunnen komen met de katalisator als ik deze eronderuit haal?
Volgens mij heeft alleen de BX 16V geventileerde remschijven, en is de rest allemaal hetzelfde.
(als je de ABS even d’r buiten laat…)
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Alleen de 16v heeft inderdaad geventileerde remschijven. Ik heb in mijn break toen een vuile gti (d6a) gebouwd. Het is best een leuk werkje en het is allemaal wel te doen. Wat kabelbomen betreft, er is een kabelboom die naar sensoren gaat die gebruikt worden voor de informatie op je dashboard, deze gaat aan de bijrijderskant je schutbord door. Verder loopt er aan de andere kant door het voorscherm een kabelboom die naar je computer gaat. Deze zit op de motor weer op andere sensoren, die je ecu gebruikt. De vroegere gti d6a motor had geen ecu, en dus echt maar 1 kabelboom. Eigenlijk dus echt een eitje. Gais heeft nog een mooi blok liggen. Alles wat je voor de rest nog mist heb ik eigenlijk ook nog wel liggen, omdat mijn gti motor in de soep gelopen is. Ik heb volgens mij ook nog een subframe met stuurbekrachtiging.
De CO eisen haal je wel met deze motor, dus dat komt wel goed.
Ik heb idd nog een blok met niet zoveel kilometers en redelijk verse koppeling/distributie ed. en de toebehoren (afgezien van de bak overigens! of je moet een vrij lange willen)
Wil je dan ook wel een dag komen helpen met de kabelboom/hydrauliek of andere specifieke dingen waar je niet zeker van bent.
Een Vroege GTI motor heeft geen ECU? dus ook geen kabelboom? waar stuurt die dan alle gegevens heen die die nodig heeft om de motor goed te laten lopen, het is toch geen carburateur?
Gais ik had je motor al zien staan, maar ik moet nog even navragen of ik wel een schuur heb om dit project te gaan realiseren. Als dit het geval is zal ik waarschijnlijk pas over een paar maanden kunnen beginnen, dit moet ik dus nog even bekijken.
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
De D6A heeft een luchtweger met daarop een soort van prehistorische “mini-ECU”. Daarvandaan loopt een kabelboompje naar alle sensoren en injectoren.
Ow ja, als je het van de zomer wil gaan uitvoeren wil ik ook wel ergens een zaterdagje komen helpen. Motor-swap is alweer te lang geleden
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Die d6a heeft inderdaad een klein ECU’tje bij de LMM, met wat korte kabeltjes naar injectoren en sensoren. Als je wat hulp hebt en de ruimte, dan kan je zo’n ombouw best snel uitvoeren. Het is met de stuurbekrachtiging wel wat extra werk, maargoed, ook goed te doen.
Ik zit nog even te wachten wat er nou uit die ruimte komt waar ik misschien me bx om wil gaan bouwen.
Maar ondertussen ga ik maar gewoon verder met de normale werzaamheden, Vandaag een ander hydroliek pomp gahaald op de sloop, na lang twijfelen en nog even mee laten kijken bij de garage ben ik er nu zeker van dat die op de keerring lekt.
Maar nou moet ik hem nog in me eigen bx zetten, maar moet ik hier aan de hogedrukkant nog iets van teflon over de leiding heen doen? of is dit zowiezo lekdicht?
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Er zit een ring van rubber onder de wartel. Je kan deze vernieuwen. Ik heb het zelf eigenlijk nooit gedaan, ik check alleen maar of er in ieder geval één in zit. Als het gaat lekken kan je er altijd nog een nieuwe in doen.