Een termocontact met 3 aansluitingen heeft dan 3 draden? of moet ik hem eruit schroeven om dat te kunnen zien.
Kun je ook op een of andere manier testen of een van de 2 standen het niet doet?
Het termocontact zit op de radiateur? achter, onder het verlengede van de vulopening? of is dat weer iets anders?
robinrossie schreef:Een termocontact met 3 aansluitingen heeft dan 3 draden? of moet ik hem eruit schroeven om dat te kunnen zien.
Kun je ook op een of andere manier testen of een van de 2 standen het niet doet?
Het termocontact zit op de radiateur? achter, onder het verlengede van de vulopening? of is dat weer iets anders?
Heeft inderdaad 3 draden, kun je zo zien.
Hij zit precies waar jij hem beschrijft.
Als hij 2 snelheden heeft, kun je hem doormeten ( weet even niet meer
uit het hoofd hoe ik dat heb gedaan )
Je kunt de motor ook warm draaien en de vin even in de gaten houden
als die zonder langzaam draaien gelijk de volle snelheid kiest
weet je zeker dat de meest gebruikte koeling niet werkt.
Ga er dan maar vanuit dat weerstandje stuk is. (kwam vaak voor)
Die zit onder de bumper in een klem, bereikbaar (nipt) via het rooster. (soort kokertje, wat dan
meestal gescheurd is)
Ben benieuwd. Succes.
Dan weet ik zeker dat die 2 snelheden heeft, en ook vrij zeker dat die als die bij stationairdraaien aanslaat dat op volle toeren is want ik hoor hem dan duidelijk in de auto draaien.
Hij slaat dan ook om de halve minuut wel aan, en dan uit aan uit enz enz. opzich vindt ik dat vrij snel of is dat normaal?
En waar moet deze weerstand dan zitten? waar onder de bumper?
Bij mij slaat die ook vrij veel in, maar omdat dat op lage snelheid is hoor
je dat alleen als je bij de vin gaat luisteren.
Ik stuur 2 foto’s mee: op de ene heb ik aangegeven waar die weerstand ongeveer zit,
je kunt hem vinden als je de bedrading volgt, hij zit in een halve klem.
Je kunt hem via de gril onder de bumper er tussenuit freubelen.
De andere foto zoals hij eruit ziet ( je ziet duidelijk dat deze gescheurd is )
Bij Citroën is hij bekend onder nummer: 126712. ( kost ongeveer 25 euro )
Hoop dat je hier iets mee kan, maar dat lees ik vast nog wel.
Succes !
Ik heb hem gevonden maar bij mij is die bovenkant van aluminium, Weet iemand anders misschien hoe deze weerstand door te meten?
robinrossie schreef:Ik heb hem gevonden maar bij mij is die bovenkant van aluminium, Weet iemand anders misschien hoe deze weerstand door te meten?
De mijne was ook aluminium, maar inmiddels zo aangetast dat dat niet meer
zo goed zichtbaar is.
Is de jouwe uiterlijk nog heel ?
Hoe je hem kan testen:
Plaats weerstand even terug
Zoek de plus op het thermocontact (spanningzoeker)
Verbindt met een draad de plus even door met de andere aansluitingen (om de beurt)
Bij de ene draait de vin voluit, bij de andere langzaam of dus niet ( in dat geval weerstand zeer
waarschijnlijk stuk)
Hmm ik heb hem even getest en alle 2 de standen blijken te werken als ik hem doorverbindt, zou dan het thermocontact zelf kapot zijn? dat die bij langzaam draaien geen signaal doorgeeft?
Als die nu wel langzaam kan draaien en bij de motor warm draaien dit niet doet,
is dit volgens mij de enige juiste conclusie.
Goed gewerkt Robin !
Heel mooi dan zal ik eens een nieuw thermocontact gaan halen.
robinrossie schreef:Heel mooi dan zal ik eens een nieuw thermocontact gaan halen.
Ik denk dat het dan allemaal wel goed gaat komen, want die eerste stand komt er al in
bij 82 graden, die andere vanaf 87 graden.
Dus dan houdt die het “hoofd” toch wat koeler.
Laat het resultaat nog even weten, toch benieuwd of het nu is
opgelost.
Vrijdag de thermoschakelaar besteld en vandaag was die binnen, dus ik heb hem er meteen ingezet en hij schakelt nu mooi de 1e stand in als ik hem een tijd stationair laat lopen.
Ik denk dat die nu dus ook koeler zal blijven en dat ik geen oranje lampje meer te zien zal krijgen.
Bedankt voor de hulp bij het oplossen van dit probleem.
robinrossie schreef:Vrijdag de thermoschakelaar besteld en vandaag was die binnen, dus ik heb hem er meteen ingezet en hij schakelt nu mooi de 1e stand in als ik hem een tijd stationair laat lopen.
Ik denk dat die nu dus ook koeler zal blijven en dat ik geen oranje lampje meer te zien zal krijgen.
Bedankt voor de hulp bij het oplossen van dit probleem.
Mooi om te lezen dat het nu goed werkt en wat de hulp betreft: daar is een forum toch
voor, elkaar helpen om die fijne auto’s aan de gang te houden !!