
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 21-11-2005
- BX TZD Turbo
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Ik rijd vandaag weg en..direct valt op dat de snelheidsmeter niet van haar plaats komt. Even later zie ik dat ook de km stand 412318 blijft zoals deze is. Dit zal ongetwijfelt 1+1 =2 zijn.
Ik lees in diverse draadjes dat vaak het bovenste deel van de tellerkabel verdacht is. Wel wordt dan steeds vermeld dat dit gebrek zich aankondigd door gezwabber van de snelheidsmeter en/of geratel achter de dash klokken.
Bij mij was wel sprake van een lichte vibratie van de naald tot zo’n 60 a 70 km/ph maar dat was al zeker 150000 km zo en bij hogere snelheden was de naald wel stabiel?
Vraag: Toch het bovenste deel van de kabel verdacht of moet ik aan iets anders denken?
Re: snelheidsmeter en kilometerteller dood
De teller zelf kan ermee gestopt zijn, de kabel (boven- of onderstuk) of de opnemer.
Kijk eerst eens of de kabel nog vastzit aan het tellerblok, en zo nee of deze dan nog wel draait. Als de kabel is losgebroken moet je zeker ook de teller controleren.
Levert dit niets op, kijk dan of de onderkabel wél meedraait, te vinden vlak tegen het schutbord in de motorruimte.
Is dat niet zo kijk dan of de onderkabel nog heel is.
Is die in orde, dan kan de opnemer in het differentieel kapot zijn.
Ich bin ein Breaker
Hallo zo te lezen is het echt je km tellerkabel.
kijk maar even op de site van roel tiemersma daar staat precies hoe je het moet doen, het beste is om de complete kabel te vervangen.
Vroeger hadden we kuilen in plaats van drempels.
De klokken zelf willen ook nog wel eens vastlopen, maar de andere opties zijn waarschijnlijker.
Volgorde:
- km-tellerkabel gebroken/los
- opnemer defect
- meter vastgelopen
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
De tellers gaan wel degelijk kapot, en als die vastloopt zal ook de kabel breken. Een spontaan brekende kabel heb ik nog nooit gehad. Wel eentje die door te enthousiast het klokkenspel demonteren beschadigd was geraakt.
Je moet dus hoe dan ook de teller controleren. Zit die te vast dan zul je die ook moeten vervangen. Dat is niet zo’n drama, tellers zijn nog wel te vinden.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:Je moet dus hoe dan ook de teller controleren. Zit die te vast dan zul je die ook moeten vervangen. Dat is niet zo’n drama, tellers zijn nog wel te vinden.
Mogelijk kun je je auto zelfs in waarde verdrievoudigen (naar € 600), gezien de originele km-stand?!
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )

Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 21-11-2005
- BX TZD Turbo
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Mogelijk kun je je auto zelfs in waarde verdrievoudigen (naar € 600), gezien de originele km-stand?!
ha, ha, je hebt gelijk als je de prijs van een nwe km teller kabel bij de dealer bedoelt. Ze vroegen 43 euro ex btw voor alleen het bovenstuk van de kabel.

Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 21-11-2005
- BX TZD Turbo
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Kijk eerst eens of de kabel nog vastzit aan het tellerblok, en zo nee of deze dan nog wel draait. Als de kabel is losgebroken moet je zeker ook de teller controleren.
Levert dit niets op, kijk dan of de onderkabel wél meedraait, te vinden vlak tegen het schutbord in de motorruimte.
Ok vandaag eens op onderzoek uit geweest. De km teller is niet verdacht draait soepel en zit beweging in bij het draaien.
Na demontage tellerblok stukje rijden: binnenkabel beweegt NIET.
Na demontage bovenste stuk v.d. kabel aan de onderzijde (motorzijde) gedraaid: kabel draait mooi en soepel rond.
Conclusie: onderkabel stuk of aansturing i.d. versnellingbak stuk?
Karel, hoe kijk jij nu of de onderste helft v.d. kabel meedraait? Wielen v.d. grond motorkap open auto in de versnelling en aan een wiel draaien?
cussylechatel schreef:Na demontage bovenste stuk v.d. kabel aan de onderzijde (motorzijde) gedraaid: kabel draait mooi en soepel rond.
Conclusie: onderkabel stuk of aansturing i.d. versnellingbak stuk?
Karel, hoe kijk jij nu of de onderste helft v.d. kabel meedraait? Wielen v.d. grond motorkap open auto in de versnelling en aan een wiel draaien?
Ja, zoiets. Je kunt ook de kabel eruit halen (zal toch moeten op een gegeven moment) maar daarvoor moet je er érg goed bij kunnen om de rubberen pal uit de houder te trekken waardoor de kabel vrijkomt.
De opnemer zit aan de rechter uitgang als ik me niet vergis (je ziet het aan de plek v/d uitgang van de tellerkabel uit het differentieelhuis) dus die kant moet je vrij kunnen draaien.
Ich bin ein Breaker

Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 21-11-2005
- BX TZD Turbo
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Ik kwam afgelopen vrijdag nog langs een sloop in Lelystad en heb daar voor de zekerheid uit een rode 92’er TZI de onderkabel en bovenkabel gedemonteerd. Was overigens nog een nette auto met slechts 149.000 op de teller en mooi zwart interieur.
Je kunt ook de kabel eruit halen (zal toch moeten op een gegeven moment) maar daarvoor moet je er érg goed bij kunnen om de rubberen pal uit de houder te trekken waardoor de kabel vrijkomt.
Demontage uit de sloper was inderdaad niet moelijk omdat ik er goed bij kon.
Maandag 31 december was ik weer een dagje vrij. Tijdens het rijzen van het oliebollenbeslag de onderkabel uit de TZD Turbo verwijderd. Het is weer eens wat anders op de oudejaarsdag. Hier kun je inderdaad een stuk lastiger bij dan bij een TZI. Zelfs het doorknippen van de tie-wrap viel nog niet mee.
Wel kon de diagnose worden gesteld: draadje binnekanbel gesprongen waarna het geheel is vastgelopen en is afgebroken.
http://picasaweb.google.nl/Francitron/BXKilometertellerkabel?authkey=MaD2kfAL-vs
Conclusie: een kapotte bovenkabel op tellerhuis kondigt zich aan door een geratel achter het dashboard.
Hoor je niets maar stopt e.e.a. plotseling met functioneren dan is de onderkabel verdacht.
Wat komt nu meer voor?
Ik heb wel de indruk dat de onderkabel nogal wat te lijden heeft van de olieinwerking in de motorruimte. De buitenkabel is keihard en het rubber vertoond scheurtjes. Maar ja na meer dan 4ton misschien wel normaal.
Wees blij, bij mij was het helaas tóch de opnemer in de bak…
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
cussylechatel schreef:Conclusie: een kapotte bovenkabel op tellerhuis kondigt zich aan door een geratel achter het dashboard.
Hoor je niets maar stopt e.e.a. plotseling met functioneren dan is de onderkabel verdacht.
Wat komt nu meer voor?
Volgens mij komt dit probleem helemaal niet zo vaak voor. Tellers lopen wel eens vast, en kabels worden door onzorgvuldig sleutelen (bijv. tellerblok lichten zonder eerst de kabel ruimte te geven en los te koppelen, of de accu erg lomp verwijderen) wel eens beschadigd. De kabel ís ook heel erg kwetsbaar, en dat vergeten veel mensen wel eens als ze eraan komen. Maar als ie zorgvuldig behandeld wordt dan blijft deze echt wel goed.
Tellers kunnen wel eens kapot lopen, dat heb ik wel vaker gehoord. Maar van spontaan sneuvelende kabels zonder enige inwerking van buitenaf heb ik nog nooit gehoord.
Ik heb wel de indruk dat de onderkabel nogal wat te lijden heeft van de olieinwerking in de motorruimte. De buitenkabel is keihard en het rubber vertoond scheurtjes. Maar ja na meer dan 4ton misschien wel normaal.
Lijkt me dan ook helemaal geen schande. Turbodiesels zijn nou eenmaal wat soppiger dan gewone diesels.
Ich bin ein Breaker