JanvB schreef:Visa Ventje schreef:..............
Het trillen is niet aan de orde bij elke keer remmen. .......
Hmm, dat zou wel eens het pinnetje op het remblok kunnen zijn, dat niet helemaal goed tegenover het gleufje op de remplunjer zit….
Dit begrijp ik niet helemaal…!
Visa Ventje schreef:
Hmm, dat zou wel eens het pinnetje op het remblok kunnen zijn, dat niet helemaal goed tegenover het gleufje op de remplunjer zit….
Dit begrijp ik niet helemaal…!
Aan de achterkant van een remblokje zit in het midden een pinnetje, de remplunjer heeft een gleuf. Het pinnetje van het remblokje moet in de gleuf van de remplunjer vallen.
Exen:
BX TZD turbo Berline 1991 (grijs)
BX TRD turbo Break 1989 (grijs)
BX TZD turbo Break 1991 (groen)
Vervangen door:
Peugeot 405 GRX Break 2.0L 1995 (benzine) (rood)
<—En voor de lol nog een fiatje X1/9
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 28-11-2007
- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
RIP: Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82
Dus als ik jullie goed begrijp dan zit er op de achterkant van de linkerremblok een pinnetje die precies in de wielremcilinder zit. Als die er niet goed meer in zit kan deze verschuiven en bij het remmen trillingen veroorzaken?
Visa Ventje schreef:Dus als ik jullie goed begrijp dan zit er op de achterkant van de linkerremblok een pinnetje die precies in de wielremcilinder zit.
Hoort te zitten ja
Visa Ventje schreef:Als die er niet goed meer in zit kan deze verschuiven en bij het remmen trillingen veroorzaken?
Eh, misschien. Ik weet dat hij in het gleufje hoort te zitten en heb daar dus ook altijd op gelet bij het monteren. Ik weet eigenlijk niet wat er gebeurt als ‘ie niet op z’n plek zit
Exen:
BX TZD turbo Berline 1991 (grijs)
BX TRD turbo Break 1989 (grijs)
BX TZD turbo Break 1991 (groen)
Vervangen door:
Peugeot 405 GRX Break 2.0L 1995 (benzine) (rood)
<—En voor de lol nog een fiatje X1/9
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 28-11-2007
- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
Als dat net niet op de goeie plek zit, dan hangt het remblok er zo half en half tegenaan.
Als de remmen koud zijn is het geen probleem, maar als je gaat rijden dan lopen ze heet, of je wiel gaat trillen.
Klein detail, maar grote gevolgen.
Trek de boel maar eens uit elkaar, dan kun je zien wat waar zit.
RIP: Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82
Is dat trillen niet gewoon door een kromme/losse remschijf?
Ik had er bij de gti ook last van; bleken de schroeven waarmee de schijf vastzit, los te zitten. Deze weer aangedraaid, en weg was de trilling.
Die trilling voelde ik vooral bij lichtjes remmen, zodra ik de rem doortrapte was de trilling weg.
Bij de deauville is een remschijf lichtjes krom, deze voel je soms wel, soms niet. Ik vermoed dat als de schijf warm word bij mij, hij iets krommer word.
Kortom een setje nieuwe schijven en nieuwe blokken (iets van 80 euro bij elkaar via )
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
remschijven /blokken zijn bij de dealer niets of niet veel duurder, staat er wel brambo ingeslagen (en in een mooi citroen doosje )
Mighel schreef:Is dat trillen niet gewoon door een kromme/losse remschijf?
Ik had er bij de gti ook last van; bleken de schroeven waarmee de schijf vastzit, los te zitten. Deze weer aangedraaid, en weg was de trilling.Die trilling voelde ik vooral bij lichtjes remmen, zodra ik de rem doortrapte was de trilling weg.
Bij de deauville is een remschijf lichtjes krom, deze voel je soms wel, soms niet. Ik vermoed dat als de schijf warm word bij mij, hij iets krommer word.
Kortom een setje nieuwe schijven en nieuwe blokken (iets van 80 euro bij elkaar via )
Jouw veronderstellingen komen goed overeen met die van mij! Niet altijd een trilling, bij goed remmen geen trilling, bij licht remmen wel, maar niet altijd. Stond laatst in een file te tuffen en toen die was opgelost kon ik de trilling goed vernemen. File rijden is steeds remmen dus de remmen waren op temperatuur!