Voor een vriend van me de volgende vraag:
Hij heeft een Xantia 1.8i break uit ‘95, een type 1b. Bij het rijden in de vijfde versnelling schiet deze sinds kort in z’n vrij. Dat gebeurt vooral bij het gas loslaten. Ik heb een stukje meegereden en het lijkt ook wel alsof de pook meteen na het schakelen naar de vijf al half terugkomt naar de middenpositie. Hij blijft dus niet mooi rechtsboven staan zeg maar. Er is dan nog wel aandrijving, tot het gas losgelaten wordt.
Is dit een bekend kwaaltje van deze auto, zou het iets simpels kunnen zijn als een losgeschoten stangetje of duidt het meestal op grotere problemen?
Naar de garage is natuurlijk ook een optie maar als iemand op basis van bovenstaande advies heeft dan graag.
Merci,
JM
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Koppeling versleten?
Dit is volgens mij wel een bekend euvel. De 5e versnelling is gewoon versleten. Deze kan los worden vervangen zonder dat je bak er af hoeft geloof ik.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Kijk voor je de bak open maakt eerst even naar de schakelstangen.
Deze krijgen na verloop van tijd speling, mogelijk wordt de vijfde niet ver genoeg ingelegd.
Deze stangetjes bevinden zich aan de achterzijde van de bak, tussen bak en schutboord.
Uiteinde van ieder stangetje moet spelingloos op het kogeltje vast zitten.
Er zitten twee korte en één lange, allen overdwars in de auto gemonteerd.
Succes, piet
Ok bedankt allemaal, we zullen eerst eens de stangetjes bekijken.
Als de koppeling versleten zou zijn, zou je dat dan niet ook merken in de andere versnellingen? Ik heb laatst (voor de problemen er waren) zelf een stukje met deze wagen gereden en merkte niets raars. Ik vond de koppeling wel wat kort, maar dat zou ook met de afstelling te maken kunnen hebben, het aangrijppunt zit een stuk lager dan bij mijn eigen wagen. Er staat zo’n 230k op de teller overigens.
Hoe dan ook, als de schakelstangetjes goed vast lijken te zitten wordt het toch een tripje naar de garage!
De koppeling lijkt mij niet versleten, maar de syncromesh van de 5e versnelling.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
koppeling heeft er niks mee te maken; of de schakelstangetjes staan niet meer correct (versleten) of die syncromeschring van de 5e versnelling heeft z’n beste tijd gehad. kan je natuurlijk ook je eigen bak vervangen door een goeie 5 bak van een xantia sloper.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Als je bak 230.000 gedraaid heeft, kun je er eigenlijk wel vanuit gaan dat de schakelstangen verstelen zijn. op het uiteinde van de schakelstangen zitten lagerbusjes die na verloop van tijd ruimte gaan krijgen. Zelf vervangen is te doen als je een brug hebt. Op de grond liggen is bijna géén doen. Wil je het laten doen, dan kan ik je Guus Göbel in Wormer aanraden. .
Succes.
Xantia 2.0 16V. Vert Vega. Orga 8192. Dorpelstrips. Chyparse bollen. KPH. Frisse Airco. Kofferbakspoiler. H.I.D. Xenon. Gepoedercoate Venise-2 velgen . Hoedenplank met rolgordijn. We gaan er weer wat van maken.
Okay, we hebben de auto even op de brug gezet en dit is het resultaat: Het onderste korte schakelstangetje heeft behoorlijk wat speling op het kogeltje. De andere twee ook wel iets maar een heel stuk minder.
Verder zit het kniestuk, zeg maar, ook wat lossig. Dat lijt mij echter normaal? (De pook bewoog namelijk mee) Op de foto kun je zien welk kniestuk ik bedoel.
Zou speling op dat specifieke stangetje iets te maken kunnen hebben met een slecht werkende vijf?
Merci,
JM
Ik weet niet of dat specifieke stangetje voor zijn vijf is.
Maar even een nieuwe erop zal je de kop niet kosten..
Heb je toevallig ook nog even de onderste motorsteun nagekeken?
Het rubber in de steun kan na zoveel km “uitgeslagen”’ zijn.
Ik kan me voorstellen dat als die versleten is, de motor te ver kantelt na het opkomen van de koppeling/gas lossen waardoor één van die stangetjes onder spanning komt te staan.
Dat de pook beweegt na loslaten van de koppeling suggereert dit.
het genoemde “kniestuk” heeft bij mijn xantia al twee ton een beetje speling maar dat levert geen problemen op.
Groet, piet