Hoi,
kan iemand mij vertellen hoe ik het stationair toerental van een K2A motorblokje wat opschroef? Hij staat nu afgesteld op ongeveer 600 rpm waardoor ie niet lekker loopt (goh..).
Ik kan de gaskabel wat inkorten, maar aangezien er een carburateurtje op zit moet dit ook (beter) kunnen door aan een van de schroefje te draaien toch..
maar welke?
Geen idee! Maar leuke ax (de leukste!) heb je, heb je toevallig ook foto’s?
Dan zul je waarschijnlijk iets aan je carburateur-afstelling moeten doen.
Helaas LAAT ik dat klusje doen dus kan je niet vertellen welke stelschroef je dan moet hebben.
Mijn GT carburateur draait ‘s zomers ongeveer 800tpm als’ie koud is, en 1000 wanneer eenmaal warm.
Het is stiekem een peugeot 106 met een K2A blokje… maar die peug is ook leuk en door dat blokje sneller dan welke andere peugeot 106 dan ook (van dat bouwjaar dan)
Ik kan wel foto’s van de carburateur maken (is een dubbele, kan dat?), maar schieten we daar iets mee op?
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Is vrij simpel; open de motorkap.
Kijk welke schuif (meestal een soort van kwart cirkel ding) beweegt als je gasgeeft.
Daarachter zit als aanslag een vrij grote schroef met een veertje erachter.
Die kun je een kwartslag ofzo verder indraaien, zodat je stationair iets hoger komt te liggen.
Succes!
‘Spirit of avant-garde’
Pascal schreef:Is vrij simpel; open de motorkap.
Kijk welke schuif (meestal een soort van kwart cirkel ding) beweegt als je gasgeeft.
Daarachter zit als aanslag een vrij grote schroef met een veertje erachter.
Die kun je een kwartslag ofzo verder indraaien, zodat je stationair iets hoger komt te liggen.
Succes!
Dat is 1 optie ja, die ik nu tijdelijk heb toegepast (hier zit geen stelschroef bij, maar je kan de lengte van de gaskabel instellen.. heeft hetzelfde effect)
De andere optie is om het stationair toerental op de carb zelf te veranderen. Dan spuit ie dus gewoon meer benzine in. Ik weet niet waarom, maar die laatste optie is beter
Na wat zoeken heb ik het volgende gevonden:
Ik heb een Solex 32-34 Z2 carburateur
nu heb ik gewoon de gaskabel wat ingekort, zie plaatje 7.15 op 4A-10 (blz 106) van Haynes waardoor de gasklep dus gewoon een beetje open staat.
Wat ik wil is het stationair toerental wat verhogen door het mengsel wat de verrijken (toch?), zodat de gaskabel “los” hangt bij stationair draaien.
Ik kan het niet echt terugvinden in Haynes. Wie heeft er tips?
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
wat jij hebt gedaan is niet correct: je regelt hiermee de speling van de gaskabel.
Zoals ik heb aangegeven ‘rust’ de gasklep (die kwartcirkelvormige flap) op een stelschroef met een veer, de zgn. ‘throttlestopscrew’.
Dit is dus je stationairstelschroef, en die kun je in- en uitdraaien om je stationair te regelen.
Om het mengsel te regelen heb je een CO-schroef, die in de carbvoet zit zie pag 113, fig 15.19)
Door deze telkens met een kwart slag te verdraaien maak je het mengsel rijker (indraaien) of armer (uitdraaien).
In feite regel je dus de hoeveelheid lucht.
Succes.
‘Spirit of avant-garde’
Ik weet dat het niet correct is, het is een noodoplossing. De stelschroef die normaal gesproken achter de hendel zit ontbreekt helaas bij deze carb (kijk ook maar naar de plaatjes). Het effect van zo’n schroef en de speling op de gaskabel verminderen is wel hetzelfde…
De stelschroef van het mengsel kan ik niet vinden. Met de schroef in fig 15.19 kan je instellen hoever je de gasklep mee open trekt als je je choke uittrekt, maar dit is niet de mengselschroef.. Die schroef zou moeten worden weergegeven in fig 18.4e op blz 27, maar ik zie niet welke schroef er bedoeld wordt/waar die zou moeten zitten
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Baldert schreef:Ik weet dat het niet correct is, het is een noodoplossing. De stelschroef die normaal gesproken achter de hendel zit ontbreekt helaas bij deze carb (kijk ook maar naar de plaatjes). Het effect van zo’n schroef en de speling op de gaskabel verminderen is wel hetzelfde…
Nou…niet helemaal: een aanslag zorgt ervoor dat de klep/schuif niet verder dicht kan,maar je kabel cq gaspedaal heeft nu speling.
wat jij hebt gedaan is de speling wegwerken,waardoor je bij het minste of geringste gaspedaal-beroering al gasgeeft…
De stelschroef van het mengsel kan ik niet vinden. Met de schroef in fig 15.19 kan je instellen hoever je de gasklep mee open trekt als je je choke uittrekt, maar dit is niet de mengselschroef.. Die schroef zou moeten worden weergegeven in fig 18.4e op blz 27, maar ik zie niet welke schroef er bedoeld wordt/waar die zou moeten zitten
Nee: de schroef in dit figuur is dus die stationairstelschroef of ‘throttlestopscrew’.
De CO-stelschroef staat een pagina verder beschreven (28,fig 18.7e) en zit, zoals ik al aangaf, in de carbvoet.
Kijk maar eens met een spiegeltje als je er niet rechtsteeks in kunt kijken; hij zit er echt..
Succes!
‘Spirit of avant-garde’
wat jij hebt gedaan is de speling wegwerken,waardoor je bij het minste of geringste gaspedaal-beroering al gasgeeft…
true, maar de gasklep staat nu dus iets open waardoor het stationair toerental hoger is. Dat bedoel ik met “hetzelfde effect”. Ideaal is het zeker niet en het is dus een tijdelijke oplossing.
De CO-stelschroef staat een pagina verder beschreven (28,fig 18.7e) en zit, zoals ik al aangaf, in de carbvoet.
Kijk maar eens met een spiegeltje als je er niet rechtsteeks in kunt kijken; hij zit er echt..
Succes!
Kan ik daar als carburateur-leek gewoon aan gaan zitten draaien?
Ik ga straks even kijken. Bedankt voor je tips!
P.S. Ik twijfel nu eigenlijk wel of het wel een Solex 32-34 Z2 is. Zie deze foto en vergelijk dat met fig 18.7e.
Bovendien lijk ik een slangetje te missen die naar de “anti-percolation chamber” loopt.
2Black schreef:Leuk hè, zo’n K2A of B….
(...image…)
Een K&N openluchtfilter én grotere sproeier voor in/op de carburateur.
Is specifiek voor de AX GT en 106… trekt het met nóg meer wheelspin weg bij het stoplicht.Zit er bij mij ook op…
Nee zit er niet op.. voorlopig is ie nog snel genoeg.
Kan jij bevestigen dat dit inderdaad een solex 32-34 Z2 is?
Nee, dat kan ik niet….
Weet wel dat het een 2-traps Solex is maar niet het exacte model.
Bovendien rolden de 106 en AX gelijktijdig met 2 verschillende motorvarianten, K2 A en B, door elkaar heen van de band.
Mijn AX hoort een A te hebben, en heeft een B….
De 106 heeft toch geen K2A motor? Het is een AX motorblok dat in de 106 gezet is.
Ik heb inmiddels de stelschroef gevonden trouwens, en nu loopt ie perfect ongeveer 1100 rpm. Fijn bakkie!
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Zie je nu wel..
Op elke carburateur staat welk merk en type het is, zit ingegoten.
Vaak zul je efkes wat vuil moeten weghalen en zit het op het middelstuk.
‘Spirit of avant-garde’