Hoort dit ding te rammelen?
Het is het bi-metaaltje dat in de carburateur zit en de zomer/winterstand van de luchtinlaat regelt.. (en hij doet het niet volgens mij)
Totaal aantal Berichten: 2864
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Mmmm…. alle carb-versies hebben een handgeregelde schuif op de inlaatslurf zitten die je dus handmatig in drie standen kunt zetten met een soort van haarspeld die er bovenop zit:
- > 20 graden (zomerstand): het verst van je af als je voor de auto staat),
- 5 < x < 20 graden (middenstand): in het midden dus en
- < 5 graden (winterstand): het dichts naar de radiateur toe.
Verder stroomt er koelvloeistof door het carbvoetje heen, zodat deze snel opwarmt en bevriezingsverschijnselen tegengaat.
Het zou natuurlijk kunnen dat op de latere modellen een soort van thermostaatklepje op de carb zit, zodat de luchtinlaatklep automatisch geregeld wordt.
Ik zal eens efkes kijken of ik op een ‘exploded view’- tekening van de carb dit onderdeel tegenkom, dan kan ik je ook vertellen wat het (wel) is..
‘Spirit of avant-garde’
Het is een bimetaaltje dat dmv van vacuum de klep die de zomer/winterstand regelt open/dicht trekt. Het komt van een peug 106 met een K2A (AX GT blok). Dit zit bij meerdere TU-blokken die geen handmatige zomer/winterschuif hebben.
Het punt is dus dat de zomer winterstand niet goed geregeld wordt. Soms doet ie het wel, vaak niet. Na nadere inspectie bleek ie te rammelen, dus ik denk dat ie kapot is. Vandaar mijn vraag:
hoort dat ding te rammelen als je er mee schudt?
Totaal aantal Berichten: 2864
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Mijn excuses, je hebt gelijk: ik heb het even opgezocht in de Haynes.
Dit bimetaaltje zit in het luchtfilter en stuurt d.m.v. het motorvacuum een zomer-/winterstandklep in het inlaatkanaal.
Het is dus gewoon een bimetaalstrip die door opwarming en verbuiging het motorvacuum afsluit.
En dat hoort niet te rammelen inderdaad, dan ligt het stripje los in de behuizing -> vervangen.
Kijk eens op de sloop of bestel een nieuwe (waarschijnlijk alleen via PSA -> $$$).
Succes!
‘Spirit of avant-garde’
die gaan we even vervangen dus
had je dat opgezocht in een digitale versie van Haynes? (en zo ja, staat ‘ie ergens online?)
gr
Vandaag naar de sloop geweest en een nieuw bimetaaltje gehaald. Deze rammelde ook, dus ook een tweede meegenomen. Ik heb het bimetaaltje terplekke getest, maar de zomer/winterstand-klep ging niet open (bij allebei niet). Daarom hebben we ook een luchttoevoerslang met die geregelde klep getest. Deze deed het wel met het nieuwe bimetaaltje, maar niet met de oude.
Conclusie: zowel het oude bi-metaaltje als het regelmechanisme waren kapot.
En nu zijn ze allebei vervangen voor het luttele bedrag van 5 (vijf) euro! De peug kan weer helemaal goed het nieuwe jaar in.
bedankt voor de tips!