Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005
- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
Die pindakaas zal je nu wel hebben he…?
Vertel ff, ben benieuwd!
Trouwens, die ene torx schroef heb ik gevonden van die ene veercomputer die je bij je had! Wil je die nog terug?
See, buy, fly C5 V6
Vanmorgen dus op de vrije dag toch vroeg me nest uit…
veercomputer aan de Lexia en conclussie was dat de voorste klep gewoon niet wilde.
Op het scherm van die Lexia zie je boven aan of de stand stug of comfort is. Je ziet de stand van de handbediening, de stand van de kleppen en de waardes van de sensoren ( stuur, gas, rem, carroserie etc.)
Al die sensoren reagerde netjes. De voorste klep bleef echter hardnekkig op stug. Ook reageerde de vc niet op de handbediening.
Op het scherm stond dan wel te lezen dat manual het op stug/sport was gezet, maar de vc zelf had daar maling aan en bleef overall op comfort staan.
Dat was ongeveer wat de Lexia concludeerde.
Wat ik zelf merkte;
Na het laatste bezoek had ik een nieuwe vc, de zelfdiagnose ging bij contact netjes even branden en dan uit. na een weekje of 2 stopte dat en werd de xm steeds harder. Tot afgelopen maandag na een heel weekeinde stil te hebben gestaan.
Toen leek het alsof achter alles heeeeel erg zacht was en alleen voor hard. Ook kreeg ik het gevoel dat op de snelweg bij 2-5 sec plankgas en dan los, de achterkant helemaal omhoog kwam.
gevolg, ik snapte er geen hol meer van, het leek weer comfi te zijn , maar dan met een eigen wil. zelfdiagnose was nog steeds dood.
Vandaag bij Renard kwamen we tot de conclussie dat de voorste klep op sterven na dood was. en dat idd de zelfdiag was gestopt.
Kosten gebruikte klep unit van een ‘97-er xm was 80 euro. Een nagelnieuwe (alleen klep!) was 84 ex en moest uit F. komen.
Besloten om de gebruikte klep te monteren. Dat geen echt heel vlot door de ruimte ( 16v )in max een uurtje.
na montage bleek de klep iig weer te reageren maar de zelf diag nog niet. De oude klep gaf, ter info, amper een reactie bij wat stekker gepruts. De “nieuwe” reageerde vlot en je hoorde ook duidelijk eea gebeuren daar.
Vervolgens is er tot 2 keer toe een vc bij Vos gehaald. De eerste bleek een diesel en de tweede was ok. Die erin gezet en geen errors meer, behalve die verdomde zelfdiag.
Toen kwam het feest
Nard achter het stuur, 2black ernaast met Lexia op schoot en ik op de CEO zetel
Dat was dus idd “onze vader die ....” Nard rost echt door die straten heen en ik gleed over het glade leer door de cabine terwijl je voor doodleuk hoorde, Klep open, klep dicht, stug , comfort klep dicht…
Echter op manual geen response dus terug naar de garage en ff nadenken.
Wat was er tussen toen en vanmorgen nog meer gedaan…
ops: : de houten pook!!
en idd het sport/auto knopje was vrolijk meegenomen uit die TCT…
knopje uit de kofferbak gepakt en erin geprikt.
Toen deed opeens dat zelfdiag lampje het WEL! en dus weer blazen.
Weet je wat je dan mee kan maken
Dat Nard met een noodgang de hoek omgaat en je door de voorruit opeens een HEEEEEEL GROOOT GEEEEEEEEEEEEEL vlak ziet
Een DHL vrachtwagen kwam er en reed midden op de weg. Nard vol in de ankers ( dag winterbanden ) wieltjes blokeren en rem los en vol gas, achterkant lekker zwiepen en plop langs de DHL.
en ik ? ik riep Allah inmiddels aan… ops:
weer terug in de garage heb ik het linker console paneel losgehaald en de bedrading gecontroleerd. Die zat idd erg vreemd maar was niet bewerkt. Echter wel beschadigt. Van de 4 draden had er 1 een schuur/snijplek en was het koper enigzins beschadigt.
Op dat moment hebben we het zo gelaten. Ik kan dat draadje altijd nog even verversen maar de vc werkte iig weer normaal. Oh ja , welke vc? De vc die er de laatste keer was ingezet, voor de kerst dus. De gehaalde vc van Vos kon dus weer terug..
daarna is er nog smurfen bloed ingedaan, is 2black er aan herinnert dat het wellicht handiger is om niet flink bij te vullen als de xm in de hoogste stand staat
De remmen zijn ontlucht en idd de wagen komt bij remmen nu niet meer als een maffe omhoog achter.
Daarna de wagen hoogte gemeten. Voor stond de xm 1-1,5 cm te hoog en achter 2 te laag. Hoogte is dus netjes afgesteld waarbij de achterkant wel een fractie hoger is gezet dan voor.(1 cm)
Resultaat;
wagen rijd nu gewoon echt goed zowel VOOR als achter, is weer voorspelbaar in gedrag, lampjes branden weer dat moet, remt weer lekker.
rekening;
-vers (smurfen)bloed + reinigen filter
-diagnose tijd
-remmen ontluchten
-“nieuwe"klepunit voor + montage
- lunch
- leuke leerzam dag
340 surinaamse euries.
arrive @09:00
depart@ 15:00
Ook overigens met Nard afgesproken dat ik de vc die oorspronkelijk bij de xm zat bij aanschaf ff kom laten zien en testen als de boel gesoldeerd is. Daar was hij namelijk wel in geinterreseerd, zeker als op die manier een kapotte vc weer tot leven kan komen.
Die specifieke vc heeft overigens een brandplekje bij de VN** die de voorste klep regelt…
uhm, lang verhaal, sorry maar dat was het dus ff voor vandaag…
oh ja, wat ook fijn is dat de xm nu dus ook niet meer rolt zoals afgelopen week opeens gebeurde.
xm_turbo schreef:Die pindakaas zal je nu wel hebben he…?
Vertel ff, ben benieuwd!
Trouwens, die ene torx schroef heb ik gevonden van die ene veercomputer die je bij je had! Wil je die nog terug?
stuur maar op, wel graag aangetekend he!
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Nou te gek!
Ben heeeeeeeeeel benieuwd. Kom je zaterdag ook?
Ik mag de 15e naar Renard en dan ook maar es kijken of mijn wief te redden is
ben voor zaterdag nog aan het wikken en wegen… ik stook er momenteel een tank per week doorheen…. en dan is Friesland, hoewel mijn favo provi, best ff een end.
overigens, Renard heeft een t1 xm staan met compleet zwart leer… is een sloper…....
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
hmmm leer mjammie
Ik hoop gewoon dat mijn blok niet verrot is… ik wil geen andere autooohoohohohoho
Maar wel van harte met je weer zoals het hoort verende wagen.
Ik rijd zaterdag ook met mijn broer mee hoor vanwege de idiote dorst van mijn kar.
maar ik begrijp dus, example, dat als ik naar het friese kom je weer ff intiem wilt met je ex ?
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Oude liefde roest niet he!
Het is mooi wel de auto die mij voor zo lang mogelijke tijd verslaafd heeft gemaakt aan de XM
eXaMple schreef:Oude liefde roest niet he!
Het is mooi wel de auto die mij voor zo lang mogelijke tijd verslaafd heeft gemaakt aan de XM
ken er nog eentje..
He Gomp,
wat was nou het probleem uiteindelijk? De voorste klep deed niet mee, die zorgde ervoor dat de compu er ook niet meer aan mee deed (doorgebrand?) en die beiden zijn vervangen?
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005
- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
gompy58 schreef:xm_turbo schreef:Die pindakaas zal je nu wel hebben he…?
Vertel ff, ben benieuwd!
Trouwens, die ene torx schroef heb ik gevonden van die ene veercomputer die je bij je had! Wil je die nog terug?stuur maar op, wel graag aangetekend he!
PB je adres maar ff
Wat een verhaal zeg! Ik denk dat ik daar ook eens heen ga, wanneer ik financieel weer wat genezen ben…dat duurt nog ffies.
Ben benieuwd ook hoelang dit nou goed blijft gaan. Het is wel een zwak punt, veel XM’s hebben er last van.
See, buy, fly C5 V6
malle pietje schreef:He Gomp,
wat was nou het probleem uiteindelijk? De voorste klep deed niet mee, die zorgde ervoor dat de compu er ook niet meer aan mee deed (doorgebrand?) en die beiden zijn vervangen?
In wezen een combi van een aantal zaken.
De klep die het soms wel soms niet deed, meestal niet op het laatst.
Een vc die daardoor van slag ging. Uiteindelijk rij ik nu namelijk weer met de vc die er onlangs is ingezet. En dan ook nog het onverwachte manual sport knop die blijkbaar een storing veroorzaakte.
Het ontluchten, verse “lhm” en bijstellen van de hoogteregelaars heeft uiteindelijk ook eea bijgedragen.
Kortom, het beroerde van de xm… het totale plaate moet kloppen om het goed te laten werken.
welk plaatje? Het financiele klopt in ieder geval van geen kant!
En dan te bedenken dat ik er waarschijnlijk nog een koop….
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
ik heb post!!!
Post uit Japan!
Danke!!
Kan iemand me uitleggen waarom een Renard met een lexia 3 WEL een vc zonde rprobleem kan uitlezen en de dealer dat niet kan ?
Vanmorgen ff bij citrodealer langsgereden in Almere. Hij zou ‘m ff voor me uitlezen en eventueel resetten.
Die beste kerel is bijna 3 kwartier bezig geweest en toen heb ik het maar afgekapt. Hij kreeg geen contact. Hij bleef het eerst stug met de orga code proberen ( sorry, die klopt niet met de vc, ja maar…..)
Toen was het de lexia zelf want die had de nacht aangestaan dus moest een herstart krijgen
uhm, sorry het lukt niet, dan heb ik nou nog nooit mee gemaakt ( poehee… ) Toen toch maar met 9999 en toen wild ehet ook maar niet…
Maar meneer, het ligt vast aan uw hoogteregelaarsensor. ik heb nog nooit meegemaakt of gehoord dat een xm een veerprobleem heeft met de computer…
Daar sta je dan extra vroeg voor op. Enige lichtpuntje was dat ik dan ook niet hoefde te betalen…
zucht..