























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
gompy58 schreef:par eXeMple! schreef:Nee bij mij werkt die truc ook niet, maar ik ga ‘t weer eens proberen.
Na het bezoek aan Chyparse anderhalve week geleden is het veren wel een stuk soepeler geworden maar vooral voor is het nog te hard. Tot nu doet mijn vc ook niet aan zelfdiagnose.
![]()
Maar ik moet binnenkort eens aan het solderen slaan. De VN’netjes heb ik (waarvoor nogmaals dank Jan) en ook diodes. Nu nog even tijd. Mss komend weekend.
jij hebt ook een kaartje naar het oosten gestuurd ?
Yep, groeten uit soest
gompy58 schreef:ik heb overigens wel van Lucas begrepen dat solderen 1 deel is, Volgens hem dient de VC daarna wel via een lexia gereset te worden. Hij blijft ook hameren op de stuursensor..
Een hamer heb ik wel, maar waarom moet die sensor daarmee gepest worden? Zonder gekheid, waarom is de stuursensor zo belangrijk in het hele plaatje? Is er een grote kans dat die kapot is? En er zijn toch 2 stuursensoren, eentje voor de snelheid van de stuurverdraaiing en eentje voor de max stuuruitslag? Om welke gaat het dan?

























Totaal aantal Berichten: 6332
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- Berlingo Multispace
De stuurwielhoeksensor is een ring die achter je stuur om de stuurkolom heen geklemd zit. Hiervan slijten de sleepcontacten en het slijpsel zorgt voor storingen in de sensor. Deze storing zorgt er wel voor dat je lampje niet meer aangaat bij starten, maar is niet dodelijk voor je veergedrag.
Omdat het natuurlijk wel zo fijn is dat het lampje bij starten een correcte indicatie geeft van de status van het systeem is het verstandig de stuurwielhoeksensor te demonteren en schoon te maken, dit moet genoeg zijn om hem weer correct te laten werken. Je kunt die storing ook steeds wissen, maar dan moet je elke keer bij de dealer geld lossen om je computer te laten uitlezen en resetten.
Daarom is het verstandig deze sensor te reinigen. Baat het niet, dan schaad het niet en het kost je afgezien van wat tijd helemaal niets.
Groet,
Lucas
Is er ook nog zoiets als een hoogte sensor ? Dus niet de hoogteregelaar maar een hoogte sensor. Die citro dealer waar ik dus vanmorgen was begon daarover en dat zou de oorzaak zijn van al het kwaad…
Als het na het solderen en restten nog steeds feest is dan zoek ik een bolletjes exemplaar zonder computer









Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
Maar kan het niet zo zijn dat die tweedehandsklep die je erin hebt gezet ook ter ziele is dan? Zelfs nieuwe onderdelen kunnen af fabriek soms kapot zijn.
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
gompy58 schreef:Is er ook nog zoiets als een hoogte sensor ? Dus niet de hoogteregelaar maar een hoogte sensor. Die citro dealer waar ik dus vanmorgen was begon daarover en dat zou de oorzaak zijn van al het kwaad…
ja, zowel voor als achter zit er op de stabilisator-stang een hoogte sensor.
De HA1 compu gebruikt de gegevens hiervan voor Flat tire correction en Excessive body movement correction
De HA2 compu’ heeft een wat complexer algorithmes en kent snelheidsafhankelijke grenswaardes voor Excessive body movement
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
















Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
eviltwin schreef:ja, zowel voor als achter zit er op de stabilisator-stang een hoogte sensor.
Alleen vóór zit er een sensor.
Gr Martijn
Die monteur wees me er iig 1 aan. En die zat rechts van de electroklep aan de voorzijde. Ongeveer 20 cm naar recht, een bruine unit.
Maar ja, of dat idd een reele factor zou kunnen zijn, kweenie nie meer..
Martijn de Ruijter schreef:eviltwin schreef:ja, zowel voor als achter zit er op de stabilisator-stang een hoogte sensor.
Alleen vóór zit er een sensor.
Gr Martijn
bij HA2 zit er ook een achter.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
tuurlijk, ook daar hebben we er weer 2 van wordt steeds gezelliger..
Overigens, ik werd net gebeld door Ehrbecker en schiefelbush… de Vn05n handel die ik had besteld komt 2 daagjes later…
Wat wel humor was was dat die magazijn man me vroeg of ik soms ene XM had….
Toen ik ja zei kreeg ik te horen dat ze tijdens zijn opleiding op de xm geoefend hadden met de electronica
















Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
eviltwin schreef:
bij HA2 zit er ook een achter.
Volgens mij niet.
Gr Martijn
gompy58 schreef:tuurlijk, ook daar hebben we er weer 2 van
wordt steeds gezelliger..
Overigens, ik werd net gebeld door Ehrbecker en schiefelbush… de Vn05n handel die ik had besteld komt 2 daagjes later…
Wat wel humor was was dat die magazijn man me vroeg of ik soms ene XM had….
![]()
Toen ik ja zei kreeg ik te horen dat ze tijdens zijn opleiding op de xm geoefend hadden met de electronica
Zie je het nog zitten met je xm? Je blijft bezig zo
Wat jij nu tegenkomt roep ik al jaren. De dealer weet niet meer hoe een dergelijke auto werkt/hoort te werken/hoort te veren. maar weinig mensen weten dat… Dat is het probleem. Maar met een lexia zou Renard toch moeten hebben gezien dat die sensor wel/niet werkt?
Waarom lees je hem trouwens niet zelf uit met behulp van de ledjes methode?
ik zie het nog wel redelijk zitten hoewel ik twijfel als ik m’n bankrekening bekijk.
‘t komt wel goed, maar soms lijkt het wel of je met de kraan op en staat te dweilen. En dat een dealer met een lexia niet kan wat een ander wel kan vindik om te janken.
maar goed, ik heb me tanden erin gezet, komt dus goed
wat die sensor betreft,
Het word me enorm aangeraden de stuursensor schoon te maken. Als de xm echter aan d elexia zit en je beweegt het stuur dan reageert de boel direct.
De hoogte sensor zou gebruikt kunnen worden voor de mate van kantelen van de carroserie en dat was ook direct te zien.
ik zit echt op die chippies te wachten, beetje soldeer en dan weer verder.












































Totaal aantal Berichten: 25658
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja maar als je stuursensor door vervuiling nou af en toe tegen de veercompu roept dat jij zogenaamd knal hard de bocht om gaat spingt ie meteen in sportstand…
vergelijkbaar is de gasklepsensor van bosch die bepaalt hoe hard je het gas in stampt.. door vervuiling gaat de injectie vreselijk rijk staan….schoonmaken.. klaar…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





















Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
tuurlijk, ook daar hebben we er weer 2 van wordt steeds gezelliger..
Is het niet zo dat H2 geen zelfdiagnose uitvoert ? Althans dat niet laat zien via het lampje ?








Totaal aantal Berichten: 765
Geregistreerd: 02-11-2005
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
Een fout die ik zelf lang geleden bij mijn tweede XM uit 1991 ( type I - V6 ) heb gehad was de “vertaling” van de snelheid via de aftakking vanuit de versnellingsbak die naar de snelheids aanduiding in het dashboard gaat.
Die gaf een intermitterende fout ( printbreuk ) en zodoende herkende de veercomputer niet dat de auto meer dan 30 km ( ? ) per uur reed en dus in de harde stand blijft. Fout bleek in het elektronische kastje in het dashboard te zitten
Zorg er dus eerst voor dat alle functies ook werken.