











































Totaal aantal Berichten: 25656
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Die fluittoon komt naar alle waarschijnlijkheid van je elektroklep die nu flink pulsen krijgt om in sport te schakelen. De sport knop zorgt dus bij HA1 voor directe aansturing van die klep, bij HA2 moet je eerst ff flink sturen of gas geven!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
ik heb momenteel sowieso een fluyittoon in me xm…
Enige manier om die weg te krijgen is door de radio uit te zetten. Ws is er bij de montage van Xenon iets verkeerd gegaan want daarvoor had ik het niet.
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
bogaard77 schreef:Die fluittoon komt naar alle waarschijnlijkheid van je elektroklep die nu flink pulsen krijgt om in sport te schakelen. De sport knop zorgt dus bij HA1 voor directe aansturing van die klep, bij HA2 moet je eerst ff flink sturen of gas geven!
De elektroklep krijgt juist pulsen om de comfortstand vast te houden.
Ergo:
Veel ruis: comfort
Weinig ruis: sport
Wat die fluittoon van 20 s bij omschakelen is, kan ik even niet verklaren.






Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 06-07-2007
- Méhari 2 zitter
- XM Type1 V6.24
- XM Type1 V6.24
Duitste HA tekst
Misschine al wel bekend: http://citroeny.cz/servis/data/xm/XM_Hydractiv_popis_de.pdf
Groet, Joost, op dit forum als “Sweef”
foto’s rode sweef:
foto’s groene sweef (gesloopt):
foto’s Mehari (verkocht):
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Re: Duitste HA tekst
sweef schreef:Misschine al wel bekend: http://citroeny.cz/servis/data/xm/XM_Hydractiv_popis_de.pdf
Nee, kende ik nog niet.
thnx!












































Totaal aantal Berichten: 25656
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
par eXeMple! schreef:bogaard77 schreef:Die fluittoon komt naar alle waarschijnlijkheid van je elektroklep die nu flink pulsen krijgt om in sport te schakelen. De sport knop zorgt dus bij HA1 voor directe aansturing van die klep, bij HA2 moet je eerst ff flink sturen of gas geven!
De elektroklep krijgt juist pulsen om de comfortstand vast te houden.
Ergo:
Veel ruis: comfort
Weinig ruis: sportWat die fluittoon van 20 s bij omschakelen is, kan ik even niet verklaren.
Dat klopt maar eerst krijgt ie meer stroom om em aan te schakelen. Daarna pulsen om em in die stand te houden.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Het moet toch veel eenvoudiger zijn om twee ledjes op een plaatje te klemmen. Aangeven welke voor en welke achter is.
Vervolgens lange draden die ergens (?) op aangesloten worden.
Ga rijden en je ziet prima wanneer de kleppen wat doen a/d hand van die ledjes.
Toch ?












































Totaal aantal Berichten: 25656
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Spanning op de klep en klep openen zijn 2 dingen maar ok.
Led in serie, led moet dan een aardige stroom kunnen hebben. er mag nouwelijks spannings daling over de led zijn…
led paralel: de VN05n wordt eigenlijk door de led kort gesloten… fikt ie meteen uit..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Spanning op de klep en klep openen zijn 2 dingen maar ok.
Led in serie, led moet dan een aardige stroom kunnen hebben. er mag nouwelijks spannings daling over de led zijn…
led paralel: de VN05n wordt eigenlijk door de led kort gesloten… fikt ie meteen uit..
Dit is bogaard taal voor: vergete het maar , dat gaat niet werken/lukken ?












































Totaal aantal Berichten: 25656
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Het is in ieder geval niet zo simpel… Dat ledje krijgt ook nog es een blokspanninkje voor zn kiezen… Zou ie gaan knipperen.. = wel leuk..
Oja en de start stroom is hoger dan de houd-stroom… oef.. nee dit gaat niet simpel worden…
Er bestaan wel schakelaartjes die op magnetisch veld werken. Die kan je tegen het spoeltje aanmaken en een extra circuitje met een led er op aansluiten.. ( zo hardop denkende…)
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Het is in ieder geval niet zo simpel… Dat ledje krijgt ook nog es een blokspanninkje voor zn kiezen… Zou ie gaan knipperen.. = wel leuk..
![]()
Oja en de start stroom is hoger dan de houd-stroom… oef.. nee dit gaat niet simpel worden…
![]()
Er bestaan wel schakelaartjes die op magnetisch veld werken. Die kan je tegen het spoeltje aanmaken en een extra circuitje met een led er op aansluiten.. ( zo hardop denkende…)
Ik kan me toch moeilijk voorstellen dat een LEDje de VN05n doet doorfikken. Een elektroklep zal toch een duidelijk hogere stroom vragen. Om ervoor te zorgen dat een LED niet doorfikt moet je sowieso een weer stand van pakweg 200 ohm (hangt wel van de led af) in serie met de LED schakelen.
Dus mijn idee: seriecombinatie van LED en weerstand parallel met de eletroklep zetten, zowel voor als achter. Dan kun je idd aflezen of de elektroklep goed wordt aangestuurd. Ik vraag me af hoe hoogfrequent die pulsen zijn die de elektroklep open houden, maar dikke kans dat je het LEdje gewoon iets zwakker ziet branden of zeer snel knipperen. Voor het menselijk oog is een frequentie veel hoger dan 70 Hz al niet meer te onderscheiden van permanent branden.
Let wel: bovenstaande is een idee: mocht de elektroklep zodanig weinig stroom trekken dat het in de buurt van een LED komt (of zelfs minder is) dan heb ik niks gezegd . Maar eerlijk gezegd kan ik me dat niet voorstellen. Zo’n elektroklep zal zeker in verhouding tot een LED behoorlijk stroom vragen.












































Totaal aantal Berichten: 25656
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja en daar ga je dan. De VC pulst niet voor niks. De eerst 20 seconden is de stroom door de klep wel aardig maar daarna wordt de puls breedte verkleind. De zelf inductie van de klep houdt em open.
Ik zou het niet gokken…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Ja en daar ga je dan. De VC pulst niet voor niks. De eerst 20 seconden is de stroom door de klep wel aardig maar daarna wordt de puls breedte verkleind. De zelf inductie van de klep houdt em open.
Ik zou het niet gokken…
Juist dat ze werken met pulsbreedte impliceert dat de stroom hoog is, maar door korte tijd dat ie open staat wordt er uiteindelijk toch weinig vermogen gebruikt. Maar dat betekent ook dat het vermogen dat door de LED wordt opgenomen in verhouding nog steeds veel kleiner is.
Maar om zeker te weten moet je het even uitrekenen.
Je moet dan uiteraard de schakelspanning weten, het type LED (aangezien het puur om signalering te gaan kun je een type nemen dat weinig stroom nodig heeft). Bepaal de serieweerstand en je weet hoeveel de LED verstookt.
Nu moet je nog weten hoeveel die VN05n kan schakelen en wat de elektroklep al opneemt aan vermogen. Meja, als die led bij wijze van spreken maar een klein deel van de totale schakelstroom die een VN05n kan schakelen opneemt, dan is het een redelijk risicoloze gok.
Edit: de eerste datasheet die ik open trek meldt een schakelstroom van 13A (continuous) over 26V. Dat is nogal wat. Die merkt echt “helemaal niks” van een Ledje extra.
stroomverbruik van een LED ligt zo rond de 30-50 mA afhankelijk van het type. Dan moet je uiteraard zorgen voor een serieweerstand zodat die stroom bij een gegeven schakelspanning (zou dit niet toevallig 12V zijn?) niet te hoog wordt. Voor 12V en 50 mA is dit trouwens 240 Ohm.
Enige onzekere is of dat solid state relais in de veercomputer ook zo’n hoge stroom kan schakelen. Alleen al het feit dat die beveiligingsdiodes nodig zijn suggereert al een stevige inductiestroom.












































Totaal aantal Berichten: 25656
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
mpostma schreef:[Nu moet je nog weten hoeveel die VN05n kan schakelen en wat de elektroklep al opneemt aan vermogen. Meja, als die led bij wijze van spreken maar een klein deel van de totale schakelstroom die een VN05n kan schakelen opneemt, dan is het een redelijk risicoloze gok.
dat snap ik.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>






















Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
gompy58 schreef:Het moet toch veel eenvoudiger zijn om twee ledjes op een plaatje te klemmen. Aangeven welke voor en welke achter is.
Vervolgens lange draden die ergens (?) op aangesloten worden.Ga rijden en je ziet prima wanneer de kleppen wat doen a/d hand van die ledjes.
Toch ?
volgens mij had JanO hier op t forum zon ledje aan een van zn veerbollen gekoppeld.