19 van de 27
« Eerste  < Vorige 17 18 19 20 21 Volgende >  Laatste »
   
Een veercomputer & de toverdoos van Malle Pietje!
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 21 januari 2008 05:26 PM
  [ # 271 ]
bogaard77 schreef:

dat snap ik.

Hehe, ik weet ook niet precies hoe diep je in de elektronica zit? Maar ik vermoed dat die VN05n vooral kapot gaat door de overshunt spanning van die elektroklep als de beveilingsdiodes eruit liggen. Zo’n diagnostische diode heeft natuurlijk nul inductie en zal de klep dus niet extra belasten.

Heb jij enig idee welk type VN05n exact gebruikt wordt? Ach ja, ik zou het wel aandurven, maar beschik alleen nog niet over een met HA(2) uitgerust voertuig, al intrigeert die techniek mij al wel vanaf het begin van haar bestaan.

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 21 januari 2008 05:29 PM
  [ # 272 ]
bogaard77 schreef:
mpostma schreef:

[Nu moet je nog weten hoeveel die VN05n kan schakelen en wat de elektroklep al opneemt aan vermogen. Meja, als die led bij wijze van spreken maar een klein deel van de totale schakelstroom die een VN05n kan schakelen opneemt, dan is het een redelijk risicoloze gok. Wink

dat snap ik.

nou, ik snap er geen CENSUUR meer van Confused  Shocked  Very Happy Ik denk gewoon aan een draadjes ding met een paar lampjes. Op die manie rkun je simpel testen tijdens het rijden of er wat gebeurd en wanneer…

Ipv dat er nu ff iemand roept, Goh, ja handig, dat ga ik ff in elkaar draaien, ben zo terug…

Neeee, ipv dat krijg je juist een berg aan info en bi laterale recht evenredig weerstanden..  Confused

Wink

sterker nog, het zo juist SUBLIEM zijn als er een wizzard was die ene black box maakte die de data gewoon opsloeg zodat je die later kunt bekijken…. Cool

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 21 januari 2008 05:34 PM
  [ # 273 ]
gompy58 schreef:

sterker nog, het zo juist SUBLIEM zijn als er een wizzard was die ene black box maakte die de data gewoon opsloeg zodat je die later kunt bekijken…. Cool

Nou, het klinkt allemaal ingewikkeld, maar dat is vooral de verantwoording of het mogelijk is zonder dat je de ECU om zeep helpt.

Toepassing is zeer eenvoudig te maken. Verbindt de schakelpin van de veercomputer (naar de HA klep of direct op de HA klep) met een LED, knoop de Led aan een serieweerstand van pakweg 240 ohm en knoop de serieweerstand aan massa.

Garantie tot de voordeur.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25613
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 21 januari 2008 05:39 PM
  [ # 274 ]

Ja die gast heeft de lexia gemaakt!
hahahaha

Nee zonder gekheid: ben het marten eens: 13 ampere schakel stroom ( max) De led zal dus paralel wel werken!

Neem dus de twee draden die op de elektroklep zitten en sluit twee lange draden op deze aan ( waar maakt niet uit) . Aan het eind van de lange draden meet je eerst de nominale spanning in softe stand. ( klap aan, gepiep op de radio) Nu bereken je de weerstand die je nodig hebt om een standaard led op die spanning te laten werken.

Je moet nog wel ff weten wat de plus kant van de klep is en wat de min..

Maar dat staat al ergens beschreven bij het diode soldeer in de draad topic.

Wat was ook weer de nominale spanning over een brandende led? 1,5 volt? marten?


Oja ik ben ir. elektrotechniek. Zo’n theoreticus… Laughing

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 21 januari 2008 05:41 PM
  [ # 275 ]
bogaard77 schreef:

Ja die gast heeft de lexia gemaakt!
hahahaha

Nee zonder gekheid: ben het marten eens: 13 ampere schakel stroom ( max) De led zal dus paralel wel werken!

Neem dus de twee draden die op de elektroklep zitten en sluit twee lange draden op deze aan ( waar maakt niet uit) . Aan het eind van de lange draden meet je eerst de nominale spanning in softe stand. ( klap aan, gepiep op de radio) Nu bereken je de weerstand die je nodig hebt om een standaard led op die spanning te laten werken.

Je moet nog wel ff weten wat de plus kant van de klep is en wat de min..

Maar dat staat al ergens beschreven bij het diode soldeer in de draad topic.

Wat was ook weer de nominale spanning over een brandende led? 1,5 volt? marten?


Oja ik ben ir. elektrotechniek. Zo’n theoreticus… Laughing

dus in theorie werken jou bedenksels en in praktijk roken ze ?

Cool  Wink

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25613
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 21 januari 2008 05:48 PM
  [ # 276 ]
gompy58 schreef:

[
dus in theorie werken jou bedenksels en in praktijk roken ze ?

Cool  Wink

JA!! hahaha

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 21 januari 2008 05:54 PM
  [ # 277 ]
gompy58 schreef:

dus in theorie werken jou bedenksels en in praktijk roken ze ?

Cool  Wink

LOL.. ik ben overigens HTS elektrotechniek (wat een praktischer inslag zou moeten suggereren) maar ik zit nu in de digitale techniek (ic’s ontwerpen) en dan slaan we al steil achterover bij milli amperes.

Wat betreft die diodespanning: om de een of andere reden rekent men bij Leds vooral met een werkstroom. Dat verschilt per diode. De echte powerdiodes (voor fietslampjes) verbruiken natuurlijk veel meer stroom.
De bijbehorende spanning (1.5V idd bij sommige LEds) hangt ook weer van het type af. En dan nog hangt het weer van de grootte van de led af wat voor werkstroom daarbij hoort (en dus wat voor serieweerstand je moet nemen).

Profiel  
 
JaapJ
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007

- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Gepost: 22 januari 2008 01:19 AM
  [ # 278 ]

mpostma schreef:
[Nu moet je nog weten hoeveel die VN05n kan schakelen en wat de elektroklep al opneemt aan vermogen. Meja, als die led bij wijze van spreken maar een klein deel van de totale schakelstroom die een VN05n kan schakelen opneemt, dan is het een redelijk risicoloze gok. 


dat snap ik.

Da’s fijn, jullie zijn mij al een tijdje kwijt, ik luister wel naar de radio Smile

Er is hier trouwens al eens iemand geweest die zijn HA monitort via een lampje/ledje…......het wiel uitvinden hoeft niet nog eens….Mischien kan ik het terugvinden ?

Profiel  
 
JaapJ
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007

- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Gepost: 22 januari 2008 01:30 AM
  [ # 279 ]

Hiero…...

 

Profiel  
 
Jan-hendrik
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 572
Geregistreerd: 11-03-2007

Gepost: 22 januari 2008 02:05 AM
  [ # 280 ]

Op XM-L was iemand die een LED met een 560 Ohm weerstand in serie aan de voeding van de klep verbond en het LED monteerde in zijn dashboard achter het vering lampje Smile

2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25613
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 22 januari 2008 11:26 AM
  [ # 281 ]

gents,

ik heb nog ff de spoel van de HA2 unit gemeten. Er zit geen diode in dat gegoten stuk plastic OF hij is doorgeslagen. plus-min gementen geeft 3,9Ohm, min-plus geeft 4,2 ohm….

Wie het weet…. mag het zeggen.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 22 januari 2008 11:35 AM
  [ # 282 ]

Ik heb die duitse link ook eens doorgelezen maar daar komen we niet verder mee. Althans, als je het gaat bestuderen kom je een heel eind met een leek uitleggen hoe het LHM systeem werkt, maar kort gezegd komen we nu niet verder met monitoren wanneer de kleppen werken.

Overigens dacht ik dat Gompy’s probleem was opgelost en dat we nu op zoek waren naar een goeie manier om eenduidig de problemen op te sporen en te verhelpen. Volgens mij is bekijken of de kleppen werken niet echt interessant, als je al makkelijke instaptests hebt om te ‘horen’ of de kleppen werken. (schudden aan de auto, deur open, kofferbak open etc).

Met andere woorden, laten we constructief blijven en ervoor zorgen dat we een stappenplan afmaken waarmee iedereen in 1 dag kan achterhalen wel deel van zijn veringssysteem hapert en wat hij er aan kan doen!

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25613
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 22 januari 2008 11:53 AM
  [ # 283 ]
malle pietje schreef:

Overigens dacht ik dat Gompy’s probleem was opgelost en dat we nu op zoek waren naar een goeie manier om eenduidig de problemen op te sporen en te verhelpen.

Wat zijn we aan het doen dan? Fijne reactie.

malle pietje schreef:

Volgens mij is bekijken of de kleppen werken niet echt interessant, als je al makkelijke instaptests hebt om te ‘horen’ of de kleppen werken. (schudden aan de auto, deur open, kofferbak open etc).

Als het systeem in hard staat werkt dat niet. Besluit jij dan dat de klep werkt? Of zou ie vast zitten? of vervuild zijn?

malle pietje schreef:

Met andere woorden, laten we constructief blijven en ervoor zorgen dat we een stappenplan afmaken waarmee iedereen in 1 dag kan achterhalen wel deel van zijn veringssysteem hapert en wat hij er aan kan doen!

Staar je nou niet blind op die dag. aangezien het systeem ingewikkeld is zal de ene oplossing de andere beinvloeden. Het kan dus soms langer gaan duren voor je alles opgelost hebt.
Wat je als leek moet doen is proberen de grote lijnen van het systeem te snappen. Dan kan je door deduceren uiteindelijk je systeem helemaal goed krijgen.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 22 januari 2008 11:59 AM
  [ # 284 ]
bogaard77 schreef:

gents,

ik heb nog ff de spoel van de HA2 unit gemeten. Er zit geen diode in dat gegoten stuk plastic OF hij is doorgeslagen. plus-min gementen geeft 3,9Ohm, min-plus geeft 4,2 ohm….

Wie het weet…. mag het zeggen.

Die 4,2 ohm, dat is kennelijk de weerstand van de spoel.
Wat is de weerstand van een diode in doorlaatrichting? Is dat 0 ohm? Geen idee…
Spoel en diode staan parallel.

malle pietje schreef:

Met andere woorden, laten we constructief blijven en ervoor zorgen dat we een stappenplan afmaken waarmee iedereen in 1 dag kan achterhalen wel deel van zijn veringssysteem hapert en wat hij er aan kan doen!

Mee eens, maar we zijn nu bezig om met z’n allen uit te vogelen hoe het systeem werkt. Pas daarna kan een goed stappenplan opgesteld worden.
Overigens is een aantal zinninge stappen al vermeld in dit draadje.  Cool

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 22 januari 2008 12:01 PM
  [ # 285 ]
bogaard77 schreef:

gents,

ik heb nog ff de spoel van de HA2 unit gemeten. Er zit geen diode in dat gegoten stuk plastic OF hij is doorgeslagen. plus-min gementen geeft 3,9Ohm, min-plus geeft 4,2 ohm….

Wie het weet…. mag het zeggen.

Je zal idd geen diodewerking meten omdat de spoel de diode kortsluit.

Het is wel veelzeggend dat je in een richting een hogere weerstand meet dan in de andere richting. Je zou nog eens moeten meten met een wisselspanning, dan krijg je hele andere effecten denk ik.

Profiel  
 
 
19 van de 27
« Eerste  < Vorige 17 18 19 20 21 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook