Andere Xantia gekocht!
Bassman
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1170
Geregistreerd: 12-07-2004

Gepost: 05 januari 2008 04:59 PM

Vandaag bij garage Frans Janssen in Pannerden een andere Xantia gekocht: simpele 1.8, 8V, bouwjaar ‘98, 119.000 km (NAP) en WIT! Cool
Stukkie mee gereden, auto voelde goed. Scherpe prijs, maar in prima staat en netjes onderhouden. We konden onze Xant (2 ton en hier en daar niet meer moeders mooiste, maar wel OK) toch fatsoenlijk inruilen. Per saldo het door ons beoogde bedrag bijbetalen, dus da’s netjes.
Volgende week zaterdag ophalen.
Aardig bedrijf trouwens, daar bij Frans Janssen. Typische gemoedelijke dorpsgarage.
Zie de plaatjes voor de nieuwe aanwinst. Als deze Xant net zo goed is als de Xantia die we de afgelopen 4 jaar hebben gereden, is ‘t OK.

Hans

Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5010
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 05 januari 2008 05:24 PM
  [ # 1 ]

Hans, gefeli!

Neem je de KPH mee?

Ik zal er op letten binnenkort!

Profiel  
 
XBXG
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15823
Geregistreerd: 09-11-2004

- Ami 8 Club
Gepost: 05 januari 2008 08:04 PM
  [ # 2 ]

Gefeliciteerd met de nieuwe bolide. Mooi kleurtje voor een Xantia trouwens.  Cool

Profiel  
 
Momentum
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 327
Geregistreerd: 16-06-2006

Gepost: 05 januari 2008 08:14 PM
  [ # 3 ]

Yep nice one !

Ik persoonlijk vind wit bij een auto chique staan.

Maar ik hoor alleen maar om me heen Met een witte blijf je zitte.

Mare gezien de km stand heb je een erg rustige en stevige auto.
Distri al gedaan?

C4 Cactus 1.2

Profiel  
 
macnail
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 856
Geregistreerd: 11-07-2004

Gepost: 05 januari 2008 11:42 PM
  [ # 4 ]
XBXG schreef:

Gefeliciteerd met de nieuwe bolide. Mooi kleurtje voor een Xantia trouwens.  Cool

Hey overloper, wat moet jij nou weer op het Xantiagedeelte????? Cool  Cool

11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.

Profiel  
 
Bassman
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1170
Geregistreerd: 12-07-2004

Gepost: 06 januari 2008 01:59 AM
  [ # 5 ]
Momentum schreef:

Yep nice one !

Ik persoonlijk vind wit bij een auto chique staan.

Maar ik hoor alleen maar om me heen Met een witte blijf je zitte.

Mare gezien de km stand heb je een erg rustige en stevige auto.
Distri al gedaan?

Ja, ik vind het ook een prima kleur voor een Xant. DB-riem is bij 80.000 gedaan.

@EW: KPH is van de XCNL en zit met een paar echt onbenullige parkers vast. Die laat ik dus maar achter. Ik doe tzt wel een Cit-fo sticker op de achterruit, net als bij de BX Wink

Hans

Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville

Profiel  
 
Bassman
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1170
Geregistreerd: 12-07-2004

Gepost: 15 januari 2008 07:01 PM
  [ # 6 ]

Nou, even een kleine update:
Afgelopen zaterdag de oude Xant ingeleverd en de nieuwe witte aanwinst opgehaald.
Netjes afgeleverd; voordat we gingen kijken was de accu al vervangen, en voor aflevering had-ie een beurtje gekregen, waren de remblokken en -schijven vóór vervangen, plus dat er 2 nieuwe Michelins vóór onder gelegd zijn.
Voor dat geld (want hij was écht scherp geprijsd) is de hydrauliek er een heel klein beetje bij ingeschoten. Die laat ik v.w.b. de achtervering nog even bij mijn eigen dealer checken. Is wat mij betreft een klein detail, want ik ben verder zeer te spreken over het zaken doen met meneer Jansen uit Pannerden.
En hoe rijdt-ie nou?
In één woord super! Ik weet niet of in de carriëre van de Xantia de 8V ook een keer onder handen is genomen, maar het is een wereld van verschil met onze ‘95-er. Veel en veel soepeler en stiller. Een genot om in te rijden!

Hans

Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 15 januari 2008 08:01 PM
  [ # 7 ]
Momentum schreef:

Yep nice one !

Ik persoonlijk vind wit bij een auto chique staan.

Maar ik hoor alleen maar om me heen Met een witte blijf je zitte.

Helemaal mee eens Cool

Over dat witte, in de zomer blijft de auto een stuk koeler dan een exemplaar met een donkere kleur.

Profiel  
 
Klussie
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 253
Geregistreerd: 23-04-2004

Gepost: 15 januari 2008 08:13 PM
  [ # 8 ]
Bassman schreef:

En hoe rijdt-ie nou?
In één woord super! Ik weet niet of in de carriëre van de Xantia de 8V ook een keer onder handen is genomen, maar het is een wereld van verschil met onze ‘95-er. Veel en veel soepeler en stiller. Een genot om in te rijden!

Dat verschil merkte ik ook tussen mijn oude 8Vees.
Mij is verteld dat dit door aanpassingen van de versnellingsbak kwam.

Arie

C5 2.0 LPG van 2005 met 235.000 km

___
Ex: C5 1.8 16V LPi van 2002 - 375.000 km
Ex: Xantia 1.8-16V SX break aug.98-LPG G3-CC-Airco- 326.000 km
Ex: Xantia 1.8-8V SX break van juni 97 LPG/G3 - cc - Airco en 295.000km
Ex:  Xantia 1.8-8V SX van Okt.93 op LPG km/st 405.000

Profiel  
 
Bassman
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1170
Geregistreerd: 12-07-2004

Gepost: 15 januari 2008 10:27 PM
  [ # 9 ]

Hmm… dat zou best eens kunnen. Toch viel me op dat het blok ook anders oogt; de oliepeilstok zit nl al op een andere plek. En dan weet ik nog geeneens de andere technische ins en outs. En in het instructieboekje wordt melding gemaakt van 2 soorten 1.8i, plus een 1.8i-16V.
Daarbij valt op dat de “oude” 8V meer pk’s heeft dan de “nieuwe”, maar dat de “nieuwe” veul en veul soepeler aanvoelt. En dat zou dan best door andere verhoudingen in de bak kunnen komen…
Enniewee, ik ben er zeer content over, en daar gaat ‘t maar om Wink

Hans

Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 15 januari 2008 11:54 PM
  [ # 10 ]

Het verschil in vermogen kan komen door het gewicht, dit is een type-2 en is zwaarder dan een type-1.

Profiel  
 
rb
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1162
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 16 januari 2008 12:37 AM
  [ # 11 ]
ZX1.4i schreef:

Het verschil in vermogen kan komen door het gewicht, dit is een type-2 en is zwaarder dan een type-1.

Euh huh..  Confused Het motorvermogen wordt beïnvloed door het wagengewicht?!? Waarschijnlijk bedoel je het anders dan dat het er nu staat..

Het verschil met de oude 1.8 8v 103pk is dat de 1800 8v 90pk bedoeld is als opvolger van de 1.6 90pk en is afgesteld op ‘soepelheid’, dus laagtoerig de trekkracht beschikbaar hebben. Het maximum vermogen haalt ie dan ook al bij 5000 toeren (de 103 pk haalde dat bij 6000 toeren) en het maximum koppel (dat nauwelijks scheelt met de 103pk uitvoering) haalt ie al bij 2600 toeren.

De bakverhoudingen zijn (als ik juist geïnformeerd ben) dan ook ‘langer’ dan bij de oude 103pk uitvoering om gebruik te maken van de kracht onderin (ik meen zelfs dat de overbrenging in de 5e versnelling tussen die van de 2.0CT en de 3.0V6 in zit en dat voor een 1800 benzine). Doordat de motor en de bakafstemming aanzetten tot rijden met lage toeren ervaar je minder lawaai.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 16 januari 2008 12:56 AM
  [ # 12 ]

Ik heb me niet in het verhaal over die motoren verdiept, dat wist ik niet, maar ik geloof je graag, ik ben een diesel liefhebber Wink

Afgezien daarvan, een Type-2 is toch zwaarder dan een Type-1???

Profiel  
 
Bassman
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1170
Geregistreerd: 12-07-2004

Gepost: 16 januari 2008 11:20 AM
  [ # 13 ]

@rb: jouw verhaal komt me als zeer logisch voor; de verschillen die jij aangeeft met de oude 1.8 zijn precies datgene wat ik ervaar bij het rijden met mijn huidige Xantia. Dat was dus geen verbeelding. Dankjewel! Wink

Hans

Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville

Profiel  
 
rb
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1162
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 16 januari 2008 11:44 AM
  [ # 14 ]
ZX1.4i schreef:

Afgezien daarvan, een Type-2 is toch zwaarder dan een Type-1???

Klopt.
Maar dat heeft op zich niets te maken met het motorvermogen, toch? Wink

@bassman: veel plezier met de nieuwe voiture Smile

Profiel  
 
Bassman
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1170
Geregistreerd: 12-07-2004

Gepost: 16 januari 2008 02:17 PM
  [ # 15 ]

Dank; dat gaat lukken Wink

Hans

Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook