De EBV6 versnellingsbak van mijn C4 Grand Picasso, 02-2007 50.000 km, vertoont sinds enkele mnd. een zeer storend schakelgedrag. Dit uit zich in een zeer stotend rijgedrag in zijn 1e versnelling (file rijden), achteruit rijden en bij het omhoog rijden (parkeergarages). Volgende week wordt door de dealer voor de 3e keer nieuwe software geladen. Hierna ga het weer een aantal weken goed en dan doet het probleem zich weer opnieuw voor. Het schijnt dat de bak zijn zelflerend vermogen iedere keer opnieuw kwijtraakt. Heeft iemand anders dezelfde ervaring ???

Totaal aantal Berichten: 5999
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Ik heb dat ‘stoten’ alleen wanneer ik de wagen een tijd (2 weken) niet gebruikt heb. Dan heb je bij het wegrijden een beetje hetzelfde gevoel als wanneer de het laatste stukje het koppelingspedaal te snel los zou laten. (bij een handschakelbak)
Dit gaat echter nadat de motor eenmaal goed warm is geweest weer vanzelf weg…
jawel, zelfde problemen
vooral het inhouden in de 1e versnelling in de file vind ik hoogst irritant. Je duikt echt naar voren en voor eventuele passagiers is het echt niet fijn. De bak gaat ook meer mechanische geluiden maken bij het schakelen en het ontkoppelen gaat ook stukken minder soepeltjes.
Ben nu bijna op de 30.000 en zal het zeker aankaarten bij de dealer.
Sinds 16 mei 2007 een C4 Picasso, Ligne Business, 2.0 HDIF EB6V - zwart - op 1 oktober 2010 ca 145.000km op de teller
Re: Schakelgedrag EBV6 2.0 HDI
A' Biertje schreef:De EBV6 versnellingsbak van mijn C4 Grand Picasso, 02-2007 50.000 km, vertoont sinds enkele mnd. een zeer storend schakelgedrag. Dit uit zich in een zeer stotend rijgedrag in zijn 1e versnelling (file rijden), achteruit rijden en bij het omhoog rijden (parkeergarages). Volgende week wordt door de dealer voor de 3e keer nieuwe software geladen. Hierna ga het weer een aantal weken goed en dan doet het probleem zich weer opnieuw voor. Het schijnt dat de bak zijn zelflerend vermogen iedere keer opnieuw kwijtraakt. Heeft iemand anders dezelfde ervaring ???
Ik heb precies hetzelfde. Na twee weken stilstand was er helemaal niet meer knap mee weg te rijden. Nu is het weer iets verbeterd, maar niet acceptabel. Nog 3000 km voor de 30000 km beurt en dan moeten ze er maar wat aan doen. Ik lijk wel een bestuurder die net op rijles is gegaan.
C4 Picasso 2.0 HDI Exclusive besteld op 15 november. De auto is 17-03-2007 afgeleverd. kilometerstand is nu 230000 km. 30 mei 2013 ingeruild voor een mitsubishi outlander.
C1 1.0 ambiance sensotronic afgeleverd op 27-07-2007 (38000km)
voorzitter van
Bij mijn C4 (EBV, Exclusive, 35000 km) gebeurt hetzelfde. Bij weinig gas geven lijkt het of ik als een beginner wegrij. Mijn vrouw werd er in de vakantiefile zenuwachtig van (krijgen we pech?)
De oplossing is iets meer gas geven, waardoor je sneller wegrijd, maar dat is niet altijd de oplossing…
Ik zal ook de dealer eens aanspreken…
Ik meld bij deze eveneens een schokkende ervaring. Is nu een keer of vier opgetreden in de laatste drie weken. In de stand A, eerste versnelling of achteruit, heb nog niet geprobeerd of het in M anders is. Kmstand 35.000. Hoop eigenlijk stilletjes dat het niet meer voorkomt, dat het me de kou (?) te maken heeft of zo…
Berlingo I 1.9D (grijs)
Berlingo I 1.6 16V
Beringo II 1.6 16V
Grand C4 Picasso 2.0 HDiF Exclusive EB6V
Grand C4 Picasso 1.6 HTP Exclusive
Grand C4 Picasso 165 HTP Shine
Hm, ik heb ook een EB6V maar die is net nieuw. Nog geen problemen.
Wat me zorgen baart is dat de klachten die hier omschreven worden zich blijkbaar voordoen vanaf circa 30.000 km. Ik hoop niet dat dat een structureel probleem is van de bak…..
C4 Picasso Intensive / Seat Mii
C5 2.0HPi Berline 1 / C4 GP 2.0 L. Business LPG / C4 Berline VTI 120 Tendance / C5 1.6HDI Break 2 / C5 1.6THP Sedan Lim. Business 3 / C5 1.6HDI Sedan L. Business 3 / C4 Berline VTI 120 L. Business / C5 2.0HDI Tourer L. Business 3 / C1 Collection / C5 2.7HDI Tourer Exclusive 3 / C5 2.0 16v Berline Exclusive Aut 1 / C5 2.0HDi Tourer “Allemange” 3 / C4 Cactus BlueHDI 100 Shine

Totaal aantal Berichten: 1712
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Ik heb er voorlopig nog geen last van.
HEt soms schokkerig rijden in de file is bij mij al van in het begin.
Wat ik wel al eens heb meegemaakt is het extreem schokkerig rijden bij lange stilstand (2 weken)
Precies of de koppeling ofwel volledig open of toe ging bij het vertrekken.
Heeft enkele rode lichten geduurd.
En na 15 km was het weer weg.
IK heb nu ongeveer 7000 km
Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken
Sinds November 2007, 50.000 km
vanmorgen de 30.000 beurt gehad. 2 puntjes had ik: schakelgedrag en de appel verlichting aanzetten.
Uurtje moeten wachten en ik kreeg te horen dat de bak een update gehad had.
Nou, dat was goed te merken! Nooit zo soepel geweest en met de nieuwe software schakelt de bak niet zo snel terug naar de 1e versnelling. M.a.w., je blijft langer in de 2e versnelling rijden en dus heb je veel minder last van het schokeffect bij het optrekken en al helemaal niet meer van het inhouden / remmen op motor.
Prima zo! Bedankt dealer Luveto Brielle
Sinds 16 mei 2007 een C4 Picasso, Ligne Business, 2.0 HDIF EB6V - zwart - op 1 oktober 2010 ca 145.000km op de teller
Ik heb nu ruim 35000km gereden.
En heb het schokkend wegrijden (de koppeling grijpt ‘hakkend’ aan) nu sinds een paar weken iedere keer dat de auto even geparkeerd heeft gestaan. Vooral ‘s-ochtends. In 1 en Achteruit merk je het het sterkst, maar ook van 1 naar 2 merk ik nu een ruwere ‘hakkende’ aangrijping van de koppeling. Heb het idee dat het met de koude heeft te maken, maar het is wel verdacht dat bijna alle klagers nu rond de 30.000km zitten.
Na enkele km wordt het minder en is tegen de tijd dat ik bestemming kom (‘s-ochtends na een uurtje rijden) helemaal weg.
Ik zal de dealer eens bellen (30.000km beurt is al geweest)
eDsuB
Reed vanaf 1992 Peugeot 309, 405, 306 Roland Garros, 406, 806, 806, 807, Citroen Grande C4 Picasso, Volvo V70, BMW 5 en Volvo V60. Sinds 15/6/2018 DS7 Crossback SoChic Rivoli met veel toeters en bellen
Grand Picasso Ligne Business 2.0 16V EBV6
29.000 km
Nieuwe software bij grote beurt (28.000 km). Probleem was verholpen. Schakelde zeer soepel. Helaas na lange rit weer terug: schokkend wegrijden vanuit stilstand in 1. Veel gas of weinig gas: het maakt niets uit. Ga dus weer terug naar de dealer. Deze gaf eerder aan dat dit komt door een koude motor. Doch warm of koud; het maakt niets uit.
Ik heb er nog eens speciaal op gelet.
Volgens mij is het de combinatie van ‘lang’ (>enkele uren) stilstaan en een lage buitentemperatuur.
Gisterochtend: schokkend optrekken (had ong 13 uur stilgestaan en het was koud)
Gistermiddag: geen probleem (enkele uren stilgestaan en niet zo koud)
Vanochtend: geen probleem (ong 10 uur stilgestaan maar het was niet zo koud)
Volgende week naar de garage!
eDsuB
Reed vanaf 1992 Peugeot 309, 405, 306 Roland Garros, 406, 806, 806, 807, Citroen Grande C4 Picasso, Volvo V70, BMW 5 en Volvo V60. Sinds 15/6/2018 DS7 Crossback SoChic Rivoli met veel toeters en bellen
Re: Schakelgedrag EBV6 2.0 HDI
Afgelopen di 22-01-2008 voor derde en laatste keer een update gehad aan de versnellingsbak. Probleem nog steeds niet verholpen. Dealer heeft aangegeven dat op verzoek van Citroen Nederlaand er een onderdeel in de versnellingbak vervangen moet worden. Ik ben mijn Citroentje dan minimaal drie dagen kwijt. Motor moet namelijk compleet uitgebouwd gaan worden. Welk onderdeel het betreft weet ik nog niet. Wordt vervolgd !!!!
A' Biertje schreef:De EBV6 versnellingsbak van mijn C4 Grand Picasso, 02-2007 50.000 km, vertoont sinds enkele mnd. een zeer storend schakelgedrag. Dit uit zich in een zeer stotend rijgedrag in zijn 1e versnelling (file rijden), achteruit rijden en bij het omhoog rijden (parkeergarages). Volgende week wordt door de dealer voor de 3e keer nieuwe software geladen. Hierna ga het weer een aantal weken goed en dan doet het probleem zich weer opnieuw voor. Het schijnt dat de bak zijn zelflerend vermogen iedere keer opnieuw kwijtraakt. Heeft iemand anders dezelfde ervaring ???
Ik denk dat het probleem met de Eb schakelbakken nog wel even blijft. Ik heb nu een Toyota Verso met een EBv5 bak. Gewoon met opschakelen verloopt alles zeer soepel. Ook bij het terug schakelen gaat het goed. Maar bv bij een bocht weet hij soms net niet wat hij moet nemen en schakelt terug van ze 2 naar ze 1.
Dus hoog toeren en schok in de auto. Voor mij zal het nooit wennen.
Verders is de auto perfect maar die versnelling prut met peren om er altijd soepel mee te kunnen rijden.
Mede daardoor nu een C4p met conventionele automaat gekocht.
In bezit van C4P Exclusive Gris Aluminium 2.0 automaat benzine.
215/50/r17” velgen type Scandola zomer.
205/55/r16” velgen type Dezent V winter.

Totaal aantal Berichten: 1712
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Ik heb ook gereden met de robotbak van toyota, en het was een echt ramp in mijn ogen.
De robotbak van citroen is 100 keer beter, maar een automaat is natuurlijk nog altijd stukken beter.
Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken
Sinds November 2007, 50.000 km
Omdat ik voor de GC4P een C5 met conventionele automaat reed, heb ik na wat proefritten met de EB6V toch weer gekozen voor de “echte” automaat. Als ik de berichtgeving lees hoef ik hier geen spijt van te hebben, want ik heb niets te klagen over het schakelen.
Echter….. enige tijd geleden heb ik al eens gereageerd en gezegd/geschreven dat iedereen de vrije keus heeft/had voor de EB6V en dat tijdens een goede proefrit het schakelkarakter heel goed te merken was.
Bevalt het niet, gebruik dan wat meer de flippers en je rijdt met een schakelauto zonder steeds je hand aan de pook te moeten hebben. Super, want het is dan toch wel een geweldig stukje techniek.
Gelukkig zijn er ook veel (G)C4(P) rijders met een EB6V die het wel een geweldige zelf-koppelende en - schakelende bak vinden.
Grand C4 Picasso 2.0 16V Exclusive Automaat sinds 20-9-2007 (Privérijder)
Mazda CX-5 2.0 TS-plus automaat AWD sinds 7-11-2012 (nog steeds Privérijder)