1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
1.8i Furio sputterde bij wegrijden (Opgelost!)
Edgewalker
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 61
Geregistreerd: 08-01-2008

Gepost: 08 januari 2008 04:32 PM

Ik ben sinds September de eigenaar van een Citroen ZX 1.8i Furio uit 1994. Prima bakkie, met als enige probleem dat je de tank minimaal halfvol moet houden om te voorkomen dattie sputtert.

Tot voor kort. Ik had de olie gepeild en bijgevuld, en na uitvallen op een afslag bleek dat ik hem toen te ver had bijgevuld. Sindsdien is er bij koude motor niets aan de hand, maar als hij op temperatuur begint te komen, is het wegrijden bij stoplichten een ramp.

Hij pruttelt en sputtert, en ik moet heen- en weer schakelen om hem fatsoenlijk op gang te krijgen. Het sputteren houdt dan aan tot aan de derde versnelling, waarna alles weer normaal lijkt.

Ook lijkt ie rond de 80 km/h wat in te houden. Ik heb van auto’s absoluut geen kaas gegeten, vandaar hier de vraag:

Wat kan het zijn, en wat kan ik eraan (laten) doen?

Profiel  
 
majestic3jay
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 767
Geregistreerd: 19-06-2006

- ZX 1.8i Aura
- ZX 2.0i 16v
Gepost: 08 januari 2008 05:53 PM
  [ # 1 ]

Re: [Help] 1.8i Furio sputtert bij wegrijden

Edgewalker schreef:

Hij pruttelt en sputtert, en ik moet heen- en weer schakelen om hem fatsoenlijk op gang te krijgen. Het sputteren houdt dan aan tot aan de derde versnelling, waarna alles weer normaal lijkt.

Wat kan het zijn, en wat kan ik eraan (laten) doen?

-Wat gebeurd er als je schakelt tussen verschillende versnellingen? Valt ie uit?
-Stroomt er olie ergens ‘‘over / uit’‘?
-zijn er geen, of minder problemen merkbaar als je er wat gas ophoudt?

ZX 2.0i 16v 1994 rip
ZX 1.8i Aura 1994 rip
Peugeot 206 GTI 2002

Profiel  
 
Edgewalker
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 61
Geregistreerd: 08-01-2008

Gepost: 08 januari 2008 06:01 PM
  [ # 2 ]

Bij remmen en terugschakelen voor een stoplicht valt ie soms uit, wel start ie dan meteen weer. Toerental zakt reglmatig tot +/- 700, en valt dan net niet uit bij terugschakelen.

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 08 januari 2008 06:03 PM
  [ # 3 ]

hoever heb je teveel gevuld ?

Hoewel ik bij dit gedrag eerder aan het vacuumslangetje denk roept je verhaal van teveel olie en probleem bij warme motor eerder iets op van overdruk.

Zit je ver boven de max van de peilstok ?

Profiel  
 
majestic3jay
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 767
Geregistreerd: 19-06-2006

- ZX 1.8i Aura
- ZX 2.0i 16v
Gepost: 08 januari 2008 06:14 PM
  [ # 4 ]
Edgewalker schreef:

Bij remmen en terugschakelen voor een stoplicht valt ie soms uit, wel start ie dan meteen weer. Toerental zakt reglmatig tot +/- 700, en valt dan net niet uit bij terugschakelen.

Haha! Dacht ik al! Ik heb precies hetzelfde met de mijne gehad! Check je mapsensor! Ik vermoed dat die slangetjes overleden zijn (uitgescheurd, ingescheurd, verdroogt)

Mapsensor is plat, zwart, zit een connector op voor de power, en 2 of 3 luchtslangetjes. Die sensor zit links @ je motorkap, feitelijk ongeveer rechtboven je dynamo, en achter je koplamp ongeveer. (denkbeeldige lijnen)

Bij mij waren die slangetjes ingescheurd, waardoor er geen sprake meer was van vacuum, en er dus valse lucht bijkwam, waardoor ie afsloeg, haperde, stotterde, alles. Constant op gas houden gaat wel bijna altijd goed, omdat ie dan lucht aanzuigt onder een werkende druk van de motor. Ik hoop voor je dat dit het is, want dat is een simpel klusje!

ZX 2.0i 16v 1994 rip
ZX 1.8i Aura 1994 rip
Peugeot 206 GTI 2002

Profiel  
 
majestic3jay
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 767
Geregistreerd: 19-06-2006

- ZX 1.8i Aura
- ZX 2.0i 16v
Gepost: 08 januari 2008 06:16 PM
  [ # 5 ]
gompy58 schreef:

hoever heb je teveel gevuld ?

Hoewel ik bij dit gedrag eerder aan het vacuumslangetje denk roept je verhaal van teveel olie en probleem bij warme motor eerder iets op van overdruk.

Zit je ver boven de max van de peilstok ?

Hm, sorry je was me voor Gompy! Ik las jou post pas toen ik de mijne gepost had! Surprisedops:

ZX 2.0i 16v 1994 rip
ZX 1.8i Aura 1994 rip
Peugeot 206 GTI 2002

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 08 januari 2008 06:16 PM
  [ # 6 ]

en wat doen we dan met de info dat hij teveel olie erin heeft gemikt ?

Ik ben het met je eens hoor, het klinkt verdomde veel als een vacuumslang.

Volgens mij zwerft er ook nog een picje hier ergens rond van dat blok van mij met een nieuw blauw slangetje.

Profiel  
 
majestic3jay
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 767
Geregistreerd: 19-06-2006

- ZX 1.8i Aura
- ZX 2.0i 16v
Gepost: 08 januari 2008 06:33 PM
  [ # 7 ]
gompy58 schreef:

en wat doen we dan met de info dat hij teveel olie erin heeft gemikt ?

Ligt eraan of de forummer in kwestie niet achteraf ‘‘bedacht heeft’’ dat er teveel olie ingegaan is, OMDAT ie ‘‘inene’’ begon met sputteren. Smile
Ik vermoed dat namelijk.

Als er echt teveel olie in dat blok zit, tja, zou ik gaan voor de simpele oplossing: ietswat olie eruit laten lopen, en nu met mate opnieuw andere olie erin doen, wetende dat het verschil tussen de 2 streepjes [min / max] op de peilstok 1 liter moet voorstellen…

ZX 2.0i 16v 1994 rip
ZX 1.8i Aura 1994 rip
Peugeot 206 GTI 2002

Profiel  
 
Edgewalker
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 61
Geregistreerd: 08-01-2008

Gepost: 15 januari 2008 03:14 PM
  [ # 8 ]

Ik merkte het achteraf, toen ik opnieuw peilde bleek ie ongeveer een halve liter boven het maximum te zitten. Nu zit ie halverwege tuusen min en max.

Verder ziet het er niet naar uit dat de olie echt is overgelopen, vreemd genoeg. Heb samen met m’n pa, die wat meer verstand van auto’s heeft, onder de kap gekeken en alleszag er verder goed uit. Alleen de bougies hadden ietwat teveel speling, en leken aan vervanging toe. Dat staat waarschijnlijk morgenavond op het programma. (heb het materiaal en de tijd nu niet, maar pa regelt wat met een klant).

Als dat niet helpt, zullen we inderdaad eens naar de vacuumslangetjes kijken. Alvast bedankt!

Profiel  
 
Gravedigger
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 25-03-2005

Gepost: 15 januari 2008 05:05 PM
  [ # 9 ]

dus te veel olie kan er ook voor zorgen dat ie happert en sputtert!!!

Profiel  
 
majestic3jay
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 767
Geregistreerd: 19-06-2006

- ZX 1.8i Aura
- ZX 2.0i 16v
Gepost: 15 januari 2008 05:08 PM
  [ # 10 ]
Gravedigger schreef:

dus te veel olie kan er ook voor zorgen dat ie happert en sputtert!!!

Voor zover ik weet niet. Haperen / stotteren zal eerder een tekort van iets betekenen dan een overschot he.

ZX 2.0i 16v 1994 rip
ZX 1.8i Aura 1994 rip
Peugeot 206 GTI 2002

Profiel  
 
Gravedigger
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 25-03-2005

Gepost: 15 januari 2008 05:12 PM
  [ # 11 ]

ok…bedankt.
dan maar weer verder kijken…denk ik…

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 15 januari 2008 06:45 PM
  [ # 12 ]

ff voor de beeldvorming;

Heb je het overschot aan olie verwijderd of heeft je motor dat opgestookt? Als jij in de tijd van dit topic een liter wegbrand dan is er wat anders aan de hand hoor.

Overigs, waarom zou je moeilijk gana doen over die bougies. Ga naar de autoboer, haal zo’n slangetje in mooi glimmend rood ( hoewel blauw het ook goed doet) doe dat ding erop en klaar.

Werkt het dan ben je voor ene euro of 2 klaar, werkt het niet kun je altijd nog porceleinen vonkenstaafjes halen….

Profiel  
 
Edgewalker
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 61
Geregistreerd: 08-01-2008

Gepost: 16 januari 2008 04:45 PM
  [ # 13 ]

De bougies waren toch al aan vervanging toe, dus no big loss. Nu ff zo’n slangetje regelen inderdaad.

Profiel  
 
Edgewalker
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 61
Geregistreerd: 08-01-2008

Gepost: 20 januari 2008 05:42 PM
  [ # 14 ]

Opgelost!

Even een update:

Bedankt! Ik heb jullie adviezen opgevolgd, ook een enkel ding wat ik elders op dit forum las, en heb:
-De ECU van de accu gereset;
-De vacuumslang van de mapsensor gerepareerd, het ingescheurde stukje weggeknipt en de slang teruggeplaatst;
-De bougies vervangen.

Het oude beestje rijdt weer als een zonnetje. Ik verheug me (nooit gedacht dit nog te zeggen) al zowat op de rit naar het werk morgen!

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 20 januari 2008 06:46 PM
  [ # 15 ]

kratje bier erop dat alleen dat slangetje al voldoende was geweest. Zeker nu je verteld dat er een scheurtje in zat..

m.i.i.g.e.d., toppertje!

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook