1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Witte troep en hoog olie verbruik
connyvijv
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 09-01-2008

Gepost: 09 januari 2008 02:48 PM

Hallo,
Ik zal mij eerst ff voorstellen: mijn naam is Conny, ik kom uit Rotterdam en ben nieuw hier op het forum.

Ik heb een probleem met mijn BX 1.9 TZI (benzine)
Het olie verbruik is vrij hoog, zo’n 1x per maand bijvullen, ze start niet goed als ze koud is ; na 2 a 3x starten moet ik echt met gas erop starten toeren laten maken en dan langzaam terug laten lopen, anders verdomd ze het.Als ze warm is start ze in 1 x.
Tijdens mijn olie bijvul sessie van van de week, zag ik allemaal witte drab zitten, in de dop, in het gaasje en in de leiding als je erin kijkt.

Ik weet dat het niet goed is voor een BX om korte afstanden te rijden maar het is nou eenmaal maar 10 min.naar mn werk toe…..
Voor de langere afstanden gebruiken we de XM.

Ik heb net oude berichten gelezen op het forum en de een zegt dat het dan de koppakking is en de ander zegt dat het sludge is.
Hoe weet ik nou wat wat is en wat kost de reparatie van zoiets?
Waar zit er in de buurt van Rotterdam een goede citro specialist en hoe lang kan ik hier nog mee door rijden?

Ik hoop dat iemand mij hier mee kan helpen…..

Conny

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 09 januari 2008 03:15 PM
  [ # 1 ]

white sludge is een bekend probleem. Zowel bij de 1.6 als bij de 1.9 als ze weinig lange ritten maken.

Olieverbruik is ook een bekend probleem bij dit type motor (1.6/1.9 benzine) als ze oud worden. De klepsteelafdichtingen (zijn van rubber) worden oud en poreus en gaan olie lekken.

Het is lastig te zeggen of het slecht starten door 1 van bovenstaande oorzaken wordt veroorzaakt of weer een ander probleem is. Ik ben geneigd te denken aan een ander probleem. Brandt het gele lampje van het motormanagement (links onderin de toerenteller) als je het contact aanzet en gaat deze na het starten netjes uit? Als dit lampje aanblijft of aangaat is dat het eerste teken dat het motormanagement een storing heeft, hetgeen slecht starten kan veroorzaken.

Verder zul je dan dingen moeten uitsluiten. Zijn zaken als: bougiekabels, bougies, verdelerkap, rotor in goede staat? Zijn de aanzuigslangen van de motor en alle vacuumslangen en bovendien de slangen van de carterventilatie dicht en in goede staat? Is de klepspeling in orde? Zitten de accuklemmen goed vast? Is de accu in goede staat, draait de startmotor voldoende snel rond? Daarna kun je de stappenmotor, temperatuursensor en allerlei andere motormanagementzaken gaan afvinken. Met een oudere auto en dus ouder injectiesysteem is het lastig storingzoeken omdat alles wel slecht kan zijn.

Profiel  
 
Gepost: 09 januari 2008 04:58 PM
  [ # 2 ]

Welkom!

Zoals al vermeld idd de koppakking erdoor.
Daar je motor olie verbruikt slaan de bougies vet, dit kan een slechte start veroorzaken.
Wat er eerst zowizo moet gebeuren is de koppakking vervangen.
Kop vlakken kost 75euro, nieuwe koppakking 35, pakkingen nog een 20-50(hangt ervan af wat ze allemaal vervangen) cilinderkopbouten 30 en dan de werkuren nog.
als dat opgelost is kan je verder gaan zoeken als ie dan nog slecht start.

Iig, niet te lang rondrijden zo, koelvloeistof bij de olie zorgt dat je weinig smerende werking overhoud, dus is het maar een kwestie van tijd vooralleer je alles in de soep draait(allegeluk gebeurt dat niet zoveel).

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
Jf
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 594
Geregistreerd: 10-06-2004

- Evasion 2.0i
Gepost: 09 januari 2008 05:09 PM
  [ # 3 ]

....

blijf je koelvloeistof controleren !!

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 09 januari 2008 05:14 PM
  [ # 4 ]

Ik durf die koppakking wel te betwijfelen. Er is niet gesproken over koelvloeistofverbruik, het olieverbruik kan aan de klepseals te wijten zijn en de sludge kan komen door de korte ritjes van elke dag 10 minuten.

Ik heb ook een 19TZI gehad. Reed erg fijn, al had ik ook startporblemen. Precies op dezelfde manier als bij die van jou: Met warme motor geen vuiltje aan de lucht, maar met koude motor sloeg de motor aan en gelijk weer af. Daarna was het starten heel erg moeilijk, veel gas geven en lang doorstarten was dan nog de enige remedie. Wat goed werkte was meteen doorstarten, probeer het eens!

Dus: In beginsel GEEN gas geven, sleutel omdraaien, motor aan horen slaan maar gewoon blijven doorstarten, motor af horen slaan en door blijven starten en als de motor de 2e keer loopt de sleutel loslaten. Dat duurde dan in totaal meestal een seconde of 5.

Natuurlijk is het het beste om de oorzaak van je startprobleem te vinden maarja, zoals mpostma al opmerkt zou dat wel eens een langdradig verhaal kunnen worden.

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 09 januari 2008 05:26 PM
  [ # 5 ]

Even een compressietest (laten) doen kan ook al weer een beetje duidelijkheid verstrekken omtrent een wel of niet kapotte koppakking.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 09 januari 2008 06:01 PM
  [ # 6 ]
Citroenbx schreef:

Welkom!

Zoals al vermeld idd de koppakking erdoor.

Dat moet ik nog maar zien. Verbruikt de motor veel koelwater? Ik ga vooralsnog niet voor de koppakking en wel voor een sludge probleem.

Maar toch blijft het gokken op afstand.

Profiel  
 
Gepost: 09 januari 2008 06:04 PM
  [ # 7 ]

Goh, een compressietest geeft ook geen 100%zekerheid hoor.
als het stukje tussen het oliekanaal en KVS kanaal erdoor is meet je nog geen verlies.
Iig, wat is sludge, als het een beetje in het dopje is ok, maar als je olie er beige uitkomt om het zo te zeggen is het wat anders…

Iig, diagnose geven op afstand blijft moeilijk…

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 09 januari 2008 06:20 PM
  [ # 8 ]
garagestmarien schreef:

kan ook al weer een beetje duidelijkheid verstrekken .

Daarom mijn voorzichtigheid in de stelling.

Profiel  
 
Gepost: 09 januari 2008 06:21 PM
  [ # 9 ]

Ja drom, “Telediagnose” is niet failsafe Laughing

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
MaartenH
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2953
Geregistreerd: 04-11-2006

- C35 2.0 benzine
Gepost: 09 januari 2008 10:00 PM
  [ # 10 ]

voor het moeilijk starten zou je ook een keer de computer kunnen reseten, kan die weer is opnieuw gaan inregelen.

sludge is wel een bekent probleem, en daarbij is 10 km wel erg weinig om de olie goed op te warmen om het vocht te laten verdampen.
bij mijn 1.6 zit er ook wel een aardig laagje in de vuldop, maar bij mijn 1.9 gti dan weer helemaal niet,

wat is je olieverbruik? ( hoeveel km per liter?)

Profiel  
 
B_iks
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1505
Geregistreerd: 18-08-2005

Gepost: 10 januari 2008 12:22 AM
  [ # 11 ]

Mijn tzi’s hadden ook enorm last van sludge. Overigens kun je de gaasjes in de vulopening en in de plastic vulpijp ook verwijderen, dat schijnt te schelen. Verder alle slangen eens goed schoonmaken en olieverversen houdt het probleem weer even buiten de deur. Zo gebeurd en wel zo prettig. Olie verbruiken doen ze allemaal.

Profiel  
 
Daan88
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1986
Geregistreerd: 07-05-2006

- C5 Break 2.0 Hdi Exclusive automaat
Gepost: 10 januari 2008 12:31 AM
  [ # 12 ]

Mijn tzi heb het dus ook (ex van b-iks), in de zomer niet trouwens
komt door het carterventilatie systeem is er mij gezegd, en is dus bekend, verder weet ik ook niet hoe en wat

owja welkom Wink

Citroen C5 Break exclusive 2.0 HDI automaat 2004

Profiel  
 
JaapJ
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007

- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Gepost: 10 januari 2008 01:09 AM
  [ # 13 ]

Hoi, de paar BXén die ik gehad heb hadden het sludge probleem ook, en ook redelijk wat olieverbruik, maar geen lekke koppakkingen. Dus regelmatig bijvullen (scheelt wellicht een verversbeurtje of twee moet je maar denken).

Als die sludge in dat gaasdopje zit en ook in de vulleidingen en aftakkingen, kan dat volgens mij wel je startprobleem veroorzaken, zoals hierboven al gezegd. Het blokkeert de ademhaling van de motor nl.
Vooral swinters zal je hier last van hebben, goed schoonmaken en gaasdop laten weken in benzine of terpentine oid….

Profiel  
 
connyvijv
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 09-01-2008

Gepost: 10 januari 2008 04:09 AM
  [ # 14 ]

Ten eerste allen bedankt voor het welkom heten Smile

Wat een hoop adviezen, helemaal top…...

Zal morgen degene die een vraag hebben gesteld ff antwoorden, ga nu naar bed, ben net thuis en moet morgen weer vroeg op Sad

Nogmaals bedankt allemaal

Conny

Profiel  
 
b.rozema
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 410
Geregistreerd: 18-10-2007

Gepost: 10 januari 2008 12:57 PM
  [ # 15 ]

Wat het sludge probleem betreft daar hebben we allemaal wel last van vooral in winter, dit is condens en kan geen kwaad wel steeds goed schoonmaken want als het gaat verstoppen perst de olie langs het peilstok eruit en loopt op het hete spruitstuk, er kan dan brand ontstaan, ik ken iemand die dat heeft gehad helemaal uitgebrand dus,het wil wel eens helpen door het gaasje uit de vuldop te halen maar dan verbruikt hij meer olie.
Olie verbruik wijst waarschijnlijk op klepseals dit heb ik ook en ik denk dat ik maar eens ga proberen ze te vervangen door perslucht door de bougiegat in de cilider te laten, schijnt goed te gaan en de kop hoeft er niet af.
Startprobleem kan van alles zijn maar controleer eens een temperatuur voeler die is vaak de oorzaak.

Vroeger hadden we kuilen in plaats van drempels.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook