Als ik enkele dagen niet gereden heb, zie ik dat de Xantia lager staat dan toen ik uitgestapt was. Na 1 dag is het nog niet veel,maar na een dag of 3-4 is de auto al redelijk wat gezakt. Op zich vind ik het niet zo erg. Na het starten komt de auto eerst voor en dan achter mooi en gelijkmatig omhoog. Geen rare geluiden daarbij. Hij veert prima en het hoedje staat net boven maximum. Hij is van nov 1996 en ik weet dat hier dus anti-zinkbollen in zitten. Wat vragen:
- Kan het dat de kleppen in die bollen na verloop van tijd gaan lekken?
- Is dat erg? De auto heeft na ca. een week stilstand zeker niet de slaapstand bereikt die de eerste Xantia’s nog hadden.
- Is dit voor een apk een punt van afkeur?
Vast bedankt.
Ruud.
Dyna Z1: Tout alu.
Geen apk afkeur punt maar wel als je remmen het niet goed doen
Maar niet veel van aantrekken. De meeste zakken na verloop van tijd.
Zet d’r maar eens in de hoogste stand en laat hem zo staan. De kans is dan nog kleiner dat ze zakt.
De break van mij zakt al als ik uit stap
Rondje bollen kan nooit kwaad. Even wat bijvullen.
Het is volgens mij ook zo dat als je de deur alleen al open doet dat de klep reageert en de auto zakt.
Als het erg erg lang duurt voor dat ze omhoog komt na starten dan zeker bolle ronde doen. en dan heb ik het over 1minuut of meer.
C4 Cactus 1.2
Totaal aantal Berichten: 245
Geregistreerd: 06-08-2006
- Xsara 1.6i coupe chrono
Voor zover ik weet is het heel normaal.
De voorraadbol is ook alleen maar bedoelt om hem een dag of 2 a 3 omhoog te houden en niet weken ofzo.
En aangezien je zegt dat hij gewoon goed omhoog komt zonder rare geluiden zou ik me helemaal geen zorgen maken.
Gr mark
Als ie een week of zo heeft stilgestaan, duurt het omhoog komen wat langer dan na een halve of hele dag, maar uiterlijk na het aanslaan van de motor duurt het een halve minuut voordat de voorzijde ontwaakt.
Zit dus wel goed lijkt me.
Bedankt!
Dyna Z1: Tout alu.
met anti-zink kleppen moet hij in principe meer dan twee weken op hoogte blijven staan. Dit lijkt me op een lege anti-zink bol duiden, daarnaast wellicht te veel druklek over de remkrachtcompensator.
Zakt hij voor ook hard? Daar hoort erg weinig druk weg te lopen, wellicht zijn de veerpoten versleten.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Nee, voorkant lijkt juist het meest op druk te blijven. Achterzijde is na verloop van tijd het meest ingezakt, voor dus minder.
Dyna Z1: Tout alu.
rf schreef:Nee, voorkant lijkt juist het meest op druk te blijven. Achterzijde is na verloop van tijd het meest ingezakt, voor dus minder.
tja dan zeg ik: normaal gedrag voor een Xant met een lege anti-zinkbol.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Die van mij heeft ook dit probleem. Auto lijkt net na het afzetten achter toch iets van een paar centimeter te zakken. Na het starten wacht ik tot de stop lamp uit gaat en merk dan dat ie achter nog verder inzakt als dat lampje net uit gaat.
Als ik dan ga rijden kom ik na 30 meter bij een T splitsing, waar ik dus moet remmen, waarbij ik heel diep moet indrukken en de auto met een schok tot stilstand komt. Na een keer op deze manier remmen is alles weer als gewoon.
Ik moet erbij zeggen dat ik weet dat m’n blokken aan de voorzijde bijna op zijn, en deze bij de volgende beurt vervangen gaan worden, misschien ook wel tegelijk met nieuwe schijven.
Ik heb laatst het LHM peil nog nagekeken en dit was prima.
Iemand een idee ?
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
rf schreef:Nee, voorkant lijkt juist het meest op druk te blijven. Achterzijde is na verloop van tijd het meest ingezakt, voor dus minder.
Dit geeft aan dat er in het remsysteem meer lekkage zit dan oorspronkelijk de bedoeling was. Maar maak je niet druk, mijn Xantia staat nu op 304kkm, stort al 2 jaar direct na afzetten van de motor ter aarde en rijdt en veert nog steeds als een tierelier. Een Xantia of een XM die weer inzakt wordt gewoon weer echt Citroën, moet je maar denken…...
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
bartjes schreef:Na het starten wacht ik tot de stop lamp uit gaat en merk dan dat ie achter nog verder inzakt als dat lampje net uit gaat.
Xantia’s zijn zeer gevoelig voor lucht in het achterremsysteem…....ontluchten die handel en je gekkigheid zal verdwijnen.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 298
Geregistreerd: 18-02-2005
- C4 (2004-heden) E C4
- Dyane 6
- Traction Avant 11BL
- GS/GSA GS 1220 club
Blijft bijzonder Citroen.
Mijn Xant heeft de gewoonte om na het afzetten van de motor aan de voorkant iets in te zakken en.. Achter zelfs iets hoger te gaan staan. (kan ook optisch bedrog zijn)
Na het starten zorgt volgens mij de hoogte regelaar aan de acherzijde dat de auto achter in zakt wat dan vervolgens na 20/30 seconden weer op het gebruikelijke niveau zit.
Bij de eerstkomende beurt volgende maand ben ik overigens wel van plan een rondje bollen te doen. De HD pomp slaat best wel snel aan. Soms 3 a 6 seconden interval.
Kortom bij stilstand ziet deze Xant er bijzonder snel uit.
Mijn opa zei altijd “80 door de bocht jongen, anders kun je net zo goed op de fiets gaan”
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Re: Wagenhoogte na enkele dagen stilstand
rf schreef:..........en het hoedje staat net boven maximum….. Ruud.
Als dat hoedje net boven max staat als de wagen op rijhoogte staat kan er wel eens te weinig LHM in zitten Ruud. Op normale rijhoogte hoort dat parapluutje tegen het plafond in het kijkglaasje te zitten, nivo wordt pas goed aangegeven als auto in hoogste stand staat.
Daarbij is het onduidelijk of het pluutje of het koperen ringetje maatgevend is, er zijn verschillende instructies wat dat betreft, zie forum. Hou je instructieboekje maar aan….
Zal overigens weinig met je (anti)zink(non)probleem te maken hebben
In de hoogste stand staat het hoedje ook net boven max.
Ik heb ‘m nu 10 maanden en ben 20.000 km verder en hij veert en remt nog net zoals 10 maanden geleden. Alleen heb ik het idee dat het achter wel wat comfortabeler kan, maar dat kan ik natuurlijk pas vergelijken met een andere Xant. Overigens ziet het ernaar uit dat we binnenkort veel minder gaan rijden. De LPG-installatie heb ik er dan net uit, die is ikm nog geen jaar oud. Wat zou een Xant van 1-1997 kunnen opbrengen?
120.000 km is niet veel voor een 1.8 16V.
Affijn, ik moet er nog over nadenken, ‘hij moet toch eerst volgende maand naar de apk. Maar daar verwacht ik geen problemen.
Dyna Z1: Tout alu.
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 09-12-2007
- Xantia 1.8i 16V Millesime
eviltwin schreef:met anti-zink kleppen moet hij in principe meer dan twee weken op hoogte blijven staan. Dit lijkt me op een lege anti-zink bol duiden, daarnaast wellicht te veel druklek over de remkrachtcompensator.
Mijn Xantia zakt ook enorm snel in. Na een dag al bijna op de grond. Alle bollen heb ik vernieuwd, ook de anti-zink-bol en voorraadbol. De HD-pomp slaat niet te vaak en te lang aan. Waar zou dat aan kunnen liggen? ‘t Is niet heel vervelend maar ben wel nieuwsgierig naar een evt. oorzaak.
mauritsvanveen schreef:eviltwin schreef:met anti-zink kleppen moet hij in principe meer dan twee weken op hoogte blijven staan. Dit lijkt me op een lege anti-zink bol duiden, daarnaast wellicht te veel druklek over de remkrachtcompensator.
Mijn Xantia zakt ook enorm snel in. Na een dag al bijna op de grond. Alle bollen heb ik vernieuwd, ook de anti-zink-bol en voorraadbol. De HD-pomp slaat niet te vaak en te lang aan. Waar zou dat aan kunnen liggen? ‘t Is niet heel vervelend maar ben wel nieuwsgierig naar een evt. oorzaak.
Als de anti sink bol en de veerbollen goed zijn, kan het alleen aan lekretour liggen bij de veercilinder. De rest van de retouren wordt afgesloten door de ani sink klep (of die zou lek moeten zijn).
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Die kleppen schijnen nogal te willen slijten en als ze eenmaal lekken wordt dat steeds erger. Mij is ook verteld dat zo’n ding 400 euro kost en daarom heb ik hem nooit vervangen. Misschien dat Citrotech ze ooit nog gaat reviseren….......
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991