Nu vorige maand de winter een beetje int land was,heb ik (zoals iedere carbu auto) moeten “choken”.
Ik start hem met choke half uit,en rij dan weg, iets later stotterd de wagen, en moet dan flink winkelen om hem aan de praat te houden !zou ik het geheel uittrekken dan staat ie meteen te loeien,en slaat zowat af als ik de eerste hoek omrijd,als ie warm is ,is alles OK.
Kortom het is bij koud weer een heel gedoe om de eerste KMs af te leggen.
( het is een dubbeltraps solex op een TU3)
Is misschien de afstelling choke\smoorklep niet in orde ?? Gr Claus
5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris
2CV6 (1983)
C5 Break (2005)
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Bij normaal wintergebruik moet de choke helemaal uitgetrokken worden, en direct teruggedrukt worden naar standje driekwart.
Zogauw je de straat uitrijdt kan hij al naar half.
Na pakweg 300 meter kan ik al een tijdje 80 rijden , en gaat dan na 500 meter de choke al helemaal terug.
Het ligt er ook een beetje aan hoe er normaal gesproken met de choke omgegaan wordt, een auto kan ook aan teveel choken gaan wennen, wat er dan weer in resulteert dat de bougies sneller verslijten en de cylinderkop veel koolafzet krijgt.
Gewoon een keer een flesje octane-booster erin gooien en weer helemaal de auto opnieuw “opvoeden”
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
OK dat is begrepen,gewoon zo snel mogelijk de choke terug als je op gang bent.Onze eend heeft helemaal géén choke (klep is eruit) en start altijd.(dit even terzijde)
Vandaar mijn geknoei met de C15 choke.!! Gr Claus
ps Wat is octane - booster ??
5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris
2CV6 (1983)
C5 Break (2005)
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Octane booster is een additief dat je bij de benzine moet kieperen, en verhoogt dus het octaangetal van de benzine met een aantal procenten.
Vroeger werd dit veel gebruikt om je motor te ontdoen van koolafzetting.
Als ik in de zomer een caravan achter de visa hang gooi ik altijd van tevoren een flesje van dat spul erin zodat het octaangehalte van de benzine beter is bij het trekken van de caravan, en bij belasting brandt de motor mooier schoon, voorkomt tevens pingelen!!!
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Inderdaad de choke kan er vrij snel af, ik bedoel toch 80% want die laatste 20% had ik de eerste 2-3 km nog nodig.
Maar starten met choke vol op, na het starten direct naar 50-60% (naargelang hoe koud).
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Sommige auto`s kunnen door de vorige eigenaars, of door de huidige eigenaar heel erg aan veel chokegebruik wennen, maar ook aan weinig chokegebruik…
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Het is waarschijnlijk beter om altijd de 98 benzine te tanken(wel erg duur nu)
5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris
2CV6 (1983)
C5 Break (2005)
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Ik kocht mijn visaatje ook met dergelijke problemen, de eigenaar had heel erg veel last van afslaande motoren, wat bleek later, hij kon gewoon niet met de choke omgaan.
Ik heb er dus nooit meer last mee gehad.
Hij deed de visa voor 400 euro weg onder andere vanwege het “probleem” .
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist