Beste mede-forummers,
Hoewel ik bij andere forummers ongeveer gelijkaardige onheilsberichten heb gelezen, wil ik toch even mijn eigen onprettige ervaring aan jullie voorleggen.
Afgelopen week heeft mijn ZX 2.0i door omstandigheden een zeldzame, zéér vochtige nacht in de buitenlucht moeten doorbrengen (normaal staat hij anders altijd netjes gestald…). Sindsdien en voor het eerst vertoont hij kuren.
‘s Morgens startte hij om te beginnen zéér slecht en viel hij meermaals uit. En wanneer ik dan toch met veel gas kon wegrijden, sloeg de motor steeds af op het moment dat ik moest afremmen en ontkoppelen om stil te staan of zeer langzaam te rijden. Het toerental neemt op dat moment dan plots een duik.
Vlot doorrijden en schakelen was en is nog steeds geen enkel probleem. Herstarten ook niet.
Ik heb hem een dag naar de Citroëngarage gebracht, maar (dat zul je nu altijd zien…) daar kondenze niet meteen iets verdachts opmerken. Ze suggereerden wel dat het met “foute” brandstof kon te maken hebben en hebben aldus een flesje injectorenreiniger in de tank gekieperd, maar ik tank altijd netjes loodvrij 98 bij een merkstation (Jet).
Sindsdien komt het probleem nog af en toe voor, maar het is zeker niet van de baan. Helaas…
Kunnen jullie mij (en mijn garagist) nog wat tips aan de hand doen?
Alvast mijn dank!
ZX & CX 4 ever!
lijkt dit niet een beetje op het probleem van de 1.8? stottere bij wegrijden??
ik heb namelijk het zelfde probleem (stottere, afslaan bij stoplicht, met erg veel gas weg moeten rijden, pook erg trillen, en lampjes gaan branden en motor lijkt ‘dood’ te zijn gas geven lukt dan niet dan houdt ie in (altijd fijn als je op de snelweg zit)
ook misschien het luchtslangetje???
Re: Motorprobleem…
Signée schreef:
Ik heb hem een dag naar de Citroëngarage gebracht, maar (dat zul je nu altijd zien…) daar kondenze niet meteen iets verdachts opmerken.
volgens mij kunnen ze dat nooit. ik persoonlijk vin het wel erg verdacht, dat als ik een nieuwe brandstofpomp nodig heb, er een slang los is (de eerste die je ziet als je de motorkap open doet, voor je oliepielstok, die aan het grijze ding vast zit) en dit probleem en als je ze belt is het van..breng hem maar langs kan kunnen we kijken…ja tuurlijk…kijken en een reparatie van weet ik hoeveel.
zoveel mensen op dit forum weten gelijk waar je het over heb, en een garage niet.
sorry maar ik heb slechte ervaringen met garage’s..
ik hoop voor je dat het het slangetje is.
ik mag zo weer van Amsterdam naar Krommenie rijden met dat gekloot.
misschien dat ik de ANWB bel..wie weet hebben die een slangetje..
Re: Motorprobleem…
Gravedigger schreef:kijken en een reparatie van weet ik hoeveel.
De factuur die ik gisteren ontving vermeldt o.a.: “aansluiting diagnosetoestel : € 11,98”. Plus 21 % BTW weliswaar…
Maar goed, bedankt voor de (gratis!) reacties!
Zou dat beruchte slangetje ook voor een moeilijke start kunnen zorgen?
Van stotteren of inhouden heb ik (voorlopig…) evenwel geen last.
Wel stottert ie als ik ‘m in eerste of tweede versnelling laat “rijden” zonder aan het gaspedaal te komen, zoals bv. in de file.
Ook weer dat slangetje?
ZX & CX 4 ever!
hou je dan de koppeling ingedrukt??
ik merk dat ie vooral stottert als ik de koppeling ingedrukt heb..zodra ik een beetje gas geef loopt ie weer beter.
vandaag gelukkig nog thuis gekomen. maar toch irritant als ik door een bocht wil en de motor slaat ‘dood’..dan gaan de lampjes branden en als ik het gas indruk lijkt het wel of ie afremt..moet ik weer opnieuw starten (toch link als je nog aan het rijden bent)
morgen ochtend toch maar langs de garage. en maar hopen dat ie een slangetje heeft (en dat het helpt)
zeg, heb ik iets gemist ?
21% btw ????
zeg, heb ik iets gemist ?
21% btw ????
belgië.
Maar daar is de auto goedkoper, de wegenbelasting lager en de benzine/diesel goedkoper…...
Zou dus graag dat beetje extra BTW betalen
Frans
mm, goekdoper, maar daar staat dan weer dat je NIETS aan je voiture mag wijzigen…
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Als die altijd binnen staat en nu rariteiten vertoont na een vochtig nachtje, lijkt het eerder op bougiekabels / verdelerkap slijtage.
Dat het probleem niet weg is kan komen dat de rotor of verdelerkap ingebrand is geraakt.
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Re: Motorprobleem…
Signée schreef:Wel stottert ie als ik ‘m in eerste of tweede versnelling laat “rijden” zonder aan het gaspedaal te komen, zoals bv. in de file.
Het gebeurt als je de ontkoppeling loslaat. Altijd al geweest trouwens, sinds ik ‘m heb. Verder op dat vlak geen probleem.
GoodOldDiesel schreef:Als die altijd binnen staat en nu rariteiten vertoont na een vochtig nachtje, lijkt het eerder op bougiekabels / verdelerkap slijtage. Dat het probleem niet weg is kan komen dat de rotor of verdelerkap ingebrand is geraakt..
Bedankt voor de suggestie. Is dat ernstig? En dan bedoel ik vooral naar onkosten toe…
En houdt een moeilijke eerste start bv. ‘s morgens, daar ook verband mee?
ZX & CX 4 ever!
Re: Motorprobleem…
Signée schreef:Signée schreef:Wel stottert ie als ik ‘m in eerste of tweede versnelling laat “rijden” zonder aan het gaspedaal te komen, zoals bv. in de file.
Het gebeurt als je de ontkoppeling loslaat. Altijd al geweest trouwens, sinds ik ‘m heb. Verder op dat vlak geen probleem.
GoodOldDiesel schreef:Als die altijd binnen staat en nu rariteiten vertoont na een vochtig nachtje, lijkt het eerder op bougiekabels / verdelerkap slijtage. Dat het probleem niet weg is kan komen dat de rotor of verdelerkap ingebrand is geraakt..
Bedankt voor de suggestie. Is dat ernstig? En dan bedoel ik vooral naar onkosten toe…
En houdt een moeilijke eerste start bv. ‘s morgens, daar ook verband mee?
Ik denk het wel ja.Maar voor een prijs indicatie kijk hier maar eens
http://www.h-base.nl
CITROEN is a way of lifestyle
Auto’s in bezit: Citroen zx 16v
Peugeot 106 xsi RIP
Fiat seicento sporting staat alweer een tijdje op de stoep
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
De isolatie van de kabels en bougies word minder door ouderdom, daardoor kan er stroom “lekken” naar de massa.
Hoe? Dmv van vocht, welk een goede geleider, stroom kiest nl de weg van de minste weerstand.
Dit soort problematiek doet zich idd winters voor omdat het dan vochtig is. Als je motor koud is, is deze vochtig, eenmaal warm verdampt het vocht en doet die het weer normaal.
Probleem is tijdelijk op te lossen door kap en kabels eraf te halen (noteer aansluit volgorde!) en deze te behandellen met haarlak, nachtje laten drogen en erop monteren.
Maak ook even de polen schoon aan binnenkant van verdelerkap.
Kabels, rotor, verdelerkap en bougies. denk ergens tussen de 75 en 100 euries.
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard