1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Typische XANTIA kwaaltjes?
Tystos
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 88
Geregistreerd: 27-08-2007

- CX 2500 GTI
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Gepost: 17 januari 2008 01:06 AM

Heb nu sinds enkele weken een ‘echte’ Citroen als dagelijkse auto. Een Xantia 1.8i 16V Harmonie op LPG (G3). 297.000 km op de klok.

Nou heb ik hier al verschillende zaken aan ontdekt:
1 Piepende aanjager van climate control.
2 Ruimte op de eerste koppeling boven het stuurhuis (irritant!)
3 Gecorrodeerde accu (plus)pool met spanningdippen tot gevolg. (heet!)
4 Doorgezakte voorstoelen, spiralen snijden in het schuimrubber. (opgelost met droogloopmat er tussen, uitleg op aanvraag Laughing)
5 Montagepunt bestuurdersstoel rechts-voor volledig uit auto gescheurd!! (opgelost)
6 Deurrubber versleten (opgelost mbv sloop)
7 Lichte LHM incontinentie ter hoogte van het schutbord (stuurhuis?)
9 Kapotte lampjes achter tellers.
10 Lege/defecte airco (door jaar stilstand?)
11 Rubber knop op afstandbediening versleten
Edit:
12 Kilometerteller blijft geregeld hangen op 69??


Zijn dit nou bekende Xantia kwaaltjes, of heb ik misschien een maandagmorgen model getroffen? Wellicht zijn er nog enkele puntje over om de lijst aan te vullen..Laughing

Hij rijdt, pardon zweeft overigens geweldig!

Dikke van Dale: Citrofiel..

Profiel  
 
Piet Visser
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 407
Geregistreerd: 01-11-2006

- C5 Charactére
Gepost: 17 januari 2008 01:18 PM
  [ # 1 ]

Dat met die vijfde versnelling, wat was daarvan de oorzaak?

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 17 januari 2008 02:34 PM
  [ # 2 ]

Lichte LHM incontinentie ter hoogte van het schutbord (stuurhuis?)

Kijk daarmee wel uit, als er een druppel LHM op de uitlaat zou komen dan vliegt dat verbazingwekkend snel in brand. De plaatsing van het LHM-vat van de Xantia is wmbt dan ook een ontwerpfout.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 17 januari 2008 07:53 PM
  [ # 3 ]

Met 3ton op de teller mag je wel wat probleempjes verwachtten, e.e.a. hangt ook van de vorige eigenaar(s) af. Mijn Xantia heeft inmiddels ook 3ton op de teller, ik heb enkel last gehad van probleem nr. 9.

Profiel  
 
toniclight
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Gepost: 17 januari 2008 07:55 PM
  [ # 4 ]

Nr 11 heb ik ook. Punt 5 komt idd vaker voor.

Jeroen

Profiel  
 
B_iks
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1505
Geregistreerd: 18-08-2005

Gepost: 17 januari 2008 10:46 PM
  [ # 5 ]

Kapotte lampjes? Lege airco? Dat zijn puntjes die echt bij iedere auto kunnen voorkomen. Een aircosysteem moet sowieso periodiek gevuld worden en lampjes gaan een keer stuk, ongeacht ze in een Xantia zitten of niet.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 18 januari 2008 03:12 AM
  [ # 6 ]
ZX1.4i schreef:

ik heb enkel last gehad van probleem nr. 9.

Ehm herstel Surprisedops: , ik bedoelde dat ik alleen last heb gehad van probleem nr.9
Airco deed het ook niet, maar dat was een drukschakelaar die bleef hangen omdat de Airco heel lang niet gebruikt was, effe geforceerd laten draaien verhielp het probleem. De Airco schakelt niet meteen in als je het knopje indruk, binnen 5 a 10 seconden schakelt deze in, en bij temperaturen onder de 4 (of 3?) graden schakelt deze ook niet in.

@B_iks, je geeft een sportief antwoord voor een die-hard BX rijder Wink

Profiel  
 
oetje
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 57
Geregistreerd: 19-12-2007

Gepost: 18 januari 2008 10:39 AM
  [ # 7 ]

Hoi ik heb 2 keer een xantia gehad en ook wel enkele van deze kwaaltjes, maar om ze nu Xantia of zelfs maar Citroën kwaaltjes te noemen gaat mij te ver. Wink

2 keer een BX gehad. dik 3 ton ermee gereden, 2 keer Xantia elk ongeveer een ton (waren allevier tweedehands met minstens 150.000 op de teller toen ik ze kocht) Echt niet meer probleen gehad dan bij andere merken die ik gereden heb (Mazda, Opel, Skoda) zekere veel minder kwaaltjes dan met de Pontiac Transport Wink

Ik krijg het idee dat niet Citroën rijders erg vlug roepen dat onze auto’s “met de Franse slag” in elkaar gezet worden. Ik kan enkel zeggen dat ze ondergewaardeerd worden. Zoek maar eens een ander merk waarvan nog zoveel ‘gerijpte’ auto’s rondrijden (maar dan ook eerlijk alle snufjes vergelijken) kijk een vw golf diesel zonder tierelantijntjes kun je niet met een Xantia vergelijken.

Kortom heel veel succes met je Xantia en gewoon eens de airco laten nakijken Smile

Frans

Profiel  
 
stooftaker
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 18-01-2006

Gepost: 18 januari 2008 11:06 AM
  [ # 8 ]

313.000 op de teller en eigenlijk alleen last van het versleten rubbertje op de ab, wat overigens goed te vervangen is maar best wel aan slijtage onderhevig is.
Wat mij betreft is de kapotte afstandbediening nu dus een geluk bij een ongeluk, krijg ik nl weer een neiuw rubbertje Laughing

XM V6 24v Exclusive
Xsara Picasso 1.8

Profiel  
 
Janwillem
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 204
Geregistreerd: 20-01-2007

Gepost: 18 januari 2008 11:40 AM
  [ # 9 ]

Hier inderdaad ook probleem nr. 11.  Ik moet echt flink mijn best doen om die knopjes ingedrukt te krijgen.

Profiel  
 
PrutsyLJ
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3107
Geregistreerd: 17-12-2005

- C1 1.0 5 drs
Gepost: 18 januari 2008 12:58 PM
  [ # 10 ]

Voor 2 tientjes heb je een nieuw huis voor je sleutel (met dus nieuw rubbertje) en een bevestigingssetje om je sleutel in de houder te plaatsen.

Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 18 januari 2008 01:19 PM
  [ # 11 ]
ZX1.4i schreef:

@B_iks, je geeft een sportief antwoord voor een die-hard BX rijder Wink

Hihi. ik vind al snel dat er geroepen wordt over een “specifieke kwaal” als er iets kapot gaat.

Je merkt nu wel dat de Xantia’s ook echt oud beginnen te worden, met alle gevolgen van dien. Ik sprak een tijdje geleden eens een wegenwacht hierover die bij de automaterialenzaak een bakje koffie zat te slurpen. Hij begint de Xantia’s nu veel tegen te komen en meestal zijn problemen te wijten aan achterstallig onderhoud. De Xantia deed het in het begin heel goed in de pechstatistieken, maar dat zal nu wel minder worden.

Een vergelijking met de BX kan natuurlijk ook niet uitblijven. Wat de meeste gebruikers bij blijft is dat de Xantia veel degelijker in elkaar geschroefd “lijkt” te zitten. Het voelt allemaal steviger, minder rammels, oogt meer solide. Maar toch: de onderhuidse techniek is weinig anders. Goed: de meer onderhoudsgevoelige carburateurs en onstekingen die de BX nog had zijn vervangen door redelijk feilloos werkende motormanagementsystemen waar je als gebruiker maar weinig last van hebt. Meestal werkt t gewoon feilloos. Maar er zijn ook dingen verslechterd: de kachelradiateur is bij de BX eenvoudig te vervangen, de LHM pomp van de Xantia niet zo robuust. De alu XU blokken kunnen niet goed tegen gas. En natuurlijk zijn de Xantia’s luxer geworden wat betekent dat er ook meer opzit dat kapot kan gaan. Sja, airco’s gaan bij alle auto’s kapot als ze niet bijgehouden worden. Dat kan ik met de beste wil van de wereld geen specifieke Xantia kwaal noemen.

Wat wel verbeterd is (al moet de tijd dat uitwijzen aangezien dat bij de BX pas na een jaar of 10 begon op te spelen) is dat de storingsgevoelige retourslangen (de octopus) beter lijken. LHM problemen zijn echt killing. Dan heb je al zo’n “raar” veersysteem en als je er dan ook nog eens door stil komt te staan, blijft dat extra hangen bij de mensen. Zeker omdat je dan helemaal niks meer kan met de auto omdat ie al snel inzakt en hij dus ook niet zo makkelijk ff naar de garage gesleept kan worden. Daar heeft de BX behoorlijk punten laten liggen. Al is de Xantia ook niet geheel probleemloos omdat ook hier bepaalde HD slangen weer onhandig gerout kunnen zijn waardoor ze ergens tegen aan kunnen trillen.

Echter, zaken als ADALS of stabistokjes blijven bij de Xantia ook gewoon kapot gaan: beetje jammer is dat eigenlijk…

Ach ja.. met de Xantia op leeftijd koop je veel auto voor je geld en zoals bij elke oudere auto kan er best eens vaker stuk gaan. Daar moet je dan maar niet al te hard over zeuren. Wellicht doen de jappaners het technisch beter, maar ze roesten ook weer harder en rijden niet zo fijn. En bij veel andere europese merken (vooral ford en opel) gaat er ook van alles kapot bij auto’s van die leeftijd.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 18 januari 2008 06:27 PM
  [ # 12 ]

Het meeste is inderdaad aan achterstallig onderhoud te wijten, dat komt ook de de lage occasion prijzen. Waarom zou je 500 euro voor een grote beurt uitgeven als je 1000 euro voor de auto heb betaal, dus nog maar even doormodderen word er gedacht.

Een echt kwaaltje die er niet bij staat is de leiding (niet hydractef) naar de rechter veerbol bij Type 1a/b, deze schuurt kapot aan de binnenkant van de motorruimte. Hier is een officiele modificatie voor, maar is lang niet altijd uitgevoerd.

Profiel  
 
Momentum
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 327
Geregistreerd: 16-06-2006

Gepost: 18 januari 2008 06:28 PM
  [ # 13 ]

Zet deze er ook maar bij Smile Knipperlicht poke !!  dat heb ik nu bij 3 Xantia’s gehad.

C4 Cactus 1.2

Profiel  
 
Piet Visser
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 407
Geregistreerd: 01-11-2006

- C5 Charactére
Gepost: 19 januari 2008 01:19 AM
  [ # 14 ]

Knipperlicht poke - check
Kachelradiator - check
Leiding naar veerbol - check
Reactiestangen - check
Handremkabels doorgeschuurd in beugel - check (om de twee ton)
tja allemaal met dezelfde auto, maar wel gedurende tien jaar Wink

Die LHM pomp doet het overigens nog prima na 427.000 km Very Happy
Even afkloppen…..

Profiel  
 
Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4959
Geregistreerd: 18-09-2004

Gepost: 25 januari 2008 03:54 PM
  [ # 15 ]

Re: Typische XANTIA kwaaltjes?

Tystos schreef:

6 Deurrubber versleten (opgelost mbv sloop)
11 Rubber knop op afstandbediening versleten

Check, vooral dat deurrubber wil ik toch eens vervangen want het maakt geluid en er komt koude lucht naar binnen. Ik heb overigens nog wel een nieuwe denk ik, dat knopje van de deurvergrendeling in de deur zelf gaat altijd kapot volgens mij. Bij onze ex-ZX heb ik dat ook gezien.

Verder is het gewoon een suffe auto die het vooral moet doen, de CX is voor de leuk.

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook