als ik de auto opstart , komt er 800 en dat pinkt , en ik heb ne platte-sleutel icoon op mijn teller?
ben ik 800 km te laat voor onderhoud ? of heb ik nog 800km te gaan?
1- Renault 5 campus
2- Nissan Vanette
3- Honda CRV
4- Citroen Berlingo II
5- Citroen Berlingo III
6- Citroen Berlingo IIII
Als het optelt 800, 900, 1000 ben je telaat
Andersom 800, 700, 600 ben je net op tijd.
ok , garage is verwittigd voor onderhoud
mercie
1- Renault 5 campus
2- Nissan Vanette
3- Honda CRV
4- Citroen Berlingo II
5- Citroen Berlingo III
6- Citroen Berlingo IIII
als je eens 800km te laat komt is het nog geen groot probleem.
mijn vader en ik hebben beide een 1600 HDI berlingo en hij moet 1000 km later op onderhoud dan ik (waarom kon ons niet gezegd worden, maar ik heb de mijne laten aanpassen zodat ik ook 1000 km later binnen moet)
Berlingo 1.6HDI
Totaal aantal Berichten: 82
Geregistreerd: 07-02-2006
- Berlingo I 1.6 HDi 75 Image
- Berlingo II 1.6 e-HDi 92 Millenium
- Berlingo III 1.2 PureTech 110 MAN6 S&S Feel
peugeotlover schreef:de 1600hdi kan je het beste om de 15000 laten smeren
want anders krijg je gegarandeerd problemen
de motor is namelijk enorm sludge gevoelig
Wat is sludge?
Mijn 1.6 HDi is gesmeerd om de 20.000, zoals het boekje (en de garagist) aangeeft. Na 52.000 km nog geen problemen gemerkt.
mayonaisekleurige smurrie in je oliestopje betekent waterlekkage bij je olie,vermoed ik dat hij bedoelt.
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Sludgevorming (ofwel mayonaise achtige substantie in je olievuldop) kan ook ontstaan door condens in het motorblok. Als iemand schrijft dat de 1600 HDi blokken sludgegevoelig zijn en je dit kunt oplossen door iets kortere onderhoudsintervallen, dan zal hij het niet over lekkage’s hebben, maar eerder over dit fenomeen. Dat los je nl. wel op door er op tijd verse olie in te laten kappen.
Neen dat is het niet.
Even gezocht zodat ik niet heel de tekst zelf moet typen. ops:
Motorfietsweb schreef:Black sludge
Een ernstige vorm van vervuiling in het motorblok is Black Sludge, een zwarte harde afzetting die steeds omvangrijker kan worden. Deze afzetting is veel hardnekkiger en schadelijker dan andere sludge vormen.In de jaren ‘80 werd het probleem duidelijk, en kwamen ook steeds meer motorschades als gevolg van Black Sludge voor. De B.S. belemmert de olie toevoer en kan deze zelfs geheel tot staan brengen. Het zet zich af in de oliekanalen, in het kleppenhuis en op de aanzuigzeef van de oliepomp.
Met goede motorolie kan Black Sludge vorming grotendeels voorkomen worden, maar eenmaal gevormde Black Sludge afzettingen zijn niet meer oplosbaar in motorolie. De meeste moderne kwaliteits-oliesoorten bieden een goede bescherming tegen het ontstaan van B.S.
Oorzaken van het ontstaan van Black Sludge:
gesloten carterventilatiesysteem: motoren waarbij de carterdampen teruggevoerd worden in de motor via het kleppendeksel. Deze motoren vormen eerder Black Sludge dan die waarbij schone lucht wordt aangezogen in het kleppenhuis.
loodvrije benzine: Door het loodgehalte te verminderen en ter compensatie andere middelen aan de benzine toe te voegen neemt Black Sludge vorming toe. Het type toevoegingen verschilt per benzinemerk. Daardoor zijn dus ook verschillen in benzinekwaliteit mogelijk.
korte afstanden rijden: door korte ritten waarbij de motor niet op temperatuur komt ontstaat Black Sludge.
verlengen van verversingsintervallen: vroeger werd motorolie om de 2500 kilometer ververst, 10.000 km is nu normaal. In het bijzonder bij voertuigen met een kleine carterinhoud zoals bij motorfietsen heeft de olie erg veel te verduren.
Leanburn motoren: motoren die draaien op een mager mengsel. Door de verbeterde brandstof - luchtverhouding nemen de ontbrandingstemperaturen en de stikstofoxidegehaltes in de uitlaatgassen toe, en via de gaslekkage langs de zuigers heeft dit snellere veroudering van de motorolie tot gevolg.Voor alle duidelijkheid: met name moderne motoren zijn kwetsbaar voor Black Sludge, klassieke motorfietsen in veel mindere mate. Voor andere, al langer voorkomende Sludge vormen is ook een klassieker kwetsbaar. Een goede kwaliteit olie van een geschikt type, die tijdig ververst wordt is erg belangrijk.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 23-01-2005
- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Oeps, mijn Berlingo heeft net 60.000km gelopen, en ik heb weer niets gedaan.
Maar het is koud en nat buiten..
Gelukkig is het geen Hdi, en met 30.000 heb ik nog filter + olie ververst.
In het voorjaar gaan we er weer tegenaan!
Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 290k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…
Totaal aantal Berichten: 1986
Geregistreerd: 07-05-2006
- C5 Break 2.0 Hdi Exclusive automaat
800 betekend dat je over 800km moet idd, anders staat er een ‘’-’’ voor (min)
Citroen C5 Break exclusive 2.0 HDI automaat 2004
Wij hebben een Berlingo Multispace 1.8i uit 2001 en hebben daar ook het sleuteltje op de teller., maar geen afstand erbij.
Het oliepeil-metertje licht ook op als we de auto op contact zetten, maar geeft geen waardes aan.
Volgens het instructieboekje zou dat oliepeilcheck alleen op dieselmodellen zitten.
Ik weet wel dat de klokkenwinkel eens vervangen is.
Zit er dus verschil tussen de klokken van een diesel en benzine?
Suzanne en Patrick
————
Suusje’s Berlingo
Citroen Berlingo 1.8i Multispace ‘01
Alfa Romeo 155 2.5 V6 ‘95