Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Zo vat je het ongeveer goed samen:
Hier komt een heel verhaal over de kosten (kijk voor uitkomst beneden)
Hoeveel ga ik rijden?
- Ik ga de komende ca. 20 maanden 2x op vakantie (8.000 km)
- Ik ga 5 maanden in Duitsland wonen en daarbij regelmatig naar huis (vriendin). Daarnaast zal ik wel eens iets leuks gaan doen plaatselijk: 8.000 km.
- Ik ga ca. 5 maanden in (waarschijnlijk) belgie/duitsland/of oost-europees land wonen: Ook regelmatig naar huis en plaatselijk gebruik: 8.000
- Bij normaal gebruik (als ik kijk naar de laatste 6 maanden) rij ik ongeveer 750 km. per maand. Dat zijn dus de overige 10 maanden: 10x750=7500
Bij elkaar opgeteld: 31.500 in de komende 20 maanden. Dit is dus minder dan 20.000 per jaar.
Stel ik laat de GT zuiniger rijden (Goof kan 1 op 12.8 rijden in zijn Digit) door iets aand e carb/choke/kleppen etc. te doen en hij rijdt 1 op 13. Nu is euro 98 1.60, dat gaat nog om hoog. Laat ik voor de 20 maanden uitgaan van een gemiddelde benzine prijs van 1.75 per liter. Dan ga ik die twintig maanden 2425 liter benzine nodig hebben: 2425x1,75 = 4243,75 euro aan verbruik. dit plus 585 euro aan wegenbelasting maakt: 4838,75 euro in 20 maanden
BX diesel: verbruik 1 op 18. Daar heb ik 1750 liter diesel nodig voor 31500 km. Uitgaande van een gemiddelde dieselprijs van 1.55 per liter is dat 2712.50 euro. Plus wegenbelasting 1330 euro is samen: 4042,50 euro in 20 maanden.
GSA. Uitgaande van een goed afgestelde 4-bak 1300 motor verbruik 1 op 13. Kan hier euro 95 in ipv 98? Bij 98 geldt dus hetzelfde verbruik als voor de BX GT: 4243,75. Geen wegenbelasting.
GSA met euro 95. Uitgaande van een gemiddelde prijs van 1.70 = 4122,50 euro. Geen wegenbelasting: Dus totaal is 4122,50
BX met lpg. Geen idee: maar op dit moment bij mijn weten ook geen 1 te koop.
Dus:
BX GT: 4838,75
BX diesel: 4042,50
GSA euro 98: 4243,75
GSA euro 95: 4122,50
BX lpg: geen idee
Het ontloopt elkaar dus weinig.
Kosten voorafgaand:
BX GT zal ik wel: ca. 500 in investeren in eerste instantie
Voor een GSA zal ik moeten bijleggen om te kunnen kopen 500-1000
BX diesel: aanschaffen 500-1000 (verkoop GT nog niet afgetrokken)
BX lpg: geen idee… 750-1250 ?? (verkoop GT niet meegerekend)
Onderhoud en verzekering is hier niet meegerekend, maar de GT,GSA en lpg zullen iets duurder zijn dan de diesel.
Dus zeg het maar???
Het kost zoieso veel geld als je het zo bekijkt
ops:
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Owja. ik en Lars haddeen een kleine BX meeting vandaag. Uiteraard kwam Lars met de grootste bijdrage:
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Totaal aantal Berichten: 6135
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Oftewel: wat een mooi gezicht!
@CitZX1.8iFurio:
vergeet niet dat je in Duitsland in sommige gebieden een heuse umweltplakette moet zien te verkrijgen. Mogelijk lukt je dat niet eens met je BX.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Wat vertel je me nou. Interessante informatie. Wat is een umweltplakette? Ik neem aan dat de kans op o’n ding voor een GSA al helmaal klein is??
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Ik heb me even verdiept inmiddels en heb treurige bevindingen.
De stad van universiteit waar ik ga studeren (Gottingen) heeft plannen om zo’n zone te worden
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Sjonge. ben je toevallig boekhouder op zit je op de afdeling planning van een groot transport bedrijf!
En waar bestaat jullie BX kluppie uit? Aangezien ik ook in de omgeving zit en mijn hand wel omdraai om een mooie bx te schouwen
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Ik bne een Letteren student die dramatisch is in rekenen
Ons cluppie bestond vandaag uit:
19 GT (type 1)
19 Digit (type 1)
16 TRS (type 1)
19 TZI
19 TZD
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Is er in Duitsland geen uitzondering voor oldtimers? Dan zou een GS op LPG heeeel interessant worden…...
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Voor auto’s van 30 jaar en ouder is er inderdaad een uitzondering. Ik ga het mrogen even verder uitzoeken.
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Vooralsnog is het nog niet zo ver met die umwelteplakettes in Gottingen meen ik.
Het staat op officiele sites ook niet in de planning voor 2010 lijkt het. dAt scheelt. Verder is het vanaf nu gewoon arelaxed reizen met een oude auto daar.
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Maar een foutje in je berekening;
jij rekent nederlandse bezineprijzen. Gisteren in belgie 98 getankt voor 1,496
Scheelt toch wel op 2425 liters.
scheelt (laten 1,60 als bezineprijs nemen) (1.75-1.60)*2425= 363,75
die ik je zomaar bespaar.
Maar eigenlijk denk ik dat Lpg toch de goedkoopste optie is.
Wegenbelasting +/- 800 per jaar, maar brandstof 2425*1.1 vanwege hoger verbruik op Lpg=2700 liter
2700*0.65=1755 liter + 2*800 wb=3355 euro
dat scheelt toch best wel tegenover diesel
alleen moet je inderdaad even zoeken naar BX op Lpg, maar ze komen wel eens voorbij.
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Bedankt voor deze correctie
Ik heb overigens geen idee hoe duur benzine in Duitsland is. Deze berekeningen blijven echter schattingen want in deze huidige situatie kun je toch niet goed inschatten wat de prijzen over pakweg een jaar zullen zijn.
LPG is dan inderdaad het voordeligsd. Goed blijven opletten dus.
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Ik heb even goed zitten nadenken en naar mijn motieven om auto’s (citroens) te hebben en te kopen gekeken.
Een aantal mensen hier hebben tegen mij gezegd dat ik van mijn GT nu tenminste weet wat de staat ervan is, dat ik weet wat er aan moet gebeuren en weet wat er niet aan hoeft te gebeuren. Dat is fijn. De eerste werkelijke reden van verkoop was de frustratie dat ik niet echt tijd heb om er aan te sleutelen. Toen haalde ik het opeens in mn hoofd een GS/A te willen kopen. Ja dat wil ik ook liever dan een Bix, maarja na de koop ervan zal ik heel blij zijn en dan een paar landen later er weer van balen geen tijd te hebben er mee bezig te zijn. Ik krijg het gegarandeerd weer heel druk vanaf september. Bovendien heb ik niet het geld een hele mooie te kopen.
Dus:
Ik neig nu (goh waar was dit alles dan voor nodig?) naar het houden van mijn GT en die verder op te knappen. Waarom?: Ik heb in juli ruim de tijd er eindelijk mee bezig te gaan wat ik zo graag wilde. Ik weet ongeveer wat ik eraan moet doen (wel wat hulp nodig) en heb de haynes, vraagbaak en sommige onderdelen al in huis. Ik kan dus zo aan de slag als het ware. En ik ben lid bij de BX-club wat leuk en handig is. Ik heb nu genoeg geld en kan de auto weer heel goed maken voor de komende tijd (zonder zorgen rijden).
Van de GSA zal ik eerst ales moeten leren, ga ik me toch na een paar maanden storen aan de deukjes en roestplekjes en heb ik een minder betrouwbare auto. Ik ben ten slotte nog steeds geen monteur. Het zou puur zijn omdat het lekkerder rijdt…
Dus nu denk ik:
- Oproepje plaatsen voor sleutelmeeting in juli op forum/bx-club
- Onderdelen bestellen die ik nieuw wil monteren (kleine octopus/veerbollen/handchoke/deel uitlaat)
- Comfort bollen erop zetten (iets meer het GSA gevoel). Ja ik weet dat het raar is op een GT, maar ik scheur er toch niet in.
Het lijkt me de verstandigste beslissing.
Dan koop ik inderdaad als ik echt geld en stalling heb wel een mooi opgeknapte GS op lpg over een paar jaar. Veel realistischer.
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Totaal aantal Berichten: 5465
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Zeg zou je je onderschrift nou niet aanpassen. Nu je de GT toch houdt!
Gert
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?