Ja, die conische ring moet je idd. niet vergeten.
Maar is die niet van geperst staaldraad,? (tenminste, dat was bij mijn 1400 zo)
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
BasisBIX schreef:Ja, die conische ring moet je idd. niet vergeten.
Maar is die niet van geperst staaldraad,? (tenminste, dat was bij mijn 1400 zo)
Ja inderdaad, ik kon zo gauw de juiste omschrijving niet vinden
Je moet in elk geval oppassen tijdens montage, je (ik ops: ) tikt hem zo scheef of ovaal (en eigelijk heb je niet eens een hamer nodig als je het goed doet.. )
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Ok. Ik heb ook even gewikied. Ik snap nu hoe het zit.
Het lekje dat ik hoor (het scheetje) zit dan gevoelsmatig in de voorpijp, het uitlaatspruitstuk of in de (slechte) aansluiting tussen de twee.
Zou dat goed kunnen?
Is een uitlaatspruitsuk vervangen erg lastig? Als ik zo onder de kap kijk, lijkt me dat een pokke klus.
Dat uitlaatspruitsuk zie ik overigens niet staan bij Bosal. Is het nog wel te bestellen elders?
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Hij kan daar inderdaad lekken; of je hebt een lek uitlaatspruitsuk, of je hebt een lekke afdichting.
Of spruitstukken nog nieuw te krijgen zijn weet ik niet eigelijk, ik heb nog nooit gehad dat een stuk ging…
Oja, vervangen van het spruitstuk is inderdaad een leuke klus Gelukkig is het nog niet nodig geweest hier. (ja bij de TRS maar daar was het blok uit.)
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Dan ga ik vanavond het uitlaatspruitsuk maar eens onder een grondig onderzoek onderwerpen om er zeker van te zijn dat dat niet lek is. Hoe kan je een lek het best vinden? Of, als het uitlaatspruitstuk lek is, waar zit het lek dan waarschijnlijk.
Ik vermoed als ik alles zo lees trouwens dat het (scheetje) waarschijnlijk de voorpijp of de aansluiting van de voorpijp aan het uitlaatspruitstuk is.
Ik zal de conische ring niet vergeten…
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
bij mij komt de ‘uitlaatratel’ van de aansluiting kop—>spruit. Dat is te zien aan zwarte aanslag op de kop naast de betreffende lekke afdichting. Goed kijken met een goede lamp..
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Dankje.
Ga jij dat nog fixen? Zo ja, hoe?
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
ahum, ik heb dat laten fixen, ander spruitstuk er op laten zetten omdat de oude gescheurd was. Ik had er een recht van een ander blok getrokken en dat laten monteren. Toen had ik dus nog steeds een ratel. Vervolgens terug naar de garage die de genoemde ring vervolgens gingen vervangen. Gevolg; nog steeds een ratel. Nu vertellen ze me dat het spruitsuk krom is.
Maar goed, de digit gaat toch binnenkort een jaartje of twee slapen en dan neemt de GT het over en die heeft geen last van ratels.
Als ik get ga fixen dan doe ik het zelf, met een brug dan kun je er van onderen vrij aardig bij. Wel handig om af en toe een handje te hebben, bv voor de bouten spruit—>pijp
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
poeh.. dat is een behoorlijk gedoe geweest dus. Ik hoop dan straks uit te vinden dat het niet aan het spruitsuk ligt.
Is het spruitstuk trouwens identiek aan die van 1600 benzine en 1900 diesel motoren? Dus zou ik er zo een ook op kunnen (laten) monteren?
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Ik heb net (zonder zaklamp) probeen te kijken naar de spruitstuk-kop aansluiting. Ik kon het amper zien van boven…
Dan kom ik er wel achter of het pufje daar vandaan komt nadat de nieuwe uitlaat gemonteerd is. Hopelijk niet..
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
ik ga binnenkort een dikkere uitlaat plaatsen op mijn GT (met sebring einddemper) Dat schuifsysteem komt me de keel uit
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Een verrotte ring tussen je spruitstuk en voorpijp kan inderdaad voor lekkage zorgen. Bij mijn 1600 was die zover heen dat de auto tegen sputterde bij optrekken en niet lekker doortrok. Na vervanging trok die echt weer door zoals het hoorde. Dat vervangen an sich is nog niet zo moeilijk, ware het niet dat mijn BX de bevestigingsbouten van die ring zo vastgeroest zaten dat er zo’n 2 uur grof geweld op uit geoefend moest worden. De nieuwe ring zat er vrij kort daarna er op, met kopervet wilde het behoorlijk op z’n plek.
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
McDean schreef:ik ga binnenkort een dikkere uitlaat plaatsen op mijn GT (met sebring einddemper) Dat schuifsysteem komt me de keel uit
Wat is er dan mis met het ‘schuifsysteem’?
Wat voor uitlaat zet je er dan onder? Zou dat voor mij ook een optie zijn?
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
CitZX1.8iFurio schreef:McDean schreef:ik ga binnenkort een dikkere uitlaat plaatsen op mijn GT (met sebring einddemper) Dat schuifsysteem komt me de keel uit
Wat is er dan mis met het ‘schuifsysteem’?
Wat voor uitlaat zet je er dan onder? Zou dat voor mij ook een optie zijn?
Ach ik krijg dat systeem nooit echt goed lucht dicht.
Ik ga vanaf de vernouwing van de voorpijp een GTI (of sport) uitlaat plaatsen. Dus met flens. Tenslotte heeft de sport dat wel!
Daar kan ik ook zo mijn Sebring einddemper aan klikken
Als ik dan toch met de uitlaat bezig ben vervang ik ook de uitlaat"kogel” die tussen de voorpijp en spruitstuk zit. (heb ik toch nog liggen)
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Aha.
Maar met een goede kit, moet het systeem toch gewoon luchtdicht zijn te krijgen?
Is trouwens elke einddemper ‘gewoon’ op de rest van de originele uitlaat te paatsen?
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)