Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Is gevonden inmiddels! Ben toch maar even langsgegaan bij de dealer. Daar heb ik gekeken tussen de pijlstokken die ze in voorraad hadden, en jawel, er zat er een tussen.
Mooi!
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Gefeli!
Voor evt. andere geinteresseerden - had je nog een bestelnummer gevonden, bijv. op het zakje?
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Dat zal ik moregen even kijken. Misschien heb ik het zakje wel daar achter gelaten. Morgen hoor je het.
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
CitZX1.8iFurio schreef:Is gevonden inmiddels! Ben toch maar even langsgegaan bij de dealer. Daar heb ik gekeken tussen de pijlstokken die ze in voorraad hadden, en jawel, er zat er een tussen.
Mooi!
Dat is mooi. Is het nu gelukt bij Citroën of Peugeot?
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Het is gelukt bij Citroen Veldma. Mijn vorige pijlstok had geen dop meer, dus was aand e bovenkant open. Nu ik dus een stok heb met dop sluit het helemaal goed en heb ik het idee dat de motor lekkerder loopt. Hoe kan dit? Of beeld ik dit mezelf in?
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Uit de peilstok komt altijd wat carterdruk. De oliepeilstok hoort dat normaal af te dekken. Ik kan me niet voorstellen dat het echt anders aanvoelt, maar het kan eventueel daarmee te maken hebben.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
XBXG schreef:Uit de peilstok komt altijd wat carterdruk. De oliepeilstok hoort dat normaal af te dekken. Ik kan me niet voorstellen dat het echt anders aanvoelt, maar het kan eventueel daarmee te maken hebben.
Hij heeft last van het omgekeerde effect: de carterventilatie is verbonden met de luchtinlaat. Door een open peilstokbuis zuigt de motor valse lucht aan. Dat is nu opgelost, waardoor de motor beter loopt.
Nog een geluk dat er niemand aan de carb is gaan stellen in de tussentijd…
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Wat grapig om dit te horen. Ik beeld mij dus niks in wat betreft het lekkerder lopen van de motor. En gelukkig heeft nog niemand ergens aan lopen klooien.
Ik ga wel binnenkort de carb schoonmaken/reviseren. Ik heb net zo’n setje besteld. Ik neem aan dat dat ook gewoon kan zonder aan de afstellingen te gaan zitten, of niet?
In mijn zoektocht naar kennis over de auto’s (lees: mijn GT): wat is/doet de carter?
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
De carterpan is dat blik onderop de motor wat er voor zorgt dat de olie niet op straat valt als je ‘m bijvult
De (gesloten) ventilatie daarvan heeft tot doel om de (normaliter licht) langs de zuigerwanden lekkende uitlaatgassen via de inlaat van de motor te verbranden en af te voeren, zodat er nooit deels verbrande gassen in het milieu komen.
Reviseren en schoonmaken van een carb zonder afstellen - ik denk niet dat dat lukt.
Ich bin ein Breaker
Carterpan dienst voor de opslag van motorolie en koeling van de motorolie.
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Handig zo’n ding dat dat de olie opvangt
Echt ongelooflijk!! Ik heb dus nu een nieuwe oliepijlstok (met dop) en dat voelde al als een verbetering bij een warme motor. Vanochtend dacht ik: laat ik eens gek doen en starten zonder pompen of gas erop. Resultaat: In 1 (!!!!) keer starten en lopen, niet meer uitvallen. Met koude motor!!!
Hoe simpel kan een probleem zoms opgelost zijn zeg!
HD pomp snaar is ook weer strak gespannen, geen gepiep en gehuil meer en ik heb de kachelmotor ook vervangen omdat die piepte en aan z’n eind was.
Heerlijk nu: in 1 keer wegrijden zonder piepende dingen aan de auto.
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
dat gaat goed!
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
karel schreef:
Hij heeft last van het omgekeerde effect: de carterventilatie is verbonden met de luchtinlaat. Door een open peilstokbuis zuigt de motor valse lucht aan. Dat is nu opgelost, waardoor de motor beter loopt.
Nog een geluk dat er niemand aan de carb is gaan stellen in de tussentijd…
Het slangetje van de carterventilatie zit op de slang tussen carburatuer en luchtfilter, daar maakt dat kleine beetje extra lucht niet zoveel uit dat hij er slechter of beter door gaat lopen. Zou de slang op het inlaatspruitstuk zitten dan zou je het wel eens kunnen gaan merken als daar valse lucht door aangezogen wordt, maar dan zou je enorme onderdruk in het carter krijgen door de gesloten gasklep bij bijvoorbeeld afremmen op de motor.
Eveneens ben ik tevens ook.
Tja, maar die bewering is niet in overeenstemming met het probleem wat ik er zelf vroeger mee had - en met wat TS nu ondervind. Er wordt blijkbaar ook bovenin de carb al aardig op een bepaald vacuum geanticipeerd - anders kan ik het ook niet verklaren.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Ik kan het ook niet verklaren, maar ik weet wel dat zo´n miniscuul beetje extra lucht niet zoveel verschil kan maken en zodoende niet de verklaring kan zijn.
Eveneens ben ik tevens ook.