dag allemaal,
hier een vraag van mijn zoon:
wat is meestal een technisch betere auto? een cx, bx of een gs(a)?
In Bezit:
C4 Coupé 1.6 HDi 92PK VTR (2005)
Saxo 1.4i SX (2000)
Deze Prachtige Auto’s Zijn Te Bezichtigen In En Om Hellendoorn
Oei, het vertrouwen in de boxers is niet te groot
Zelf heb ik, puur intuitief eigenlijk, op de BX gestemd.
Alles valt en staat trouwens met goed onderhoud!
Het zijn alle3 onderhoudsbehoeftige wagen.
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Als het louter op techniek aankomt en we kijken niet naar roest, dan doen de modellen niet veel voor elkaar onder.
Elk model heeft nu eenmaal z’n zwakke punten; de GS(A) heeft een reputatie op het gebied van olielekkages, de CX van kwetsbare electrotechniek en sleutel-onvriendelijkheid (de injectiemodellen dan) en de BX heeft (net als alle andere modellen geleverd met het TU-blok) een koppakkingprobleem en de beruchte achterdraagarmlagers.
Liefkozend noemen wij Citrofielen dit ‘aandachtspunten’...
Hier staat tegenover dat, zoals al gemeldt, bij goed onderhoud alle genoemde wagens je kunnen verrassen wat betreft kilometrage en betrouwbaarheid..
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 27933
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik denk dat het voor het grootste deel van het onderhoud afhangt
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Van alle drie is de BX de meeste doordachte, eenvoudige en goedkoop te herstellen wagen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Bij het oudste ontwerp hebben de constructeurs per definitie het minste op goede materialen hoeven besparen. De GS dus.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
De BX natuurlijk!! Nou ja, alle gekheid op een stokje, ik heb natuurlijk alleen ervaring met BX-en. Met de GTi had ik nog wel eens last van narigheid. Maar de diesels zijn heerlijk betrouwbaar. Ik heb eigenlijk alleen wel eens last van van defecten aan de hydrauliek, en het koelsysteem doet zich af en toe wel eens gelden, maar brengt de leeftijd van de auto nou eenmaal met zich mee, ze is ook alweer dik 15 jaar oud. Maar verder: niet kapot te krijgen!
DriverD schreef:Bij het oudste ontwerp hebben de constructeurs per definitie het minste op goede materialen hoeven besparen. De GS dus.
Daarom rijden er ook nog zoveel van rond…...
Animal triste post coitum
bedankt voor jullie reacties,
het beste is dus eigenlijk een bx (als je naar de poll kijkt). ik neem aan dat de bx ook nog eens de goedkoopste is in onderhoud, het zuinigste is en (misschien) het veiligste. klopt dit ook nog een beetje?
In Bezit:
C4 Coupé 1.6 HDi 92PK VTR (2005)
Saxo 1.4i SX (2000)
Deze Prachtige Auto’s Zijn Te Bezichtigen In En Om Hellendoorn
Totaal aantal Berichten: 15707
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Nogal wiedes he, de gs is een ontwerp uit de jaren zestig, de cx uit de jaren zeventig en de bx uit de jaren tachtig, welke zou er dan het betrouwbaarst (lees het modernst en dus minder onderhoudsbehoevend) zijn?
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
De vergelijking is natuurlijk wel vrij simpel zo. Er zijn CX-en die technisch een stuk vooruitstrevender zijn dan een basis-bix. Daarnaast praten we over een hele andere klasse.
Een GS blok is, los van de lekkagegevoeligheid, ook zeer degelijk. En ja, beter een druppend blok, dan een lekke TU koppakking in het vooronder.
Je kunt met het antwoord op deze vraag alle kanten op. Maar een ding is zeker, de BX zal het minst snel onder je kont weg rotten.
BX gestemd, puur op dingen die ik hier geleerd heb
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
De BX komt bij mij altijd een heel stuk fragieler over dan de GS en CX. Overal plastic, en mijns inziens in het hydraulisch systeem ook net even een tikje te ver door-ontwikkeld/bezuinigd.
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
patje74 schreef:Maar een ding is zeker, de BX zal het minst snel onder je kont weg rotten.
De CX-en serie II hebben dezelfde behandeling gehad als de Bix, dus daar ligt het niet aan.
Alleen zijn de Bixen natuurlijk bijna allemaal jonger als de jongste CX (op die paar nog-bestaande vroege vogels na)...
Overigens heb ik al heel wat jonge rotte Bixen gezien (gek genoeg allemaal van het laatste bouwjaar 1992, en ook allemaal rondom het achtersubframe..mmm).
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Serge schreef:DriverD schreef:Bij het oudste ontwerp hebben de constructeurs per definitie het minste op goede materialen hoeven besparen. De GS dus.
Daarom rijden er ook nog zoveel van rond…...
De GS is gewoon ouder en heeft minder liefhebbers, maar eh… Ga jij ff snel orgel spelen!
Citroen!