1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
cx/bx/gs(a)
why-not
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 91
Geregistreerd: 11-05-2007

Gepost: 20 januari 2008 05:06 PM

dag allemaal,

hier een vraag van mijn zoon:

wat is meestal een technisch betere auto? een cx, bx of een gs(a)?

In Bezit:
C4 Coupé 1.6 HDi 92PK VTR (2005)
Saxo 1.4i SX (2000)
Deze Prachtige Auto’s Zijn Te Bezichtigen In En Om Hellendoorn

Profiel  
 
rocco
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2516
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 20 januari 2008 05:48 PM
  [ # 1 ]

Oei, het vertrouwen in de boxers is niet te groot Laughing

Zelf heb ik, puur intuitief eigenlijk, op de BX gestemd.

Alles valt en staat trouwens met goed onderhoud!

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3215
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 20 januari 2008 05:50 PM
  [ # 2 ]

Het zijn alle3 onderhoudsbehoeftige wagen.

Animal triste post coitum

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 20 januari 2008 05:55 PM
  [ # 3 ]

Als het louter op techniek aankomt en we kijken niet naar roest, dan doen de modellen niet veel voor elkaar onder.
Elk model heeft nu eenmaal z’n zwakke punten; de GS(A) heeft een reputatie op het gebied van olielekkages, de CX van kwetsbare electrotechniek en sleutel-onvriendelijkheid (de injectiemodellen dan) en de BX heeft (net als alle andere modellen geleverd met het TU-blok) een koppakkingprobleem en de beruchte achterdraagarmlagers.
Liefkozend noemen wij Citrofielen dit ‘aandachtspunten’...

Hier staat tegenover dat, zoals al gemeldt, bij goed onderhoud alle genoemde wagens je kunnen verrassen wat betreft kilometrage en betrouwbaarheid..

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27933
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 20 januari 2008 09:25 PM
  [ # 4 ]

Ik denk dat het voor het grootste deel van het onderhoud afhangt Wink

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 20 januari 2008 09:31 PM
  [ # 5 ]

Van alle drie is de BX de meeste doordachte, eenvoudige en goedkoop te herstellen wagen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 20 januari 2008 09:55 PM
  [ # 6 ]

Bij het oudste ontwerp hebben de constructeurs per definitie het minste op goede materialen hoeven besparen. De GS dus. Cool

Citroen!

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 20 januari 2008 10:07 PM
  [ # 7 ]

De BX natuurlijk!! Nou ja, alle gekheid op een stokje, ik heb natuurlijk alleen ervaring met BX-en. Met de GTi had ik nog wel eens last van narigheid. Maar de diesels zijn heerlijk betrouwbaar. Ik heb eigenlijk alleen wel eens last van van defecten aan de hydrauliek, en het koelsysteem doet zich af en toe wel eens gelden, maar brengt de leeftijd van de auto nou eenmaal met zich mee, ze is ook alweer dik 15 jaar oud. Maar verder: niet kapot te krijgen!  Very Happy

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3215
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 21 januari 2008 03:14 PM
  [ # 8 ]
DriverD schreef:

Bij het oudste ontwerp hebben de constructeurs per definitie het minste op goede materialen hoeven besparen. De GS dus. Cool

Daarom rijden er ook nog zoveel van rond…... Laughing

Animal triste post coitum

Profiel  
 
why-not
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 91
Geregistreerd: 11-05-2007

Gepost: 22 januari 2008 09:00 AM
  [ # 9 ]

bedankt voor jullie reacties,

het beste is dus eigenlijk een bx (als je naar de poll kijkt). ik neem aan dat de bx ook nog eens de goedkoopste is in onderhoud, het zuinigste is en (misschien) het veiligste. klopt dit ook nog een beetje?

In Bezit:
C4 Coupé 1.6 HDi 92PK VTR (2005)
Saxo 1.4i SX (2000)
Deze Prachtige Auto’s Zijn Te Bezichtigen In En Om Hellendoorn

Profiel  
 
Gepost: 22 januari 2008 10:22 AM
  [ # 10 ]

Nogal wiedes he, de gs is een ontwerp uit de jaren zestig, de cx uit de jaren zeventig en de bx uit de jaren tachtig, welke zou er dan het betrouwbaarst (lees het modernst en dus minder onderhoudsbehoevend) zijn?

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 22 januari 2008 10:52 AM
  [ # 11 ]

De vergelijking is natuurlijk wel vrij simpel zo. Er zijn CX-en die technisch een stuk vooruitstrevender zijn dan een basis-bix. Daarnaast praten we over een hele andere klasse.
Een GS blok is, los van de lekkagegevoeligheid, ook zeer degelijk. En ja, beter een druppend blok, dan een lekke TU koppakking in het vooronder.
Je kunt met het antwoord op deze vraag alle kanten op. Maar een ding is zeker, de BX zal het minst snel onder je kont weg rotten.

Profiel  
 
Bart1989
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3180
Geregistreerd: 10-10-2007

Gepost: 22 januari 2008 11:06 AM
  [ # 12 ]

BX gestemd, puur op dingen die ik hier geleerd heb Cool

 

Profiel  
 
mkatgert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006

- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Gepost: 22 januari 2008 11:25 AM
  [ # 13 ]

De BX komt bij mij altijd een heel stuk fragieler over dan de GS en CX. Overal plastic, en mijns inziens in het hydraulisch systeem ook net even een tikje te ver door-ontwikkeld/bezuinigd.

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 22 januari 2008 09:53 PM
  [ # 14 ]
patje74 schreef:

Maar een ding is zeker, de BX zal het minst snel onder je kont weg rotten.

De CX-en serie II hebben dezelfde behandeling gehad als de Bix, dus daar ligt het niet aan.
Alleen zijn de Bixen natuurlijk bijna allemaal jonger als de jongste CX (op die paar nog-bestaande vroege vogels na)...
Overigens heb ik al heel wat jonge rotte Bixen gezien (gek genoeg allemaal van het laatste bouwjaar 1992, en ook allemaal rondom het achtersubframe..mmm).

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 22 januari 2008 09:58 PM
  [ # 15 ]
Serge schreef:
DriverD schreef:

Bij het oudste ontwerp hebben de constructeurs per definitie het minste op goede materialen hoeven besparen. De GS dus. Cool

Daarom rijden er ook nog zoveel van rond…... Laughing

De GS is gewoon ouder en heeft minder liefhebbers, maar eh… Ga jij ff snel orgel spelen! Very Happy

Citroen!

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook