Beste forumleden,
Ik wilde de speling controleren op mijn stabilisatorstangen en bij het kijken kwam ik natte plekken tegen. Ook vond ik de aandrijfashoezen maar wat droogjes (dichts bij de versnellingsbak). Ik kon met gemak in de hoezen knijpen, het leek of ze leeg waren. De hoezen moeten toch netjes gevuld met vet zijn?
Wat foto’s over nattigheid en hoezen:
Aandrijfashoes linkerzijde
Een beetje raar van vorm die hoes, is het niet?
De afdekplaat van de .... ketting (?). Wel lekker natjes!
En de hoes rechts, die wat minder gruwelijkheden lijkt te geven….
EN:.....
Er trilt ook wat door het stuur en door de hele auto bij het remmen. Het lijkt op kromme remschrijven, maar ik kan niets ontdekken, want ik heb de wielen rond gedraaid en geluisterd of de schijf de remblok ernstig raakt. Waar moet ik elders zoeken naar het probleem, of kan het liggen aan ontbrekende clipjes van de remblokken waarover ik laatste wat poste. Foto uit die post
Hoes kan er wel eens zo uitzien, je kan alleen maar checken of er vet inzit door te kijken.
Veerklem hoort maar aan een kant te zitten, zo kan hij er nl niet uit, ander kant kan ie er niet uit en hoeft dus geen veer te zitten.
Lekt langs keerringen, maar of het erg is kanje alleen maar achterkomen door de boel te ontvetten met remmenreiniger en dan na 1000 km weer eens kijken.
Trillen tijdens remmen door versleten of kromme schijven. Meet de dikte eens en kijk wat de minimale dikte zou moeten/mogen zijn.
Groeten en succes
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 28-11-2007
- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
dat lekken, dat hoot zo: dit is de oliepeilindicator.
Als ie niet meer lekt, dan moet er olie bij!
Serieus: mijn 1400 had ook altijd een druppel olie aan de motor en de bak hangen.
Bij mij waren het de keringen van de aandrijfassen.
Die zitten een beetje ongelukkig voor aan de wagen, waar er vuil en zand tussen komt.
k heb er toen nieuwe keringen in gezet, maar dat hielp maar een jaar of twee.
RIP: Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82
JanvB schreef:dat lekken, dat hoot zo: dit is de oliepeilindicator.
Als ie niet meer lekt, dan moet er olie bij!
Serieus: mijn 1400 had ook altijd een druppel olie aan de motor en de bak hangen.
Bij mij waren het de keringen van de aandrijfassen.
Die zitten een beetje ongelukkig voor aan de wagen, waar er vuil en zand tussen komt.k heb er toen nieuwe keringen in gezet, maar dat hielp maar een jaar of twee.
Inderdaad, er hangt standaard wel ergens één (of meerdere) druppels olie aan de motor/subframe
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Hallo zolang er nog geen olievlekken op de vloer liggen zou ik me er geen zorgen om maken, er zweet altijd iets olie door een keerring.
schoonmaken en lekker mee doorrijden zou ‘k zeggen.
Vroeger hadden we kuilen in plaats van drempels.
Ah, dat scheelt weer. De aandrijfashoezen lijken wat op leeftijd maar ik kon geen scheuren etc vinden. Is er ergens een nippel waar je wat vet in kan pompen?. En heeft de bx nog meer smeernippels? Zoja, is dat aan te raden?
Heeft een BX niet. Die rare vorm van de ashoezen is denk ik het gevolg van de hoge stand waarin de auto staat. Als je dit ziet snap je ook waarom in het instructieboekje staat dat je de auto absoluut niet mag verrijden in de hoogste (of laagste) stand: de tripoide-koppeling staat helemaal stijf in zijn hoes en bij al teveel beweging beschadigt die of gaat kapot.
Ich bin ein Breaker
Dus de auto staat te hoog, begrijp ik uit jouw verhaal? De hoogteregelaar is misschien niet helemaal fris meer, maar de hoogte lijkt mij aardig goed. Wat zijn daar de maten van? Bijv. van bovenkant band tot onderkant spatbord?
Ik heb ook es gehoord van trillingen in de aandrijfassen, hoe onstaat dat?
Ik dacht dat je de auto in de hoogste stand had staan, dan krijgen de ashoezen ook zo’n vorm.
Normaal is dit niet nee, maar de hoogte zal niet het probleem zijn.
Ich bin ein Breaker
Oh op die manier, dat klopt ja, stond in hoogste staan ja! Klopt helemaal!
Trilling in aandrijfassen, wie weet hoe dat onstaan, wat zijn de diagnoses, hoe kom je er dus achter?
Hallo ik heb ook zo’n 1400 gehad en die ashoezen zagen er net zo uit, zolang ze niet lek zijn niks aan doen, het enige wat je zou kunnen doen is met een klein schroevendraaiertje er iets lucht in laten en in vorm knijpen, mischien zit er iets vacuum in.
ik heb er nooit iets aan gedaan.
ik denk dat dat trillen niet daar dit asrubbertje komt, banden of renschijven denk ik.
Vroeger hadden we kuilen in plaats van drempels.
daaristieweer,wiedurft schreef:Veerklem hoort maar aan een kant te zitten, zo kan hij er nl niet uit, ander kant kan ie er niet uit en hoeft dus geen veer te zitten.
Dit vind ik wat verwarrend. Op het v-vormige borgstripje dat de remblokken borgt hoort idd 1 veerclipje te zitten aan de binnenkant (zoals het nu ook zit) zodat de strip er niet uit kan schuiven.
Dan zitten er ook nog clips io de remblokken zelf. Dit zijn clips die ervoor zorgen dat de remblokken niet kunnen rammelen op hun plek. Van deze clip hoort er op elk remblok eentje te zitten. Door de oogjes van die clips
gaan dan normaal gesproken de draden van de remblokslijtage indicatie, maar die wordt vaak weggelaten omdat het toch meer problemen geeft dan dat het nut heeft.
Ter illustratie: hier zie je zoals het bij een BX 16v zit. Het enige verschil met een normale BX is de breedte van de schijf (en de breedte van de remklauw).
Visa Ventje schreef:Oh op die manier, dat klopt ja, stond in hoogste staan ja! Klopt helemaal!
Trilling in aandrijfassen, wie weet hoe dat onstaan, wat zijn de diagnoses, hoe kom je er dus achter?
Dan is het dus normaal.
Qua trillingen: als de aandrijfassen slecht worden is bij stevig accelereren een soms hevige trilling in het stuur voelbaar.
Soms voel je zelfs dat het stuur “omklapt” als je gas geeft, dat kan heel eng zijn.
Ich bin ein Breaker
Aha, er loopt dus een kabel door, dat klopt helemaal, wat ze zijn bij mij niet aan gesloten. De bandjes zijn idd wat versleten, kan al een hoop schelen wellicht. Daar komt misschien de trilling weg. Vooral bij het remmen is het erg. Wel is het zo, dat ik de ene keer er meer van merk dan de andere, alsof de auto zo nu en dan wat nukkiger is dan de keer daarop.
Vooral bij het remmen is het erg.
Dan heb je best kans dat de remschijven toch niet helemaal vlak zijn.
Ich bin ein Breaker
Vervangen is de enige oplossing?