Enkele vragen afneembare trekhaak ?????
mphoogeveen
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 57
Geregistreerd: 03-01-2006

Gepost: 25 januari 2008 05:25 PM

Hallo,

mijn Pa heeft net een andere Citroen C5 break phase 1 aangeschaft. nou moet hier nog een trekaak onder, alleen nou heb ik hier een paar vraagjes over. (de auto is voorzien van parkeersensoren)

vragen:

1 waarom een afneembare trekhaak?
2 worden de sensoren ook uitgeschakeld als je de trekhaak eronder zet?
3 of moet dit met de hand gedaan worden?
4 als je er een vaste onder zou zetten wat gebeurd er dan?
5 welke kabelboom (13 of 7 polig) is het beste ?
6 wat is het verschil tussen al die verschillende kabelbomen?

alvast bedankt voor de reacties

Groeten Martijn

Profiel  
 
kurt
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 102
Geregistreerd: 06-09-2006

Gepost: 25 januari 2008 10:49 PM
  [ # 1 ]

Martijn,

als je een vaste trekhaak monteerd onder een C5 type 1, dan gaan de parkeersensoren die trekhaak altijd als een obstakel aanzien en dus altijd constant piepen (als je in achteruit versnelling staat wel te verstaan).
Je kan ze manueel afzetten met de knop op het dashbord, maar dan ben je niets meer met je parkeersensoren.
Bij een afneembare trekhaak worden de parkeersensoren uitgeschakeld van zodra je de stekker insteekt. (als je de afneembare trekhaak niet demonteerd, zit je met hetzelfde probleem als met de vaste trekhaak)
Als antwoord op je andere vraag ivm de kabelboom: een 7 polige dient enkel voor de lichten en een 13 polige heeft ook een permanente stroomvoorziening (handig voor een caravan)


Ik zie dat Gerard Maas een okkasie liggen heeft voor een C5 break. (zie elders in dit forum C5)


grtz
Kurt

Nothing moves you like a CITROEN
Al opgemerkt dat iedereen die trager rijdt dan jijzelf een idioot is en iedereen die harder rijdt een gevaarlijke gek !

Profiel  
 
mphoogeveen
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 57
Geregistreerd: 03-01-2006

Gepost: 26 januari 2008 08:48 PM
  [ # 2 ]

thnx voor de reactie kurt

Profiel  
 
abxsport
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 682
Geregistreerd: 22-12-2006

Gepost: 27 januari 2008 12:11 AM
  [ # 3 ]

Zorg er wel voor dat je een originele Citroën kabelset koopt, deze schakelt de sensoren uit als de stekker in de stekkerdoos gestoken wordt. De bosal/brink-systemen doen dit niet!!

Kabelset moet ook ingeleerd worden, dit moet met een testkast gebeuren.

Vaste trekhaak kan wel, maar dan moet je de bumper iets “helpen” vanwege de sensoren… Dit is natuurlijk geen mooie oplossing.

Profiel  
 
JoF
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 606
Geregistreerd: 20-03-2005

Gepost: 27 januari 2008 01:00 PM
  [ # 4 ]

Dag Martijn,

Nog een aanvullend advies: zelf een trekhaak monteren is nog wel te doen, zelf een trekhaak aansluiten zou ik (bij een C5) echter aan de specialist overlaten. De inmiddels verouderde 7-polige aansluiting is gewijzigd in een 13-polige, en met de constante stroomaansluiting én de verplichte aansluiting voor een mistlamp op de aanhanger/caravan wordt het er allemaal niet overzichtelijker op. Bovendien mag je mistlamp van je auto niet branden als die van je aanhanger/caravan wél brandt ! Bij een verkeerde aansluiting kan de computer van de C5 het begeven, en dan ben je (financiëel) ver van huis. Uit eigen ervaring weet ik dat een monteur er een uurtje werk aan heeft (in mijn geval, bij een 7-polige), dus reken (minstens) op zo’n 50 euro.
Succes !! Wink

Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)

Profiel  
 
jean1277
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 14-12-2005

Gepost: 28 januari 2008 11:15 AM
  [ # 5 ]

bij het veranderen van mijn 7polige naar een 13 polige aansluiting moest er nog een nieuwe draad van voor naar achter doorgetrokken worden. dat en de rest van de installatie duurde iets langer dan ze gedacht hadden. ruim 3 uur!! Gelukkig had ik van tevoren gevraagd hoeveel het ging kosten en hebben ze netjes dat bedrag in rekening gebracht en geen cent extra.

Ik zou het rrouwens ook niet zelf willen doen. en dan ben ik nog best wel handig.

toen: bx16tri , xantia 1.8i allure
nu: C5 2.0i break exclusive

Profiel  
 
Harm van Beek
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 532
Geregistreerd: 23-09-2005

- 2CV 2CV 6 club
- C1 c1 ambiance
- DS 3 DS3 1.6 AIRDREAM So Chic E-HDI 90
- DS 4 1.6 eHDI Business
Gepost: 29 januari 2008 01:58 AM
  [ # 6 ]

Heb in 2006 zelf de trekhaak gemonteerd… incl. kabelset.

Na BX-ZX-Xant-Xant-xx-XM-xx-Xant-2CV (1985) + C5-1 (14-4-2006 tot 1-2-2008) en C5-2 (1-2-2008 tot 23-1-2014, 2.0HDiF 16V Break BVA6 Image (2008)), vanaf 23-1-2014 een zwarte DS3 1.6e-HDi So Chic van 10-2011. en vanaf 05-12-2014 een rode DS4 1.6 e-HDi Business van 09-2011

Profiel  
 
exroosje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 498
Geregistreerd: 20-10-2005

Gepost: 29 januari 2008 06:21 PM
  [ # 7 ]

Ik heb de originele kabelset van C5 ph1 gemonteerd. Deze is zowel voor 7 als 13 polig geschikt. De set klikt in standaard connectoren in de kofferbak van de C5, w.o. de 2 lampaansluitingen, een massa en een aparte connector die normaliter loos ligt.

Deze set schakelt bij mij niet de parkeersensoren uit! Wel de mistlampen.

Navraag bij gaarage bevestigde dit. Ik haal dan maar de stekker uit de sensoren als het gepiep mij irriteert.

Overigens worden alle 13 draden aangesloten door de betreffende connectoren. Ik ga er dan ook van uit dat er geen aanvullende draden getrokken hoeven.  Maar dat weet ik niet zeker, want ik gebruik alleen de 7. En mogelijk is het amperage wel te laag.

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) en upgrade naar RT6
Verbruik 8,8l/100 Voorheen Ph2V6: 10,9l/100

Profiel  
 
Harm van Beek
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 532
Geregistreerd: 23-09-2005

- 2CV 2CV 6 club
- C1 c1 ambiance
- DS 3 DS3 1.6 AIRDREAM So Chic E-HDI 90
- DS 4 1.6 eHDI Business
Gepost: 30 januari 2008 10:39 AM
  [ # 8 ]

Wat ik me herinner heb ik alle 13 aangesloten…

En idd, de parkeersensoren worden niet uitgeschakeld. Daarvoor heb je dan toch de haak zitten, als stopper? Cool

Na BX-ZX-Xant-Xant-xx-XM-xx-Xant-2CV (1985) + C5-1 (14-4-2006 tot 1-2-2008) en C5-2 (1-2-2008 tot 23-1-2014, 2.0HDiF 16V Break BVA6 Image (2008)), vanaf 23-1-2014 een zwarte DS3 1.6e-HDi So Chic van 10-2011. en vanaf 05-12-2014 een rode DS4 1.6 e-HDi Business van 09-2011

Profiel  
 
kurt
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 102
Geregistreerd: 06-09-2006

Gepost: 30 januari 2008 09:15 PM
  [ # 9 ]

gewoon aan de dealer vragen om de instelling te veranderen en het gepiep met aanhanger is gedaan.

Nothing moves you like a CITROEN
Al opgemerkt dat iedereen die trager rijdt dan jijzelf een idioot is en iedereen die harder rijdt een gevaarlijke gek !

Profiel  
 
exroosje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 498
Geregistreerd: 20-10-2005

Gepost: 31 januari 2008 05:13 PM
  [ # 10 ]

Wat doet de dealer dan? Is het iets in de BSI dat de trekhaak aangemeld moet worden? En geldt dat ook voor ph1?

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) en upgrade naar RT6
Verbruik 8,8l/100 Voorheen Ph2V6: 10,9l/100

Profiel  
 
kurt
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 102
Geregistreerd: 06-09-2006

Gepost: 31 januari 2008 09:32 PM
  [ # 11 ]

normaal gezien zit er een 2-delige stekker achter in de koffer waarvan 1 draad de permanente plus is (waarvoor je een zekering moet bijsteken op plaats 36 (denk ik))
de andere draad komt terug van het relais in de koffer die de mistlichten uitschakeld en die laat de bsi weten dat de stekker inzit, dan legt de bsi de parkeersensoren af en dat hoor je
door in achteruit te schakelen hoor je de gewone biep met direct daarna een veel hogere bieptoon.
dit alles is bij een phase 1 en met originele bedrading

Nothing moves you like a CITROEN
Al opgemerkt dat iedereen die trager rijdt dan jijzelf een idioot is en iedereen die harder rijdt een gevaarlijke gek !

Profiel  
 
abxsport
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 682
Geregistreerd: 22-12-2006

Gepost: 01 februari 2008 09:31 PM
  [ # 12 ]

Als er een microswitch in de stekkerdoos zit kunnen de sensoren uitgeschakeld worden, anders niet. Enigste nadeel van het systeem is dat de microswitch makkelijk blijft hangen als er een beetje vuil in de stekkerdoos zit.

Maar zoals vermeld zijn er veel verschillende systemen.

Inbouwen van vooral de kabelset luistert nogal nauwkeurig. Uitbesteden loont meestal, ophangen van de trekhaak is slecht te doen zonder brug en de set moet aangemeld worden, in de BSI en een nog een ander systeem (weet zo niet meer welk systeem…). Anders ontstaan er storingen. Storingen dienen zich vaak pas later aan en niet gelijk nadat de kabelset gemonteerd is. Oftewel goed monteren scheelt een hoop narigheid achteraf…

Profiel  
 
exroosje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 498
Geregistreerd: 20-10-2005

Gepost: 01 februari 2008 10:16 PM
  [ # 13 ]

Ik kan er wel mee leven hoor…

Maar ik zal eens proberen de zekering in te steken.  En anders bij mijn volgende garagebezoek de set laten aanmelden.

Grappig dat deze info niet in de cit handleiding staat van de kabelset! Hoe moet een garage dit dan weten.

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) en upgrade naar RT6
Verbruik 8,8l/100 Voorheen Ph2V6: 10,9l/100

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook