Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
1.4 en diesel hebben altijd schuifsysteem.
TurboD, gti, sport en 16v altijd het komsysteem.
1.6 en 1.9 één van de 2, hangt van bouwdatum, carb/injectie enzo af.
Middendempers zijn rond(schuif) of ovaal(komsysteem)
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Hier een fototje van de uitlaat
Op de sloop zijden ze dat ze allemaal hetzelfde waren en hij lag in een bx als deze vekeerd is ga ik maar een nieuwe halen.
even onder de auto kijken dan zie je het zo.
Vroeger hadden we kuilen in plaats van drempels.
Een schuif verbinding is neem ik aan dat de buisjes die uit de middendemper steken in de pijp moet schuiven. Maar wat is dan het kom systeem.
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Buis die conisch “open” gaat en aan de pot zit een scheef omgeplooide rand.
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Is er ook ergens een nederlandse ‘‘haynes’’ te downloaden. Ik ben namalijk niet zo goed in engels ops: dit is toch hetzelfde als een vraagbaak ofniet.
Die bestaat niet. En de vraagbaak is niet helemaal vergelijkbaar met Haynes.
Ich bin ein Breaker
robinrossie schreef:Hier een fototje van de uitlaat
Op de sloop zijden ze dat ze allemaal hetzelfde waren en hij lag in een bx als deze vekeerd is ga ik maar een nieuwe halen.
omdat zij heel breed in de markt zitten en ondiep
kennen dus wel :bx: maar niet 16 of 14
er zijn overigens maar heel weinig delen gedurende de levenscijclus van de bx onveranders gebleven
bv handremkabels en achterremschijven
de citroen-liefhebber
Ik heb een onderhoudsbokeje op de sloop gehaald deze is wel van 1990 maar ik denk dat dat hetzelfde is. Ik denk dat je bij een grote beurt de grote en kleine uit het boekje moet uitvoeren ofniet.
Wat mij dan te doen staat is
-bougies vervangen
-vrije slag koppeling of hoogte koppelingspedaal
-staat aandrijfriem bedoelen ze hiemeedistributieriem?
-bediening stationair toerental deze licht rond de 1000 als die warm is is dit zo goed? Of bedoelen ze dat hier niet.
-verversen LHM
-benzinefilter in leiding verversen
-Scharnierpunten frictiebediening smeren (wat is dit)
-Circuit gasklepvertraging controleren.
-vacuumcircuit stroomverdeler controleren.
-uitlaatsysteem ( moet ik gewoon controleren of die dicht is dan
-ontluchting benzinedamp controleren.
-Afstellen contacthoek (wat is dit).
-motorolie verversen.
-olie tussenbak verversen.
-oliefilter vervangen
-luchtfilter vervangen
-brandstoffliter vervangen
-aanzuig en retourfilter vervangen
En dan nog een paar dingen controleren.
-leidingen caters
-staat stofhoezen
-fussee-stuurkogels
-aandrijfassen en tandheugel
Nou dat was het dan vooral het controleren van bepaalde onderdelen lijkt mij nogal moeilijk als je niet weet wat wel en wat niet goed is. En nou lijken ineens alle vraagbakken ook te zijn verkocht op marktplaats. Toch wou ik al beginen met wat makkelijke klusjes wat kunnen jullie aanraden om nu te doen.
Zoals al eerder gesteld: bougies vervangen, de filters voor zover genoemd vervangen; de rest valt min of meer onder het schopje tegen de banden. Die aandrijfriem lijkt mij zeker niet de d-riem; contacthoek wordt door de computer geregeld net als het stationair toerental. Een vacuum-circuit aan de stroomverdeler is er evenmin.
De frictie=de koppeling; de bediening daarvan smeren kun je proberen - maar kom er maar eens bij. Met een spuitbusje van een afstandje wat vet erop spuiten is het wel zo’n beetje.
Een tussenbak heeft deze auto niet (is een 4x4 punt). Wat voor type/uitvoering komt dit boekje uit; en kijk je wel goed naar de type-aanduiding boven de onderhoudstabel?
Ik heb ahgi nog ergens een boekje liggen van een BX16 (had jij toch?) met dit type motor; ik kan dat eerdaags wel controleren.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
robinrossie schreef:En nou lijken ineens alle vraagbakken ook te zijn verkocht op marktplaats. Toch wou ik al beginen met wat makkelijke klusjes wat kunnen jullie aanraden om nu te doen.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
IK HEB TUSSEN HAAKJES EN MET HOOFDLETTERS AANGEVULD.
-bougies vervangen
-vrije slag koppeling of hoogte koppelingspedaal (PEDAAL MOET JE KUNNEN OPTILLEN, NIET TE VER ANDERS VALT ER EEN STAAFJE TUSSENUIT )
-staat aandrijfriem bedoelen ze hiemeedistributieriem? ( NEE DE DYNAMORIEM )
-bediening stationair toerental deze licht rond de 1000 als die warm is is dit zo goed? Of bedoelen ze dat hier niet. (ALS TIE GOED LOOPT IS’T GOED
-verversen LHM (OOK DE FILTERS IN WASBENZINE UITSPOELEN GOED SCHOON)
-benzinefilter in leiding verversen ( HEB IK PAS NA 265000 KM GEDAAN)LEKKER LATEN ZITTEN DUS, ZIT BIJ DE ACHTERAS
-Scharnierpunten frictiebediening smeren (wat is dit) (KOPPELINGSKABEL EN SCHARNIEREN OLIESPUITJE , NIET IN HET VLIEGWIELHUIS SPUITEN !! )
-Circuit gasklepvertraging controleren. (ZIT ER NIET OP EN AFBLIJVEN)
-vacuumcircuit stroomverdeler controleren. ( ZIT ER NIET OP )
-uitlaatsysteem ( moet ik gewoon controleren of die dicht is dan ( DICHT EN GOED, DAT IE ER NIET ONDERUITVALT, VERROT DUS)
-ontluchting benzinedamp controleren. (NIKS AAN DOEN)
-Afstellen contacthoek (wat is dit). (IS ELECTRONISCH DUS VERGETEN)
-motorolie verversen.
-olie tussenbak verversen. (VERSNELLINGSBAK EEST PEILEN ALS SCHOON LEKKER LATEN ZITTEN)
-oliefilter vervangen
-luchtfilter vervangen
-brandstoffliter vervangen (ZIT BIJ DE ACHTERAS BIJ MIJ PAS NA 265000 KM ) LEKKER LATEN ZITTEN DUS.
-aanzuig en retourfilter vervangen ( DAT ZIJN DE FILTERS IN DE LHM TANK MET WASBENZINE REINIGEN)
En dan nog een paar dingen controleren.
-leidingen caters ( ALLE HYDR EN BENZINE LEIDINGEN OP BREUK, ROEST EN BEVESTIGING)
-staat stofhoezen (SCHEUREN IN DE HOEZEN VAN AANDRIJFASSSEN EN STUURHUIS VERGEET NIET DE ACHTERSTE VEERCILINDERS.)
-fussee-stuurkogels (SPELING HIEROP AAN HET STUUR DRAAIEN EN CONTROLEREN AUTO OP DE GROND.
-aandrijfassen en tandheugel
Vroeger hadden we kuilen in plaats van drempels.
Hee hallo schiet me opeens iets te binnen,kijk eens op http://www.citroenbx.nl de site van roel tiemersma op de techniek pagina staan een heleboel goede tips en heel goed uitgelegd met foto’s en al, ik kijk er ook vaak op als ik iets niet weet.
Vroeger hadden we kuilen in plaats van drempels.
Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
Hoe peil je de olie van de versnellingsbak?
Se concentrer sur l’essentiel
Archi schreef:Hoe peil je de olie van de versnellingsbak?
Is afhankelijk van het type. Bij de handgeschakelde bakken voor 1600/1900 en diesels gaat dat via de niveauplug (iets dikkere ronde bout) in de linker wielkast op de rand v/d deksel van de bak.
Komt het daar uit als je die opendraait dan zit er genoeg of teveel in.
Van een 1400 weet ik het zo gauw niet (en zijn ook 2 versies van); automaat is een heel ander verhaal met zijn peilstokje.
Ich bin ein Breaker