Heeft er iemand een snel antwoord. Ik wil er namelijk wel morgen mee klaar zijn. Om er zaterdag mee te kunnen rijden
simpele vraag je gebruikt nieuwe klemmen, terecht
maar zijn de ophangrubbers waar de midden- en einddemper aan hangen niet erg stug of uitgelubberd-uitgerekt
dan past het namelijk nooit netjes
en anders toch maar even de garage opzoeken en het daar laten monteren
ps id de pijp waar de demper op uikopmt ook niet erg dun????
succes koppel effe aub terug hoe eea verloopen is
de citroen-liefhebber
Krijg je ‘m er niet onder als alles losjes vast zit?
Je kunt veel ellende opvangen door de middendemper te kantelen, dwz als het ware te draaien om het uitstekende asje waarmee hij aan de rechter kant opgehangen zit. Die middendemper kan op verschillende wijzen hangen; dat hoeft niet per sé helemaal recht (zo zit ie ook nooit volgens mij). Maar houd wel de brandstofpomp en het reservewiel in de gaten; daar moet ie niet te dicht in de buurt komen.
Ich bin ein Breaker
Hey mannen,
Ik moet soms mijn versnellingspook in de versnelling duwen of trekken, ene keer gaat ie soepel, andere keer zeer moeizaam, de koppeling lijkt goed afgesteld te zijn, als ik hem intrap voel ik dat ik wat in trap, vrije slag is goed.. waar kan het dan aan liggen?
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Doordat het druklager continu op de drukgroep ligt, is er niet echt sprake van een vrije slag. Je kunt dus eigenlijk alleen het aangrijpingspunt t.o.v. de stand van de koppeling afstellen.
Wat voor olie heb je er in? Misschien tijd voor een verse plas 10W40?
Ik heb weer van alles geprobeert. De klemmen verbogen stukjes eraf gehaalt strak aangeduwd en al maar het wil niet lukken. Ik ben bij een monteur langs geweest maar die kan pas morgen om 3 uur dus dit wordt warscheinlijk geen meeting voor mij. Maar kan ik er zo wel gewoon mee rondrijden of raden jullie dit af.
Ik had nog iets bedacht als ik de tussenpijp ook iets kan veplaatsen. Maar hoe krijg ik dit ding los er zit geen klem omheen, moet ik gewoon eraan wrikken of hoe werkt dat want ik krijg hem er niet uit bij dat stuk wat aan de katalisator zit. Anders wou ik het zo doen dat de tussenpijpen en middendeper niet zo uitkommen \ / maar meer zo / / Als jullie snappen wat ik bedoel.
Dat zit in elkaar geschoven en krijg je niet of niet makkelijk los, en inderdaad, wat je verder bedoelt snap ik niet.
Ik denk nogsteeds - als ik jouw foto zie dat de truuk bij jou zit in het licht kantelen van de middendemper, dus de bovenkant naar voren tov de auto en de onderkant naar achteren, of andersom. Je moet ‘m in de klemmen kunnen draaien, zelfs nog een beetje als ie al hangt. En dan moet alles op zijn plek kunnen vallen volgens mij, tenzij je een aantal imitatie en niet-imitatie uitlaatdelen door elkaar gebruikt hebt, dan kan de maatvoering wel eens net iets afwijken. Uitlaatwerk is sowie so geen fijnmechanica.
Nouja, je hebt al hulp ingeroepen lees ik. Zolang de uitlaat nergens tegenaan klappert en geen brand kan veroorzaken moet ‘t rijden wel goed gaan - maar als je dat voor elkaar had, had je volgens mij geen hulp nodig? Met alleen een middendemper rijden dempt al aardig, als je je voet maar rustig op het gaspedaal laat zakken.
Ich bin ein Breaker
Ik heb er gewoon mee gereden en er is niks gebeurt dat van dat kantelen van de uitlaat dat had ik al gedaan maar dan nog lukt het niet.
Maar er is hulp onderweg dus het komt wel goed.
Even terug naar waar het hier eigelijk over ging.
Ik wil gaan beginnen met het onderhoud als eerste de olie en oliefilter.
Nou heb ik gelezen dat je een speciale klem nodig heb voor de filter is dit echt nodig of is die er ook op een andere manier uit de krijgen. Dan nog de bougies in de vraagbaak staat dat je die met ... newton moet aantrekken maar dit kan hoop ik ook gewoon op gevoel of komt dit precies.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Bougies; vast is vast. Kortom, handvast + een paar slagen op gevoel. Ik smeer het schroefdraad altijd in met een beetje kopervet, dan gaan ze altijd weer goed los.
Oliefilter; een tang is handig, maar dan echt een goede tang. Op de een of andere manier sloop ik die cheap-ass ketting-dingen altijd. Heb je er geen, of zit het filter echt moer-vast, dan kun je er een flinke schroevendraaier doorheen slaan. Zorg er dan wel voor dat je zeker weet dat je de juiste filter klaar hebt liggen!
Met een grote waterpomptang het oliefilter loshalen als het niet anders lukt. Je moet dan inderdaad wel zeker weten dat je het juiste nieuwe filter hebt. Let ook op dat je niet met de tang tegen dynamo of startmotor komt, heb ik namelijk een keertje gehad bij een Alfa 156 ik schrok me rot….
robinrossie schreef:Ik heb een nieuwe middendemper van bosal maar is deze demper wel beschermd tegen roest en dan vooral op die lasnaden of kan ik er beter nog iets overheen doen.
Misschien afgezien van bij wekenlang veelvuldig opspattende pekel tegen je uitlaat, roest je uitlaat zoals hier al eerder werd gesteld sneller van binnenuit dan van buitenaf; vooral bij veel korte ritten i.v.m. de dan niet verdwijnende condensvorming i.c.m. de agressieve uitlaatgassen.
Ik had toen ik uitlaatdelen moest vervangen dezelfde gedachte en overwoog zinkspray als preventieve maatregel, maar dat is me door kenners afgeraden omdat het toch niet hetzelfde is als echt verzinken. Uitwendig verzinken is dus een mogelijkheid, maar gezien je waarschijnlijk niet over een galvaniseerinrichting beschikt een veel te dure optie. Da’s meer iets voor een zeldzaam restauratieonderdeel.
Wat ik zelf een paar weken geleden (om vooral cosmetische redenen) wel heb gedaan, is de verroeste lasnaad aan de zichtzijde van m’n einddemper na vochtig maken behandelen met Noverox roestomvormer en dit na ruim een uur herhalen.
Nu, enige weken en vele ritten later, ziet het er nog keurig uit. Maar goed, het uiteinde van het uitlaatsysteem wordt minder heet en over de hittebestendigheid van Noverox kon ik geen informatie vinden. Bovendien ‘pakt’ het pas als er al roestvorming aanwezig is.
Enfin, veel succes met het in volle luister herstellen van je BX!
Wat blijven het toch fijne voitures, met een beetje aandacht op z’n tijd…
BXcited
BX 19 TZI gris graphite métallique (feitelijk bouwjaar 1991, 1e toelating 1992)
Voorheen BX 16 TRI (1987)
Ik heb net ontdekt dat er een grote scheur zit in dat zeg maar het tregtertje waar je de olie in moet doen weet iemand hoe dit heet dan kan ik het op de sloop vragen.
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Ik gok dat je met het woord ´vulbuis´ een redelijk eind in de richting komt
Eveneens ben ik tevens ook.