Hoi!
Hoe kan ik het beste een stel roestige velgen weer mooi maken? Lukt dit zelf door ze met een schuurschijf op te schuren en daarna weer in de lak zetten?
Tips gevraagd.
Daan
Geschiedenis: Wartburg 312 / 1969 - Citroen Dyane Confort 1982 - Citroen BX 1.9 TZI - Citroen Visa Club ‘87 - Peugeot 205 ACE - Citroen BX 16 TRS AUT - Citoen Acadiane 1986 - Peugeot 306 - Citroen LN ‘77 - Fiat Bravo
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Normaal kun je ze laten stralen en poedercoaten, maar daar hangt een prijskaartje aan natuurlijk.
Als ik het zelf zou doen, dan zou ik de meeste roest met een staalborstel op een boormachine weghalen, daarna goed schuren met steeds fijnere schuurpapier en vervolgens de onvermijdelijke oneffenheden weg proberen te krijgen door er een paar busjes spuitplamuur op te spuiten.
Licht naschuren en daarna in de gewenste kleur spuiten, eventueel met een spuitbus als je niet over een compressor beschikt.
Ze kunt ze natuurlijk ook alleen laten stralen, en dan zelf spuiten of verfen.
Ik heb op MP wel eens een advertentie van een beunhaasje gezien die vroeg 10 per wiel en kwam het nog op halen ook (als het niet te ver weg was vanaf hem)
Maar ja…..
die advertentie is nu natuurlijk niet meer te vinden
Gaat het eigenlijk over stalen of lichtmetalen velgen?
(Ik denk zelf over stalen, omdat je over roest praat )
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Ik deed ze altijd op een oude balanceerbank, met een staalborstel en schuurpapier er bij waren ze zo weer roetsvrij, zelfs de primer dun aanbrengen ging draaiend fantastisch.
BX, gewoon daarom
BX 16TGI 1991
Kleur ETPcR
Orga 4993
93000 km
Gallerij
veertien E-tje schreef:Ik deed ze altijd op een oude balanceerbank, met een staalborstel en schuurpapier er bij waren ze zo weer roetsvrij, zelfs de primer dun aanbrengen ging draaiend fantastisch.
Dat is wel een verdraaid goeie oplossing,
Nou nog effe ergens een 2e hands balanceerbank vandaan toveren…
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
MaartenH schreef:auto op pootjes, en in zijn 5?
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
BasisBIX schreef:veertien E-tje schreef:Ik deed ze altijd op een oude balanceerbank, met een staalborstel en schuurpapier er bij waren ze zo weer roetsvrij, zelfs de primer dun aanbrengen ging draaiend fantastisch.
Dat is wel een verdraaid goeie oplossing,
Nou nog effe ergens een 2e hands balanceerbank vandaan toveren…
Dat zal zo makkelijk niet zijn om te vinden, wij hadden die oude er een beetje voor weggezet nadat er zo’n digitale was aangeschaft.
BX, gewoon daarom
BX 16TGI 1991
Kleur ETPcR
Orga 4993
93000 km
Gallerij
Stalen borstel op het accuboormachine en gaan.
Nawerken met wat schuurpapier.
Verf erop.
Kan jij het verschil zien? de blauwe heeft 200000km meer en is 10 jaar ouder als de witte.
Van dichtbij.
De C25 zijn velgen.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
paso schreef:Stalen borstel op het accuboormachine en gaan.
Nawerken met wat schuurpapier.
Verf erop.
Je vat samen wat ik zeg?
Ries schreef:paso schreef:Stalen borstel op het accuboormachine en gaan.
Nawerken met wat schuurpapier.
Verf erop.Je vat samen wat ik zeg?
Alleen dat jij schrijft goed schuren, ik heb geschuurd tot op metaal, ben niet overgegaan op korrel 400 dacht dat korrel 200 het hoogste was dat ik gebruikte.
Deze velgen zijn met Motip gespoten en afgewerkt met een laagje Motip vernis (bij de C25 zelfs zonder vernis).
Ik heb wel wat dikker gespoten om niet teveel krassen te zien, als je ernaast staat zien ze er ook heel goed uit.
Is ongeveer een half uur per velg ingekropen.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Vandaag flink bezig geweest. Twee velgen gedaan; eentje helemaal kaalgeschuurd; is nu weer glimmend mooi metaal. Andere gewoon opgeschuurd, want zo verroest was ie niet. Nu nog de overige twee (waarvan 1 weer slecht, ander redelijk). Mooie lak er op en dan kunnen ze weer even mee!
Geschiedenis: Wartburg 312 / 1969 - Citroen Dyane Confort 1982 - Citroen BX 1.9 TZI - Citroen Visa Club ‘87 - Peugeot 205 ACE - Citroen BX 16 TRS AUT - Citoen Acadiane 1986 - Peugeot 306 - Citroen LN ‘77 - Fiat Bravo
Met dit weer zou ik de velgen en verf eerst een tijdje in de buurt van de verwarming zetten . (tenzij je een luxe werkplek hebt )
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017