Ik heb een zx 1.8i furio. Op papier heeft deze 101 pk (of 74kw?).
Hier wil ik eventueel het blok van een XM in laten hangen.
Das een 2.0 16v van ongeveer 140 pk. Waarom dit blok ? omdat het een prettig en onderhoudsvriendelijk ding is.
Weet iemand hoe dit eigelijk in elkaar zit qua wetvoering ? wat mag wel, wat mag niet en hoe moet je dit buiten het sleutelen, aanpakken ? wat kost eea eventueel om alles wettelijk te krijgen?
Je mag maximaal 40% vermogenstoename hebben. Dit blok kan dus PRECIES
Als het ook echt onder de 140 pk blijft…
De kosten even van de rdw:
Als er een motor is gewisseld, moet er een typegoedkeuring op zijn, zo niet dan moet de auto een geluidstest ondergaan van: E 356,- + nog een weggedrag test als het vermogen is toegenomen met meer dan 40%
Dit is volgens mij alles wat er dient te gebeuren…
Let wel: het aantal cilinders mag officieel niet veranderen, maar dat gebeurt ook niet..
Xsara Coupe
Hmm, daar ben ik het niet helemaal mee eens. Als je aslast voor niet al te exhorbitant stijgt kom je er waarschijnlijk met een simpele motorwissel keuring van 55 euro vanaf. Je blijft inderdaat binnen de 40% procent vermogens toename, alleen dan kan dat.
Verder mag er niet gerommeld worden aan motorsteunen, dus zoek even de juiste steunen bij elkaar zodat dit 1 op 1 past. Verder moet de auto beschikken over een deugelijke uitlaat, en moet het chassisnummer overeen komen met het kenteken. Als je verlichting ook nog goed werkt, en een remmentest ook geen probleem mag zijn, dan kun je dit als gewone motorwissel omkeuren bij het RDW.
Maar, waarom zou je dat in godsnaam willen? Gewoon omhangen dat orgel en gaan.
En nee, bij de APK keuren ze hier niet op af.
Test
Dat je het technisch zonde rproblemen kunt doen dat weet ik.
De remmen zullen geen probleem zijn. Voor zitten er inmiddels 283 mm schijven met klauwen op die op een 307 horen. Ook is de hoofdremcillinder aangepast. Er zit nu een zx 16v remcilinder in.
Achter moeten de trommels nog gewisseld worden door schijven maar das niet echt noodzakelijk volgens mij.
Waarom wil ik het wettelijk hebben ?
Wel, ik rijd maar af en toe in de wagen die mijn 2e autootje is. Dagelijks rijd ene vriendin van me erin. APK zal geen probleem zijn. Echter, op het moment dat om welke reden dan ook er een ongeval plaatsvind waar bij voorbeeld in het ergste geval een dode valt wil ik op dat vlak geen gezeik.
Als automobilist ben je al bijna helemaal de lul bij een aanrijding met voetganger of fietser ook al is het echt jou schuld niet.
Als dan blijtk dat je wagen een dergelijke operatie heeft gehad zonder de juiste papieren kun je je faillisement wel gaan aanvragen… vandaar
en als ik dat voro een paar tientjes kan regelen.. waarom dan niet, die wissel kost ook geld…
Xsara Coupe schreef:Je mag maximaal 40% vermogenstoename hebben. Dit blok kan dus PRECIES
Als het ook echt onder de 140 pk blijft…
De kosten even van de rdw:Als er een motor is gewisseld, moet er een typegoedkeuring op zijn, zo niet dan moet de auto een geluidstest ondergaan van: E 356,- + nog een weggedrag test als het vermogen is toegenomen met meer dan 40%
Dit is volgens mij alles wat er dient te gebeuren…
Let wel: het aantal cilinders mag officieel niet veranderen, maar dat gebeurt ook niet..
Xsara Coupe
Niet waar. Je moet ELKE blokwissel (naar een blok met een andere motorcode) laten keuren bij de RDW.
Bij minder dan 40% vermogenstoename is de keuring een nagenoeg administratieve aangelegenheid. Natuurlijk moet de auto netjes in de steunen hangen, niet lekken en alles moet deugdelijk bevestigd zijn. De uitlaat moet gasdicht zijn… dat soort zaken. Naar remmen, veren en alle andere zaken die je zou kunnen versterken om het vermogen op de weg te houden wordt helemaal niet gekeken.
Ik weet niet exact hoe het zit met emissie maatregelen. Ga er voor het gemak maar vanuit dat het nieuwe blok bij dezelfde brandstof net zo goed moet presteren. Ik weet niet of het geaccpteerd wordt als je een oud carburateurblok in een gekatalyseerde auto hangt..
Indien het blok meer dan 40% vermogen heeft, dan wordt het duurder. Je moet dan een weggedragtest en geluidtest ondergaan. Kost al met al een EUR of 700. De geluidstest is pittig en zul je alleen maar halen met een goed dempende originele uitlaat EN luchtfilter (vergeet de K&N maar). De weggedragtest omvat niet meer dan dat je zelf ook zou willen. Gekeken wordt of de auto stabiel rijdt, stuurt en accelereert.
Oja. cilinders worden ook niet meer gecheckt bij de APK, dus als je met een 6 cylinder rondrijdt in je ZX wordt ie gewoon APK goedgekeurd tegenwoordig.
Die geluidstest zou formeel ook moeten bij motoren die niet origineel in het type zijn toegepast en minder vermogenstoename hebben dan 40% maar ik heb ook al gevallen gehoord waarbij de motor gewoon werd goedgekeurd zonder geluidstest.
Ik ben het met TS wel eens dat je het voor die 5 tientjes makkelijk geregeld hebt.. Maar het is puur administratief. In de praktijk kraait er geen haan naar.
waarom koop je niet gewoon een andere auto bijv een zx 2liter 16v
Ik ben de rechter op de foto.
PS. @mods.
Maak er een sticky van en plaats deze link erbij:
http://www.nurburgring.nl/forum/viewtopic.php?t=3544&highlight=rdw+keuring
Het wordt zo vaak gevraagd!! Hier staat eigenlijk alles wel in.
@niek1. Sja… waarom wel?
mpostma schreef:Xsara Coupe schreef:Je mag maximaal 40% vermogenstoename hebben. Dit blok kan dus PRECIES
Als het ook echt onder de 140 pk blijft…
De kosten even van de rdw:Als er een motor is gewisseld, moet er een typegoedkeuring op zijn, zo niet dan moet de auto een geluidstest ondergaan van: E 356,- + nog een weggedrag test als het vermogen is toegenomen met meer dan 40%
Dit is volgens mij alles wat er dient te gebeuren…
Let wel: het aantal cilinders mag officieel niet veranderen, maar dat gebeurt ook niet..
Xsara Coupe
Niet waar. Je moet ELKE blokwissel (naar een blok met een andere motorcode) laten keuren bij de RDW.
Bij minder dan 40% vermogenstoename is de keuring een nagenoeg administratieve aangelegenheid. Natuurlijk moet de auto netjes in de steunen hangen, niet lekken en alles moet deugdelijk bevestigd zijn. De uitlaat moet gasdicht zijn… dat soort zaken. Naar remmen, veren en alle andere zaken die je zou kunnen versterken om het vermogen op de weg te houden wordt helemaal niet gekeken.
Ik weet niet exact hoe het zit met emissie maatregelen. Ga er voor het gemak maar vanuit dat het nieuwe blok bij dezelfde brandstof net zo goed moet presteren. Ik weet niet of het geaccpteerd wordt als je een oud carburateurblok in een gekatalyseerde auto hangt..
Indien het blok meer dan 40% vermogen heeft, dan wordt het duurder. Je moet dan een weggedragtest en geluidtest ondergaan. Kost al met al een EUR of 700. De geluidstest is pittig en zul je alleen maar halen met een goed dempende originele uitlaat EN luchtfilter (vergeet de K&N maar). De weggedragtest omvat niet meer dan dat je zelf ook zou willen. Gekeken wordt of de auto stabiel rijdt, stuurt en accelereert.
Oja. cilinders worden ook niet meer gecheckt bij de APK, dus als je met een 6 cylinder rondrijdt in je ZX wordt ie gewoon APK goedgekeurd tegenwoordig.
Die geluidstest zou formeel ook moeten bij motoren die niet origineel in het type zijn toegepast en minder vermogenstoename hebben dan 40% maar ik heb ook al gevallen gehoord waarbij de motor gewoon werd goedgekeurd zonder geluidstest.
Ik ben het met TS wel eens dat je het voor die 5 tientjes makkelijk geregeld hebt.. Maar het is puur administratief. In de praktijk kraait er geen haan naar.
Ik zie het niet waar deel niet helemaal, maar goed.
Komt er op neer dat ie officieel een rdw keuring plus geluidstest moet laten doen…
Verder idd een heel interessant topic..
Xsara Coupe
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
toevallig heb ik dit laatst nagevraagt:
mijn ontvangen reactie:
——————————————————————————————————————————-
In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.
Als u een motor met een andere motorcode in een voertuig plaatst, dan moet u het voertuig laten keuren bij een RDW keuringsstation. Na goedkeuring past de RDW de gegevens aan in het kentekenregister en op het kentekenbewijs.
Als de motorcode hetzelfde blijft hoeft u het niet te melden.
Kentekenkeuring
Tijdens de keuring controleert de RDW of het voertuig met de gemonteerde motor overeenkomt met een andere bestaande typegoedkeuring. Eventueel moet u dit aantonen door het overleggen van een verklaring van de fabrikant van het voertuig of de in Nederland gemachtigde vertegenwoordiger.
Als er een typegoedkeuring bestaat, dan past de RDW het kentekenbewijs aan. Is dit niet het geval, dan moet u naar het Testcentrum in Lelystad (TCL) om met het voertuig een geluidstest af te leggen. Als het vermogen met meer dan 40 % is toegenomen moet het voertuig ook een weggedragtest afleggen.
Kosten keuring
De keuring van een motorwijziging kost voor lichte voertuigen ? 42,00 en voor zware ? 50,00.
Kosten geluidstest
De kosten voor een geluidstest bedragen ? 366,00.
Kosten weggedragtest
Een weggedragtest kost ? 290,00.
————————————————————————————————————————-
Is het dan niet zo van: Als het blok niet geleverd is in (in dit geval) zx dan moet hij gekeurd worden? Of gaat het om de type goedkeuring van de motor?
Ik ben trouwens benieuwd als je het niet meld en je krijgt een ongeval met letsel of dood. Hoe je dat dan uitlegd aan de verzekering dat je een 2.0 16V ipv een 1.8 bijvoorbeeld zou hebben.
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Xsara Coupe schreef:Ik zie het niet waar deel niet helemaal, maar goed.
Nou…
Xsara Coupe schreef:Je mag maximaal 40% vermogenstoename hebben. Dit blok kan dus PRECIES
Als het ook echt onder de 140 pk blijft…
De kosten even van de rdw:
Je zegt dat je 40% vermogenstoename “mag” hebben. Maar formeel mag je zonder keuring helemaal niets! En met verschillende type keuringen mag “alles”.
@mcdean: het gaat hier volgens mij om een typegoedkeuring van de combinatie van de auto met een bepaalde motor erin.
Met een niet-goedgekeurde motor in je auto moet je door de hele molen heen. En dat kost je zo te zien maximaal ruwweg 750 eur, als er ook nog meer dan 40% vermogenstoename bij komt kijken.
Jammer overigens dat de milieu-eigenschappen niet worden heroverwogen bij motorwissels. Lijkt me wel wat, met een BX 2.0 HDIF door alle Duitse steden karren ofzo.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
karel schreef:@mcdean: het gaat hier volgens mij om een typegoedkeuring van de combinatie van de auto met een bepaalde motor erin.
met andere woorden een xantia motor in een BX ongeacht hoeveelheid vermogenwist, herkeuring! (Lelystad)
Onder 40% alleen geluidstest
Boven 40% geluid en weggedrag
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Ja, zo zie ik het.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
karel schreef:Ja, zo zie ik het.
dan zien we hetzelfde
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Hoe helder
McDean schreef:Geen originele typegoedkeuring (=vreemde motor in bekende auto) EN
Onder 40% alleen geluidstest
Dit kom je in theorie wel meestal tegen, maar ik meen mij gevallen te herinneren waarbij de geluidstest toch niet nodig bleek. Ik meen iemand die een TurboD12 in een benzine 205 of 309 had gelegd. Moest dus tevens omkeuren van benzine naar diesel. Maar goed: het staat me net wat te vaag bij om het als heel keihard bewijs naar voren te schuiven