Is het vervangen van de schijven en remblokken bij
een citroen berlingo (zonder abs) een hell of a job?
Of is het met gezond verstand en genoeg gereedschap
geen probleem?
Nooit eerder gedaan maar volgens mij moet het niet
zo moeilijk zijn.
Als ik eraan begin moet ik nog ergens op letten?
Wiel eraf, 2 maal bout uit de remklauw, remklauw open, blokken eruit, inbus(torx) uit de schijf.
Alles zuiver maken.
inbouw in de omgekeerde volgorde, vergeet niet de remzuiger terug te duwen (deze moet niet draaien), kijkwel naar het niveau inhet rempotje bovenaan.
Als je aan een Duc kan werken lukt dit ook met wat gezond verstand.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Paso, zo klaar als een klontje zo te lezen…..en eenvoudiger dan
een duc, gaat lukken, bedankt.
Vergeet niet het remzadel goed schoon te maken met schuurpapier en remblokken met een beetje kopervet monteren.
De boutjes (inbus, torx of kruiskop) waarmee de schijven vast zitten kan erg vast zitten, even laten schrikken met een hamer helpt meestal wel.
Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 23-01-2005
- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Bij het wisselen van de winterbanden naar zomerbanden zag ik dat de remschijven behoorlijk dun zijn:
18mm ipv minimaal 20mm dik.
Bij de oude Berlingo zitten de remzadels met M10 boten vast, bij deze met Torx bouten.
Weet iemand welke maat dat is? Dan koop ik een passende bit.
Ik heb de nieuwe schijven en blokken al binnen: 112 euri van
Gr, Jaap.
Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 290k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…
Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 23-01-2005
- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Nou ik heb het zelf maar uitgezocht:
De benodigde Torx bit is een T55.
Ik heb meteen maar een goede gekocht: Hazet 992.
Rip-off prijs: 21 euri, maar een bezoek aan de vriendelijke dealer is duurder.
Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 290k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…
Ik heb een complete set t-grip torxen uit e grabbelbak gehaald voor 5€. ops: Ok die zijn niet zo goed maar toch al veel mee gedaan.
Ik heb nog geen torxen op mijn Berlingo kon je dus spijtig genoeg niet helpen.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 23-01-2005
- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Het was mooi weer vandaag dus heb ik de remschijven en remblokken vernieuwd.
Remzuigers met een meubelklem terug geduwd.
De Torx bouten zaten moervast, waren nooit losgeweest.
Met gepast geweld losgekregen.
De schijven met etsprimer behandeld, links oud rechts nieuw:
De blokken gelakt, links oud rechts nieuw:
Torxbouten van de Locktite ontdaan en een beetje kopervet erop.
Remzadel geleideplaatjes schoongeborsteld en beetje kopervet erop.
Remzadels weer goed vastgezet met Torx T55.
Nieuwe remblokken erin.
Remklauwen eroverheen en de bouten vastgezet.
Klaar!
Nu een glaasje rode wijn in de zon..
Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 290k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…