








Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
Ja, hoor eens even, ik ben nou al een maand of twee aan het zoeken naar een oplossing en dan lees je wel eens wat. Ik wou niemand op ideeen brengen want voordat je het weet proberen de jongens van alles.
en dan werkt het helemaal niet meer.
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Met een 1995 TCT ben ik daar niet zo bang voor.
Hoi Paul,
Als mijn veercomp de bij de 1995 TCT behorende is ben ik niet zo bang voor het opnieuw programmeren van de processor.
Volgens mij zitten er PIC processoren in de VC en de oudere types zijn van het eprom type en niet Flash type dus deze zijn niet zomaar even aan te passen. De nieuwere zijn zoals ook in de evolutie lijst staat uitgerust met Flash processoren en die zijn Flashbaar oftewel overschrijfbaar met een nieuwere software.
Greetz
Jay Jay
Ben niet met geluk aan mijn kont geboren.









Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
De motormanagementcomp kan gewoon met het knipperkastje aangepast worden hoor. Voor de overige comps lijkt het me ook wel mogelijk hoor.
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Re: Met een 1995 TCT ben ik daar niet zo bang voor.
JayJay schreef:Hoi Paul,
Als mijn veercomp de bij de 1995 TCT behorende is ben ik niet zo bang voor het opnieuw programmeren van de processor.
Volgens mij zitten er PIC processoren in de VC en de oudere types zijn van het eprom type en niet Flash type dus deze zijn niet zomaar even aan te passen. De nieuwere zijn zoals ook in de evolutie lijst staat uitgerust met Flash processoren en die zijn Flashbaar oftewel overschrijvbaar met een nieuwere software.Greetz
Jay Jay
Eprom is alleen te wissen met UV licht en daarna opnieuw te programmeren.
Maar er kan ook eeprom in zitten. Dit is elektrisch te wissen en daarna opnieuw te programmeren. Dus wel degelijk overschrijfbaar. Ik weet overigens niet of dit er in zit!
Flash geheugens zijn idd nieuwer.
Na alle technische details nog even een vrolijke noot, het is me nu al 4 keer overkomen dat ik de 23 fout melding krijg, lampje brandt niet bij starten, geen actieve vering in de bochten en bij heuveltjes etc..Kortom, irritatie, net als vanmorgen.
Dus dan hang je het kastje eraan, constateert dat er een foutmeldig is, reset de computer en je rijdt weer als een vorst!
Dus mocht het een ieder nog niet duidelijk zijn, ik maak volop gebruik van mn kastje en ben er blij mee!!!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
foutmeldingen
Hoi malle pietje,
ik had het volgende rijtje:
23, 31, 26, 53, 25 en de 54
leuk setje zo he en de meest vreemde was wel de 26 die kwam ik nergens tegen tot op en Franse site die hadden hem wel, alhoewel ik niet eens meer weet wat het nu was heb ik de boel gereset.
ENNNNNN
Nou diagnoselampje doet het weer, vering nog steeds niet, overmorgen toch maar naar Chyparse.
Ben niet met geluk aan mijn kont geboren.
Tja, de computer kan dan goed zijn, je weet moet ook de bollen in orde hebben. Het hardware matige deel is het belangrijkste, daarna de computerkant. En bovendien kan daar nog meer mis mee zijn dan aleen wat foutmelding, getuige het gompy-vering-draadje en diodes….
(die zijn bij mij ook vervangen toen bleek dat ook bij mij de diodes waren doorgefikt).
Maar, kan je die site niet terugvinden? Ik heb bij mezelf en bij iemand anders recentelijk ook een foutmelding 63 volgens mij gekregen…
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
doe het zelf;
Het gaat moeizaam met het vinden van een oplossing voor het uitlezen van “moderne"xm’s, dus laat ik eens wat positiefs in de groep gooien: Mijn xm veert weer als een nieuwe!!!!! Bij het uitlezen door de dealer bleef er een melding komen van een niet werkende achterste hydroklep. Ook nadat ik deze had vervangen door een 2e handse, welke bij een test wel klikte, vrij zachtjes, maar hij klikte. Toch maar de gok genomen en een nieuwe besteld. De weerstand van de oude en de nieuwe klep was allebei 4 ohm, dus ik hield mijn hart vast. Maar bij het aanzetten van het contact klikte het al onder de auto. Bij het uitlezen was er een tijdelijke foutmelding, maar uiteindelijk was alles weg. Bij het aanzetten van het contact ging het hydroactieflampje ook weer branden. Toen rijden en ja hoor, ik zweef weer “als God in Frankrijk”!!!
Moraal van dit verhaal: Houdt moed; blijf sparen en vertrouw niet alle kleppen die (zachtjes) tikken. Met vriendelijke groet, Manus.
Malle Pietje,
Errorcode 26, is de rock&roll; sensor.
Heeft iemand al in Duitsland zo’n schakelingetje gekocht en gebouwd voor de nieuwere serie2 computer en werkt dat?
greetz,
JayJay
Ben niet met geluk aan mijn kont geboren.
Dat ligt aan de computer die je uitleest, kijk maar eens op pagina 1 bij de handleiding.
De computer kan in ieder geval een melding geven als de kv sensor kapot is.
Wat bedoel je eigenlijk met die schakeling uit Duitsland?
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Re: doe het zelf;
manus schreef:Bij het aanzetten van het contact ging het hydroactieflampje ook weer branden. Toen rijden en ja hoor, ik zweef weer “als God in Frankrijk”!!!
Moraal van dit verhaal: Houdt moed; blijf sparen en vertrouw niet alle kleppen die (zachtjes) tikken. Met vriendelijke groet, Manus.
Manus, dat is goed nieuws!
Ik hoop voor je dat het ook goed blijft gaan. Van diverse kanten hoor ik dat je toch na een paar weken weer een storinkje krijgt, waardoor de VC in de stress schiet en je weer stuitert. Dan is er weer een uitlees/reset actie nodig om het weer goed te krijgen.
Helaas is het bij de vanaf ‘97 XM’s (nog) niet mogelijk om dit zelf te doen. En om hiervoor om de paar weken bij de dealer binnen te rijden en 30 euro te schuiven, is een btje te gek….
Om deze reden is het bij mij, ondanks rondje bollen en hardware mods nog niet goed.
Laat even weten hoe het gaat met je vering in de komende weken! Suc6 ermee.
Op blad18 heb ik een schemaatje achtergelaten in de rechterbovenhoek (even schuiven) staat de site waar ik het vandaan heb blafusel of zoiets.
Deze mensen in duitsland verkopen dat ding voor 4,95 en dan heb je de interface auto <-> laptop/computer en daarbij verderop in de shop staat ook een uitleescomputertje a 49 euries geloof ik. En de software.
Ik weet alleen niet of dit een waterdichte werkende oplossing is maar als dat het wel is dan heb je misschien geen Lexia nodig of kan je net als het knipperkastje zelf je diagnoses stellen maar dan van de nieuwere XMmetjes.
Daarbij van dat geld kun je niet eens een halve tank tanken.
Dat was het schema dat ik bedoelde uit Duitsland Malle Pietje.
Greetz,
JayJay
Ben niet met geluk aan mijn kont geboren.
ga ik daar eens even kijken!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!









Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
EUREKA
GEVONDEN
Ik ben weer een stapje verder. Het schijnt dus zo te zijn dat de fouten nog steeds met knippercodes uit te lezen zijn. Ik heb de boel nog niet in detail bekeken maar binnenkort, als ik tijd heb, gaan ik maar weer eens een modificatie op het kastje maken.
Gisteren heb ik vluchtig de schakeling zitten bekijken en het verschil zit ‘m erin dat je een pootje aan massa legt, door een paar seconden op de drukknop te drukken, en via een ander pootje kun je de computer uitlezen.
Eigenlijk simple comme bonjour.
Jullie horen nog van me
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
wat Paul hierboven zegt:
ik weet wat, jullie nog niet, als ik tijd en zin heb dan horen jullie het wel. Het is in ieder geval iets dat jullie HEEEEL graag willen weten/hebben.
in gewoon nederlands;
ik heb een peijnenburgkoek en je mag zo vaaaaaaak happen als je wilt