24 van de 39
« Eerste  < Vorige 22 23 24 25 26 Volgende >  Laatste »
   
Doe het zelf; uitlezen en resetten ECU, vering, ABS etc
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 07 juni 2008 10:59 PM
  [ # 346 ]

@ Han,

op pagina 1 staat de handleiding voor het uitlezen van de ecu’s, daar staat op pagina 1 ook welke stekkers waar voor zijn. Een heleboel stekkers heb je voor het uitlezen niet nodig. Uit mn hoofd zijn de blauwe, groene en zwarte stekkers van belang, maar kijk maar even in de link…...

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4941
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 07 juni 2008 11:29 PM
  [ # 347 ]

Ik zie het, de blauwe is voor hydractief en die heeft maar één draad, de groene is voor het motormanagement en daar zitten twee draden aan, maar ik moet pin 2 hebben en welke draad dat is merk ik wel.

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 07 juni 2008 11:32 PM
  [ # 348 ]

als je nog goede ogen hebt, kan je de cijfers lezen op de stekker search

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
Jeroen28
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 322
Geregistreerd: 15-11-2004

- Xsara Break
Gepost: 11 juni 2008 05:16 PM
  [ # 349 ]

Surprised het lampje! het gaat aan!  super, nou nog ff opzoeken wat de codes waren.
zaten een stuk of 5 verschillende in en ik had natuurlijk geen pen.
2-2, 3-2 5-2 zag ik voorbijkomen.

 
Mijn uitvoering Smile  (ja, een fotoroldoosje) Wel even wennen, veergedrag is zoals ik het nog niet eerder heb meegemaakt, ik heb dat lampje nooit zien oplichten bij contact.
Klopt het dat bij de eerste beste foutcode hij meteen niet meer oplicht bij contact?

xsara 1.6 16v break
ex- xm tct vsx

Profiel  
 
Paul Cornelisse
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004

- XM V6 24V Exclusive
Gepost: 11 juni 2008 05:33 PM
  [ # 350 ]

Inderdaad. Foutje, lampje uit. Simple comme bonjour.

Sic gorgiamus allos subjectatos nunc

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4941
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 11 juni 2008 11:19 PM
  [ # 351 ]

Wat ik niet begrijp (of eigenlijk ook weer wel) is dat de Citroen dealer mij er nooit op attent heeft gemaakt dat het sportstand lampje hoort op te lichten. Ik heb hem eens laten APK keuren en toen hebben ze hem uitgelezen en mij verteld dat er geen foutmeldingen waren geconstateerd. Maar ik heb mijn lampje nog nooit zien branden met het starten.

Een paar jaar geleden alle veerbollen laten vervangen en ook toen werd mij niets verteld, hij veerde toen buitengewoon lekker, maar het lampje ging alleen aan als ik de schakelaar in de sportstand zette en ook viel mij dan op dat er maar weinig veranderde aan het veergedrag. Hij werd iets stugger, maar nauwelijks merkbaar. Hij moet dus voortdurend in de tussenstand hebben geveerd.

Ik heb hem (haar) sinds october geschorst omdat ik er maar heel weinig mee reed, dus haast heb ik niet en gisteren heb ik een weerstandje en een pulsschakelaartje gehaald. De rest heb ik wel liggen en binnenkort ga ik de boel eens uitlezen op de Citro forum manier.

Maar eigenlijk vind ik dat de dealer en die andere overigens prima garagist wel een steekje hebben laten vallen en eerlijkgezegd vraag ik me af of zij er wel voldoende van weten. Immers, ik lees hier voortdurend welk een enorme vooruitgang het resetten betekent voor het gedrag van het systeem en ook dat het lampje het weer doet bij het starten.

Profiel  
 
Jeroen28
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 322
Geregistreerd: 15-11-2004

- Xsara Break
Gepost: 12 juni 2008 01:45 AM
  [ # 352 ]

ben er nog niet helemaal uit of het ook fijner is Wink
reed eerst als een superbx zeg maar, behalve dat drempels heel mooi door de achterwielen werden opgevangen, duidelijk anders, duidelijk werk van de computer.
nu denk ik soms ja! en soms uh? en soms hey wat doe je nu weer
gemiddeld iig nog positief Wink  Het maken van het apparaatje kostte minder tijd dan het geschikte doosje te vinden

xsara 1.6 16v break
ex- xm tct vsx

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 12 juni 2008 02:10 AM
  [ # 353 ]

Net ook een magic box besteld bij MallePietje. Ben benieuwd - heb de XM ook al ‘s laten uitlezen, maar sindsdien nog steeds geen lampje. Zouden ze daar niet geweten hebben dat je de boel ook nog ff moet resetten?

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Profiel  
 
Jeroen28
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 322
Geregistreerd: 15-11-2004

- Xsara Break
Gepost: 12 juni 2008 03:18 AM
  [ # 354 ]

5 euries bij de electrowinkel aan materiaal, doosje ff creatief mee zijn. soldeer bout ff 10 mins warm houden en klaar Wink

xsara 1.6 16v break
ex- xm tct vsx

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4941
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 12 juni 2008 03:49 AM
  [ # 355 ]
Jeroen28 schreef:

5 euries bij de electrowinkel aan materiaal, doosje ff creatief mee zijn. soldeer bout ff 10 mins warm houden en klaar Wink

Minder zelfs, maar niettemin zou ik voor de prijs die MP er voor vraagt zo’n kastje niet kunnen leveren.

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 12 juni 2008 11:57 AM
  [ # 356 ]
Han S schreef:
Jeroen28 schreef:

5 euries bij de electrowinkel aan materiaal, doosje ff creatief mee zijn. soldeer bout ff 10 mins warm houden en klaar Wink

Minder zelfs, maar niettemin zou ik voor de prijs die MP er voor vraagt zo’n kastje niet kunnen leveren.

En je hebt kosten en waarde. Ik ben geen soldeerheld dus het zou mij heel veel tijd en misbaksels kosten om me dat weer aan te leren (plus een soldeerbout, heb alleen met die van school+TU gewerkt vroeger).

Plus: komende tijd enkele keren alleen voor uitlezen naar de dealer moeten rijden kost benzine (en soms ook gewoon geld, afhankelijk van de dealer dacht ik).

Dus materiaalkosten misschien EUR 5, maar marktwaarde van EUR 37,50 vind ik netjes.

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Profiel  
 
Jeroen28
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 322
Geregistreerd: 15-11-2004

- Xsara Break
Gepost: 12 juni 2008 12:28 PM
  [ # 357 ]

Malle Pietje levert ook een mooi doosje voor een mooie prijs , daar zeg ik helemaal niks over. En naar de dealer gaan om het uitlezen/resetten te laten doen begin ik maar helemaal niet over Wink 2x en je was al beter af geweest met Pietjes doosje.

Ik bedoel meer dat als je een beetje mcgyver skills hebt het vrij simpel zelf te frobelen is.Tis dat een collega van mij zo een electroknutselaar is dus die heeft de soldeerspullen voor het fijnere werk liggen, anders had ik mischien zelfs voor de “creatief met tape” oplossing gekozen.

xsara 1.6 16v break
ex- xm tct vsx

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4941
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 12 juni 2008 02:49 PM
  [ # 358 ]

Ik denk dat malle pietje en geen stuiver aan verdient, maar dat is ook geen discussie waard. Het is een net kastje en je bent even bezig om het in elkaar te frutselen. Ik vind vooral deze draad hardstikke waardevol.

Electronich stelt het weinig voor, een weerstandje, een ledje en een schakelaartje. Je denkt dat het uitlezen van een computer nogal ingewikkeld zal zijn en dat je daar tenminste een laptop met speciale software voor nodig zult hebben.

Maar het enige dat nodig blijkt is een ledje en een schakelaartje en omdat een ledje niet tegen 12 volt kan ook nog een weerstandje.
Ik vind het fantastisch en bij deze nog maar een keer kudos voor malle pietje.

Profiel  
 
Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 15 juni 2008 08:11 PM
  [ # 359 ]

Voor mensen zonder het beroemde uitleeskastje heb ik een manier waarbij de computers in ieder geval gewist kunnen worden.

Zo kun je na het wissen zien of dezelfde storing terugkomt en daarmee andere dingen uitsluiten tijdens het uitlezen.
Deze methode heb ik bij toeval geleerd van een collega in de Citroën garage met een ZX van een klant.

Ik dacht hieraan toen ik de tijdelijke storing “Lambdasonde maat B” had tijdens het uitlezen van de injectiecomputer en het maar niet kreeg gewist via de Lexia. 

Bleek na een aantal keren wissen toch de lambdasonde zelf te zijn na controle van de ontsteking en de aansluiting van het spruitstuk op de kat.
De Lexia gaf toch dezelfde tijdelijke storing nadat mijn motor weer last had van inhouden ondanks het wissen.

Het wissen berust op het leegtrekken van de condesatoren van alle computers.
Het gaat als volgt:
1. trek beide accuklemmen los van de polen van de accu
2. wacht minimaal 2 minuten
3. doe alleen de plusklem op de pluspool van de accu
4. neem een vrij lange, stevige platte schroevedraaier steek dit door de minklem met het uiteinde van de schroevedraaier op de pluspool.
5 houdt de schroevedraaier minimaal 2 minuten op de pluspool zonder los te laten.
6 haal de schroevedraaier weg en plaats de minklem op de minpool.
7.Start de motor en controleer of een storing terugkomt.

In dit geval is het RAM geheugen met opgeslagen storingen leeg, door te rijden wordt er weer nieuwe informtaie gemapt en de eventuele storing kan worden achterhaald door opnieuw uit te lezen en overige dingen kunnen worden uitgesloten.

Bij mij werkte deze methode goed, is makkelijk en snel.

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 15 juni 2008 10:41 PM
  [ # 360 ]

Ik ken deze procedure inderdaad, het heeft bij mij nooit gewerkt, hoewel dat ook kan komen door het verkeerd uitvoeren. Als het lukt is het voordeel dat je computer leeg is, nadeel is dat je bij het terugkeren van de storing niet weet welke fout het betreft.

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
 
24 van de 39
« Eerste  < Vorige 22 23 24 25 26 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook