Citrophile schreef:Voor mensen zonder het beroemde uitleeskastje heb ik een manier waarbij de computers in ieder geval gewist kunnen worden.
Zo kun je na het wissen zien of dezelfde storing terugkomt en daarmee andere dingen uitsluiten tijdens het uitlezen.
Deze methode heb ik bij toeval geleerd van een collega in de Citroën garage met een ZX van een klant.Ik dacht hieraan toen ik de tijdelijke storing “Lambdasonde maat B” had tijdens het uitlezen van de injectiecomputer en het maar niet kreeg gewist via de Lexia.
Bleek na een aantal keren wissen toch de lambdasonde zelf te zijn na controle van de ontsteking en de aansluiting van het spruitstuk op de kat.
De Lexia gaf toch dezelfde tijdelijke storing nadat mijn motor weer last had van inhouden ondanks het wissen.Het wissen berust op het leegtrekken van de condesatoren van alle computers.
Het gaat als volgt:
1. trek beide accuklemmen los van de polen van de accu
2. wacht minimaal 2 minuten
3. doe alleen de plusklem op de pluspool van de accu
4. neem een vrij lange, stevige platte schroevedraaier steek dit door de minklem met het uiteinde van de schroevedraaier op de pluspool.
5 houdt de schroevedraaier minimaal 2 minuten op de pluspool zonder los te laten.
6 haal de schroevedraaier weg en plaats de minklem op de minpool.
7.Start de motor en controleer of een storing terugkomt.In dit geval is het RAM geheugen met opgeslagen storingen leeg, door te rijden wordt er weer nieuwe informtaie gemapt en de eventuele storing kan worden achterhaald door opnieuw uit te lezen en overige dingen kunnen worden uitgesloten.
Bij mij werkte deze methode goed, is makkelijk en snel.
Zou dit ook moeten werken met de veercompu van een auto van na 1998? Foutcodes hoef ik niet te weten, als ik hem maar zo af en toe kan resetten…
Xsara Coupe
Tja, het is de moeite van het proberen waard..
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Inderdaad, ik zal binnenkort is gaan proberen. Ben wel benieuwd!
Xsara Coupe





















Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
ambijajance schreef:Dat van die accupolen los (minuten, dagen, weken of maanden) lees je wel vaker, da’s dan zeker een groot misverstand ? Ik heb wel gelezen dat de accukabels tegen elkaar houden voor een reset zorgt, en dan liefst met stadlichtjes oid aan om een te grote (kort?)sluiting te voorkomen…....
:
:
Is dit dan niet ongeveer hetzelfde ??

















Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
@Xsara Coupe, gewoon proberen als je alleen wilt resetten werkt het goed. In dit geval pak je alle computers mee .
@ambijajance, nee dat is niet hetzelfde
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker
!























Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
4. neem een vrij lange, stevige platte schroevedraaier steek dit door de minklem met het uiteinde van de schroevedraaier op de pluspool.
5 houdt de schroevedraaier minimaal 2 minuten op de pluspool zonder los te laten.
6 haal de schroevedraaier weg en plaats de minklem op de minpool
Misschien een stomme vraag maar moet de schroevendraaier wel of niet kontakt maken met de minklem/pool?? Ik vat um ff niet!?
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “

















Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
de schroevedraaier moet contact maken met de losse minklem en de pluspool/vaste plusklem .
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker
!
In feite dus de polen tegen elkaar houden. Het heeft bij mij nooit gewerkt, maar wellicht lukt het bij Xsara Coupe wel….
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
malle pietje schreef:In feite dus de polen tegen elkaar houden. Het heeft bij mij nooit gewerkt, maar wellicht lukt het bij Xsara Coupe wel….
Ik ben nu nog tentamens aan het leren, maar zodra ik thuiskom zal ik het even proberen…
Kan jij trouwens nog even naar die motorsteun informeren? Ik kan hem alleen nieuw bij de dealer vinden voor 140 euro…
Xsara Coupe
Ik moet deze week nog even langs Delft, dan rij ik even langs de Brezan. VOorlopig kan ik op service.citroen.com wel de steun vinden voor 97e incl BTW, maar voor de zekerheid heb ik even je orga/chassisnummer nodig.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
dat zou een strakke actie zijn.. citro dealer geeft idd 129,13 incl aan en zijn prijs zou 100 zijn.
Zonder het draadje te vervuilen, ik ga even navragen en bel evens als ik wat gevonden heb. Misschien vergis ik me grandioos, hopelijk niet.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Ik heb vandaag even geprobeerd de compu te resetten zoals citrophile aangaf, zonder resultaat. De computers zitten allemaal nog lekker vol. Lampje brandt niet en vering is ronduit bout.
De dealer hier in Delft had het lef om er een prijs van MINIMAAL 50-60 euro aan te hangen, even resetten
Mafkees, never nooit niet. Was bij het motorhuis. Ze wilden ook eerst de bollen gaan vervangen en dan is gaan kijken naar het computer deel
Oh, en de datum, sja, t was wel erg druk komende weken…
Xsara Coupe
Motorhuis is alleen goed als je onderdelen nodig hebt die je nergens anders kunt krijgen. Voor de rest is het een gewone autofabriek. De oude monteurs van Van Leeuwen werken er nu allemaal, maar over Van Leeuwen was ik ook nooit te spreken als het ging om kennis van oude citroens.
Maar dat terzijde. Het werkte niet, tja, het is mij ook nooit gelukt. Misschien toch de inspanningen van Paul afwachten..
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Citrophile schreef:5 houdt de schroevedraaier minimaal 2 minuten op de pluspool zonder los te laten.
Moeten de klemmen persé tegen elkaar gehouden worden terwijl ze aan de plus zitten? Of kan je de klemmen gewoon in de lucht tegen elkaar houden?
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi