Alles rijdt hier normaal op 95, puur omdat het goedkoop is. We hebben in onze Xantia een poos 98 getankt, zonder enig verschil.
De Digit heeft laatst een tank 98 verstookt, met ernstig merkbaar verschil, de auto loopt veel lekkerder, stottert nooit, start beter, accelereert veel sneller..
Ik heb nou shell v-power getankt om eens te kijken hoe en wat, maar daar ben ik niet tevreden over. Rijdt net zou rauw als 95, alleen stottert de auto niet. Motor klinkt ook veel rauwer.
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Totaal aantal Berichten: 515
Geregistreerd: 18-11-2005
- 2CV special
- Visa club
- Visa entreprise
- Ami grande comfort
- HY ex bb bus en brandweer manschappen auto
Ik heb gehoord dat Shell Vpowerrr niet echt geschikt is voor oudere motoren, omdat de motoren dan te schoon worden. Iemand bekend mee?
Totaal aantal Berichten: 515
Geregistreerd: 18-11-2005
- 2CV special
- Visa club
- Visa entreprise
- Ami grande comfort
- HY ex bb bus en brandweer manschappen auto
BXidioot_rijdtXM schreef:Met diverse oudere en nieuwere auto’s zowel diesel als benzine heb ik altijd de goedkoopst mogelijke rommel erin gemikt en ter vergelijk wel eens een tank dure permium zooi. Ik merk het verschil niet en het verschil tussen 1,489 en 1,365 merk ik wel, zeker als je 90 liter ineens tankt…da’s meer dan 10 euro!
Maar ze zeggen erbij dat je die speciale een paar keer moet gebruiken voor het merkbaar is. De oude benzine moet er natuurlijk eerst helemaal uit. Bij 1x tanken merk je het verschil dan ook niet echt.
Totaal aantal Berichten: 751
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Ries schreef:
Maar die paar centen verschil op een volle tank gas maakt toch niet zo veel uit, scheelt hooguit een euro.
Daar zit soms ook wel 10 cent verschil tussen. Dat is bij een volle (80%) gastank voor mij toch al gauw 5,60 euro! Kortom ik tank altijd de goedkoopst vindbare brandstof. Op de oude motoren maakt het volgens mij niks uit en zit je met 95 octaangetal altijd goed tenzij vroeger 98 werd voorgeschreven. Voor nieuwe motoren zet ik een heel groot : bij al die merkbenzines en diesels.
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )
Totaal aantal Berichten: 1419
Geregistreerd: 19-10-2007
- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Mijn broertje werkt bij de shell, en ik gooide welles V-power in de eend (S6) maar dat raden ze bij Shell af, slecht voor oude slangen enz. Ik tank nu helemaal geen Shell meer want daar rijdt de eend gewoon nie zo best op.. Total of BP weer wel. Andere Citroens die ik heb gehad vonden shell ook nooit zo lekker…
btw, de 406coupe heeft ook lpg, tank 2 maal per week, een goedkoop tankstation voor lpg scheelt mij bijna 10 euro per week vergeleken met de advies prijs. En doe dat es maal 50 weken, is 500 euri per jaar
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
DigiDaan schreef:Bij mijn weten is Shell Pura gewoon 95 octaan en ook nog eens zwavelarm, dus niet direct te vergelijken met ‘normale’ ongelode 98 octaan.
Toen ik nog benzine/lpg reed tankte ik zonder uitzondering Total Excellium 98.
Edit: Niet alleen Shell Pura (niet meer verkocht), ook V-Power is gewoon 95 octaan.
Shell V-Power is hier in NL toch echt octaan 97
Ze mogen dat alleen om 1 of andere reden niet neerzetten
In Duitsland is V-Power zelfs octaan getal 100.
Voor de mensen die het niet weten, 100 is niet het max. LPG zit geloof ik rond de 120. Kerozine (vliegtuigbrandstof) ligt nog weer hoger.
Hoe hoger het getal hoe meer energie bij de verbranding staat mij bij
De Xantia krijgt LPG, en uiteraard af en toe een slok 95. De BX krijgt altijd braaf euro 98. 9 van de 10 keer ook nog echte BP Ultimate.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
De gewone goedkoopste diesel voor de Xantia, de goedkoopste 95 voor de Berlingo en de goedkoopste 98 met wat toegevoegd loodvervanger voor de Ami.
Doen ze het prima op. Ik sponsor verder zo min mogelijk de grote A merken en als we nlou eens allemaal de grote pompen langs de snelwegen gaan vermijden dan worden die wellicht wat goedkoper. Verder rijden we beiden volgens HNR: zuinigheid met vlijt.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Voor zover ik het weet heeft kerosine (onder andere aangeduid als Jet-A voor vliegtuigen met straalmotoren) juist een lager octaangehalte en is qua samenstelling vergelijkbaar met diesel. Dit in verband met de grotere hoogte en met ijlere lucht waarin de brandstof verbrandt.
Brandstof voor ‘piston-engined’ vliegtuigen is juist weer vergelijkbaar met autobrandstof maar veel puurder, en met octaangetallen tot 145.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Als ik even google is kerosine juist hoger, alleen zie nog nergens staan hoeveel
wiki?
Totaal aantal Berichten: 254
Geregistreerd: 13-01-2008
- Xsara 1.6i coupe automaat
welke soort benzine
Ik had gisteren op http://www.xantiaclub.net een dergelijk draadje geopend m.b.t. de xantia 2.0 turbo en de 3.0 v6 motoren. Ik heb nu 2 keer ron95 getankt, maar ga toch eens 98 proberen! Schijnt toch zuiniger te rijden.
Liever oud en Frans, dan nieuw en Japans
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Waarom niet gewoon V-Power RON 97?
Dat is stukken goedkoper dan RON 98
Verder is het beter voor het milieu mocht je daar wat om geven, en het houd je motor van binnen schoner
Uiteindelijk blijft het een welles nietus dicussie, maar het is wel goedkoper dan RON 98
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Prijs is objectief. Daar kun je inderdaad een beslissing over maken. De rest van je argumenten om v-power te tanken (schonere motor, minder milieubelasting) zijn niet hard te maken. Ze hebben het slim gedaan, ‘ferraribrandstof voor op de weg’, ik denk dat veel mensen daar intrappen, het idee hebbend dat ze iets speciaals aan het tanken zijn.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 254
Geregistreerd: 13-01-2008
- Xsara 1.6i coupe automaat
welke soort benzine
De discussie daar ging over 95 of 98 i.c.m. het soort motor. Misschien heb je gelijk en is V-power ook interessant.
Liever oud en Frans, dan nieuw en Japans