Sinds gistern in het bezit van een Grand Picasso LB.
Nu viel mij op als je de radio lekker hard zet, niet vol open kan nog veel harder, deze uit valt en weer aan en uit etc. Vooral als er wat bass in zit.
Is dit normaal of klopt hier iets niet.
ik weet niet hoe hard je hem hebt, maar het zou een beveiliging kunnen zijn tegen het opblazen van je speakers. daarvoor doet het overigens niet ter ake dat je versterker nog harder kan.
Tja wat is hard. Het is niet eens zoveel harder dan normaal. Zal straks even testen op welk volume het gebeurt is misschien wat handiger.
MikeO schreef:Sinds gistern in het bezit van een Grand Picasso LB.
Nu viel mij op als je de radio lekker hard zet, niet vol open kan nog veel harder, deze uit valt en weer aan en uit etc. Vooral als er wat bass in zit.
Is dit normaal of klopt hier iets niet.
Dit verschijnsel heet”‘Clippen” en komt door oversturing van de eindtrap in combinatie met de speakers.(met zwaardere speakers heb je hier geen of bij hoger volume last van. Ik heb er in mijn auto geen last van.
Het staat ook niet in de brochure (je hebt er dus geen recht op )dus ik zou ermee langs de dealer gaan.
Gerrit
196.000 km rijplezier gehad! Nieuwe inmiddels afbesteld: GC4P 2.0 HDiF 150 LB EGS, Icare, Panoramisch glazen dak en een afneembare trekhaak.
edit mod; Quote gewist. Het quoten van het voorgaande bericht is onzin.
Dat gaan we zeker bespreken met de daeler. Verwacht toch wel dat je de radio wat harder mag zetten zonder dat alles stopt. Ik moet over 2500 km langs komen en ondertussen alle “problemen” noteren. Dan zullen zij dat nakijken en proberen op te lossen. Deze komt op de lijst erbij.
Bedankt voor je antwoord daar kan ik iets mee.
MikeO schreef:
Ik moet over 2500 km langs komen en ondertussen alle “problemen” noteren. Dan zullen zij dat nakijken en proberen op te lossen. Deze komt op de lijst erbij.
Op de lijst erbij ????
Welke problemen heb je dan nog ?
Greetz
BIG charlie
Picasso was niet alleen een schilder…......
edit mod; Quote gewist. Het quoten van het voorgaande bericht is onzin.
ops: foutje 1 probleem en 1 aanpassing voor MP3 voor CD TEXT AAN.
Inmiddels ben ik wezen zoeken op internet naar het probleem aangezien het mij niet loslaat. Al even gebeld met de Dealer en probleem uitgelegd. Hij had niet direct een oplossing en het probleem was niet bekend bij ze.
Ik moet deze week heen voor de 2500km afspraak maar ging toch even zoeken op internet. Nu heb ik de veroorzaker waarschijnlijk gevonden.
De Dealer heeft een Parrot 3100 ingebouwd en het blijkt dat er meer mensen dit probleem hebben. Alleen een echte oplossing kan ik nog niet vinden. Sommige hebben het opgelost door een losse speaker aan de parrot te koppelen ipv over de boxen. Maar dit vind ik geen mooie oplossing. Wat ik kon vinden was dat het te maken heeft dat de radio al een hoog vermogen zou geven. Nu lees ik wel iets over de groene/bruine draad die je dan moet gebruiken van de parrot maar nergens een duidelijk uitleg.
Ik hoop dus dat er leden zijn die hier iets meer over weten of zij ook een parrot gebruiken met geluid over de standaard speakers en met de standaard radio en boxen.
Ik kan de radio gemiddeld tot volume 13 draaien en dat valt de radio uit.
Natuurlijk moet de dealer dit oplossen maar het is natuurlijk handig als je mogelijk een oplossing kan geven. Dat scheelt hun zoektijd en mij tijd dat ik in de Garage moet wachten.
Gerrit T schreef:MikeO schreef:...als je de radio lekker hard zet, niet vol open kan nog veel harder, deze uit valt en weer aan en uit etc. Vooral als er wat bass in zit…
Dit verschijnsel heet”‘Clippen” en komt door oversturing van de eindtrap in combinatie met de speakers.(met zwaardere speakers heb je hier geen of bij hoger volume last van. Ik heb er in mijn auto geen last van.
Gerrit
@Gerrit: Mike omschrijft het aan-uit-aan-uit gaan van het geluid. Bij Clippen gaat het geluid gewoon akelig vervormen, maar heb je wel continu geluid. Het lijkt erop dat er wel een beveiliging inschakelt, maar ik hoor van Mike niks over sterke vervorming… aan clippen komt ie dus niet toe. De overstuurbeveiliging schakelt waarsch. te vroeg in, of het is een electronische zekering die onterecht ingrijpt.
Enneh, als een versterker klipt helpen ook de zwaarste speakers niet meer. Clippen is clippen.
Overbelaste luidsprekers klinken op hun beurt héél anders. Vaak hoor je ‘t niet (in alle herrie), tot ze er kompleet de brui aan geven.
C4P7 2.0 HDiF 164pk, EB6V Exclusive Noir Onyx, Xenon, Yellowstone integraal leer, RT3e + Hifi, 18" Krakatoa, Panoramadak, Pac det. 2, afn. trekhaak, dorpelbeschermers, Protech behandeling, alarm.
Parbleu, quelle qu’une voiture!
Nee overbelast zijn ze zeker niet. Geluid klinkt perfect en niet vervormd. Kan ook niet omdat het niet hard kan.
Ik ben er voor 99,9% zeker van dat de Parrot dit probleem veroorzaakt. Maar het vreemde is dat er toch wel meer C4 rijders moeten zijn met een parrotsysteem en die deze problemen niet hebben. Anders had je dit zeker meer gezien. Ik heb vandaag nog wel twee oudere topics gevonden van leden dit dit probleem ook hadden. Alleen geen oplossing erbij. Ik heb die nu een PM gestuurd met de vraag of zij dit inmiddels hebben kunnen oplossen.
Of de dealer heeft iets niet goed aangesloten waardoor dit nu gebeurt. Wacht het donderdag even af hoe het gaat en hoop in de tussentijd op een reactie die tot de oplossing leid. Wil nu wel eens na 3 weken de radio eens wat harder kunnen zetten want is nu echt niet mogelijk
Heb je inmiddels al een oplossing gevonden?
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_18006.jpg)
Totaal aantal Berichten: 1227
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Hoi,
Ik denk gewoon dat je radio te veel vermogen moet trekken en te warm wordt. Bassen vragen veel vermogen. Waarschijnlijk treed er een elektronische beveiliging in werking en zodra je radio is afgekoeld gaat de beveiliging weer uit. Clippen merk je als vervorming in het geluid en door clippen kun je zelfs met een 1 Watt versterker een 50 Watt luidspreker oplazen, dus geen vervorming is niet clippen. Wel vervorming is oppassen en het volume terugdraaien. Vooral hoge tonen speakers zijn gevoelig voor clippen..
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_2579.jpg)
Totaal aantal Berichten: 7815
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Zit in de carkit, of beter gezegd in de interface tussen carkit en radio. Waarschijnlijk geeft de carkit bij overbelasting een mute-signaal naar de radio of iets dergelijks.
Zolang de topicstarter zelf geen aanpassng aan de radio en/of speakers heeft gedaan lijkt me de hele clipping/overbelastingstheorie onzinnig. Een origineel, niet aangepast fabrieksaudiosysteem zal nooit dit soort storingen geven.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Heb inmiddels de dealer gebeld.
Van de parrot de rode en gele draad omwisselen was de oplossing.
Deze draden zitten met ronde stekkertjes aan elkaar, gewoon rood aan geel / geel aan rood doen.
Groeten, Makko
Inderdaad was de oorzaakt de parrot die verkeerd door de dealer was aangelosten. Daarna was het probleem opgelost.
Nu helemaal want de C4 Picasso is niet meer, gelukkig. Leuke auto maar veel te instabiel. Teveel schommelen tijdens het rijden en in bochten heb je soms het gevoel dat je de controle kwijtraakt. Nu een Ford S-Max en die heeft een vele malen betere wegligging. Maar je mag ze ook niet vergelijken met elkaar.
Bij mij het zelfde geval.
Radio viel uit bij te hoog volume.
Zojuist autoradio gedemoteerd en de draden omgedraaid.
Het werkt!!!!
Bedankt voor de aangedragen oplossing.