Welke combinatie met automaat?
Von W
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 20-04-2006

Gepost: 05 februari 2008 06:37 PM

Binnen afzienbare tijd ben ik zinnens om mijn XM 21td break automatic te vervangen door een C5.
Wat al vast ligt is, het moet een diesel, break en “automatic” zijn.
Welke combinatie is het meest aan te raden in combinatie met een automatische 4-bak, de 2.0HDI of de 2.2HDI en waar moet ik vooral op letten. Of spaar ik mss beter een tijdje langer en ga voor de nieuwere 6-bak.

Dirk

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5010
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 05 februari 2008 06:44 PM
  [ # 1 ]

kijk eens op http://www.c5club.nl

Daar rijden meerdere mensen rond met een C5 met diesel en automaat.

Profiel  
 
Harm van Beek
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 532
Geregistreerd: 23-09-2005

- 2CV 2CV 6 club
- C1 c1 ambiance
- DS 3 DS3 1.6 AIRDREAM So Chic E-HDI 90
- DS 4 1.6 eHDI Business
Gepost: 06 februari 2008 02:03 PM
  [ # 2 ]

Ik heb het geluk beide door Menno genoemde combi’s te hebben gereden, de 2,2 (98kW) met de 4-bak over 100.000km, de 2.0 (101kW) met de nieuwe 6-bak over nog geen 1000 (maar dat worden er snel meer).

De 2,0 is in mijn beleving net wat prettiger, soepeler en feller dan de oudere 2,2.
Aangezien verbruik voor mij geen issue is, heb ik nooit naar een 2.0 met 81kW gekeken of gereden.

Ik wist het wel…

Na BX-ZX-Xant-Xant-xx-XM-xx-Xant-2CV (1985) + C5-1 (14-4-2006 tot 1-2-2008) en C5-2 (1-2-2008 tot 23-1-2014, 2.0HDiF 16V Break BVA6 Image (2008)), vanaf 23-1-2014 een zwarte DS3 1.6e-HDi So Chic van 10-2011. en vanaf 05-12-2014 een rode DS4 1.6 e-HDi Business van 09-2011

Profiel  
 
JHV
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 65
Geregistreerd: 22-01-2004

Gepost: 06 februari 2008 04:31 PM
  [ # 3 ]

Sinds november vorig jaar rijden we in een C5 HDI, 110pk. automaat 4 bak,  break, uit 2004.  En ik ben erg tevreden over het rijden met deze auto.
Wanneer je met koude motor weg rijdt is het even wennen aan het snel willen schakelen van de bak. Maar dat is zo over, en anders even in de “S”.  Verbruik valt me niet tegen. Rij zo tussen de 1 op 13 en de 1 op 16-17.
Dat laatste wanneer er meer snelweg is. Het eerste wanneer er nagenoeg alleen stadswerk is geweest.
De combinatie HDI en automaat is prettig. Twee auto’s geleden reden we Xantia 2.1TD break, tussen door een Scenic.
Wat ik soms lastig vind is het schakelen van 2 naar 3 in de stad. Bij een snelheid van 55km/u schakeld de bak van 2 naar 3 over. Is dan gelijk wat rustiger. Maar die 55 is net te snel in de stad ivm flitspalen etc.
Van 3 naar 4 doet de bak bij 78 a 80 km/u. Dat is prettig.
Johan

ex C5 HDIF break automaat exclusief
ex-C5 break 110pk automatic difference 2
ex Xantia 2.1TD break

Profiel  
 
abxsport
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 682
Geregistreerd: 22-12-2006

Gepost: 06 februari 2008 08:11 PM
  [ # 4 ]

Als je een type I wil dan zou ik voor de 2,2 automaat gaan, deze bak is kwalitatief een stukje beter dan de AL4 van de 2,0.

De nieuwere 6-traps is natuurlijk nog leuker.. Ma 2,2 is ook we een goede optie!

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5010
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 06 februari 2008 08:14 PM
  [ # 5 ]

wel oppassen dat je dan niet in de ex van Harm trapt…


hoewel: er is weinig aan die auto dat nog niet nieuw is.

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 07 februari 2008 12:10 AM
  [ # 6 ]

ik zou zeggen doorsparen voor dit ding

http://autotrack.nl/owa_dima/owa/att_occlist.details?p_spr_id=95580467&p_type_lijst=RL&o_id=4810498

55-XB-NL

Uniek omdat het een 173pk Biturbo is met BVA6. Die combinatie bestaat alleen in de C5 ph.II. Daarnaast HD navi+leer.

Noch de C6, noch de nieuwe C5, noch de 407 is te krijgen met 2.2HDi173 en automaat. Het is of 2.2HDi173+bvm6 of 2.7V6HDi+bva6

Sorry voor de reclame, maar het klopt wel wat ze zeggen, dit is een uniek exemplaar. Het voordeel is ook dat je deze wél simpel kunt schippen, de bak kan namelijk 300pk & 440Nm aan Wink

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
Martijn de Ruijter
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004

- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Gepost: 07 februari 2008 01:20 AM
  [ # 7 ]

Uniek, maar niet als in enige… ‘n Maand of drie terug stond er ook een in ‘t hoge noorden. Zwart van kleur, beige leer….. Erg mooi!

Gr Martijn

Profiel  
 
Bas
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1003
Geregistreerd: 13-07-2004

Gepost: 07 februari 2008 08:09 AM
  [ # 8 ]

Wat wil je met de auto doen? Ik heb 3 jaar in een 2.0 HDI automaat rondgereden uit 2004, de 110 PK versie en die voldeed prima. Het zal ook een groot gedeelte van je budget afhangen wat je aanschaft. Iedereen kan wel mooi zeggen koop een 2.2 of een Phase II maar die zijn nog redelijk prijzig op dit moment. Het is niet de snelste van het stel maar wel lekker comfortabel.

Probeer in ieder geval een model te krijgen wat voorzien is van enkele leuke opties. In 2004 had je, net voordat de Phase II uitkwam, de Difference II die voorzien was van bijna alles, behalve lederen bekleding met electrische verstelling. Ook de ingebouwde navigatie ontbrak maar als je geluk hebt heeft de vorige eigenaar wel gekozen voor de externe VDO Dayton navigatie.

Succes met de zoektocht.

“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”

Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat

Profiel  
 
Von W
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 20-04-2006

Gepost: 07 februari 2008 08:28 AM
  [ # 9 ]

Bedankt voor al de reacties,

Het punt waar ik het meest mee zit of zat is dat mijn xm wel lekker rijdt maar de sprijding van de bak is toch niet zo geslaagd. Eigenlijk mankeert er nog ergens een versnelling tussenin, of hij zou wat meer koppel mogen hebben onder de 2000tr/min om bij alle snelheden soepel te rijden.
Ik neem aan dat de HDI motoren toch wel wat meer koppel hebben onderin (is toch zo met de berlingo 1.6HDI/75pk van de firma), dus ik kan me wel voorstellen dat een C5 lekkerder rijdt met een 4bak dan de XM.
Ook heb ik niet al te beste ervaringen met de 4hp18 uit de xm, hoewel deze die er nu in zit in totaal toch al +/-300000 km gebold heeft zonder enig probleem. De orginele daarentegen hield het bekeken bij 116000km. Maar blijkbaar zijn die ZF-bakken van de C5 toch beter heb ik mij laten vertellen.
En ja, eentje met een 6-bak ligt spijtig genoeg momenteel nog niet echt binnen bereik.


grtz Dirk

Profiel  
 
Harm van Beek
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 532
Geregistreerd: 23-09-2005

- 2CV 2CV 6 club
- C1 c1 ambiance
- DS 3 DS3 1.6 AIRDREAM So Chic E-HDI 90
- DS 4 1.6 eHDI Business
Gepost: 07 februari 2008 10:37 AM
  [ # 10 ]

Er staat een (denk ik) goede te koop bij hobeca-auto’s in Drunen (het is mijn ex)...

Na BX-ZX-Xant-Xant-xx-XM-xx-Xant-2CV (1985) + C5-1 (14-4-2006 tot 1-2-2008) en C5-2 (1-2-2008 tot 23-1-2014, 2.0HDiF 16V Break BVA6 Image (2008)), vanaf 23-1-2014 een zwarte DS3 1.6e-HDi So Chic van 10-2011. en vanaf 05-12-2014 een rode DS4 1.6 e-HDi Business van 09-2011

Profiel  
 
rb
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1162
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 07 februari 2008 12:04 PM
  [ # 11 ]
eviltwin schreef:

ik zou zeggen doorsparen voor dit ding

http://autotrack.nl/owa_dima/owa/att_occlist.details?p_spr_id=95580467&p_type_lijst=RL&o_id=4810498

55-XB-NL

Uniek omdat het een 173pk Biturbo is met BVA6. Die combinatie bestaat alleen in de C5 ph.II. Daarnaast HD navi+leer.

Noch de C6, noch de nieuwe C5, noch de 407 is te krijgen met 2.2HDi173 en automaat. Het is of 2.2HDi173+bvm6 of 2.7V6HDi+bva6

Sorry voor de reclame, maar het klopt wel wat ze zeggen, dit is een uniek exemplaar. Het voordeel is ook dat je deze wél simpel kunt schippen, de bak kan namelijk 300pk & 440Nm aan Wink

Hij is uniek, en het is waarschijnlijk de ultieme motor/bak combinatie in dat type C5, maar toch:

40 mille voor een 1 jaar oude, gebruikte, oud type C5 ?

Nevernooitniet..

Profiel  
 
Harm van Beek
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 532
Geregistreerd: 23-09-2005

- 2CV 2CV 6 club
- C1 c1 ambiance
- DS 3 DS3 1.6 AIRDREAM So Chic E-HDI 90
- DS 4 1.6 eHDI Business
Gepost: 07 februari 2008 01:16 PM
  [ # 12 ]

Nou, ben ik het niet mee eens… De moeite waard. Had ik ‘m 2 weken eerder gezien was ik zeker even wezen buurten… Surprisedops:

Na BX-ZX-Xant-Xant-xx-XM-xx-Xant-2CV (1985) + C5-1 (14-4-2006 tot 1-2-2008) en C5-2 (1-2-2008 tot 23-1-2014, 2.0HDiF 16V Break BVA6 Image (2008)), vanaf 23-1-2014 een zwarte DS3 1.6e-HDi So Chic van 10-2011. en vanaf 05-12-2014 een rode DS4 1.6 e-HDi Business van 09-2011

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 07 februari 2008 02:09 PM
  [ # 13 ]
rb schreef:

40 mille voor een 1 jaar oude, gebruikte, oud type C5 ?

kwestie van afdingen, maar de TS heeft blijkbaar toch een ander budget Wink

@Von W
hier wat advies voor de overstappert van Xm naar C5:

http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=4&t=1984

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook