Binnen afzienbare tijd ben ik zinnens om mijn XM 21td break automatic te vervangen door een C5.
Wat al vast ligt is, het moet een diesel, break en “automatic” zijn.
Welke combinatie is het meest aan te raden in combinatie met een automatische 4-bak, de 2.0HDI of de 2.2HDI en waar moet ik vooral op letten. Of spaar ik mss beter een tijdje langer en ga voor de nieuwere 6-bak.
Dirk
kijk eens op http://www.c5club.nl
Daar rijden meerdere mensen rond met een C5 met diesel en automaat.
Totaal aantal Berichten: 532
Geregistreerd: 23-09-2005
- 2CV 2CV 6 club
- C1 c1 ambiance
- DS 3 DS3 1.6 AIRDREAM So Chic E-HDI 90
- DS 4 1.6 eHDI Business
Ik heb het geluk beide door Menno genoemde combi’s te hebben gereden, de 2,2 (98kW) met de 4-bak over 100.000km, de 2.0 (101kW) met de nieuwe 6-bak over nog geen 1000 (maar dat worden er snel meer).
De 2,0 is in mijn beleving net wat prettiger, soepeler en feller dan de oudere 2,2.
Aangezien verbruik voor mij geen issue is, heb ik nooit naar een 2.0 met 81kW gekeken of gereden.
Ik wist het wel…
Na BX-ZX-Xant-Xant-xx-XM-xx-Xant-2CV (1985) + C5-1 (14-4-2006 tot 1-2-2008) en C5-2 (1-2-2008 tot 23-1-2014, 2.0HDiF 16V Break BVA6 Image (2008)), vanaf 23-1-2014 een zwarte DS3 1.6e-HDi So Chic van 10-2011. en vanaf 05-12-2014 een rode DS4 1.6 e-HDi Business van 09-2011
Sinds november vorig jaar rijden we in een C5 HDI, 110pk. automaat 4 bak, break, uit 2004. En ik ben erg tevreden over het rijden met deze auto.
Wanneer je met koude motor weg rijdt is het even wennen aan het snel willen schakelen van de bak. Maar dat is zo over, en anders even in de “S”. Verbruik valt me niet tegen. Rij zo tussen de 1 op 13 en de 1 op 16-17.
Dat laatste wanneer er meer snelweg is. Het eerste wanneer er nagenoeg alleen stadswerk is geweest.
De combinatie HDI en automaat is prettig. Twee auto’s geleden reden we Xantia 2.1TD break, tussen door een Scenic.
Wat ik soms lastig vind is het schakelen van 2 naar 3 in de stad. Bij een snelheid van 55km/u schakeld de bak van 2 naar 3 over. Is dan gelijk wat rustiger. Maar die 55 is net te snel in de stad ivm flitspalen etc.
Van 3 naar 4 doet de bak bij 78 a 80 km/u. Dat is prettig.
Johan
ex C5 HDIF break automaat exclusief
ex-C5 break 110pk automatic difference 2
ex Xantia 2.1TD break
Als je een type I wil dan zou ik voor de 2,2 automaat gaan, deze bak is kwalitatief een stukje beter dan de AL4 van de 2,0.
De nieuwere 6-traps is natuurlijk nog leuker.. Ma 2,2 is ook we een goede optie!
wel oppassen dat je dan niet in de ex van Harm trapt…
hoewel: er is weinig aan die auto dat nog niet nieuw is.
ik zou zeggen doorsparen voor dit ding
http://autotrack.nl/owa_dima/owa/att_occlist.details?p_spr_id=95580467&p_type_lijst=RL&o_id=4810498
55-XB-NL
Uniek omdat het een 173pk Biturbo is met BVA6. Die combinatie bestaat alleen in de C5 ph.II. Daarnaast HD navi+leer.
Noch de C6, noch de nieuwe C5, noch de 407 is te krijgen met 2.2HDi173 en automaat. Het is of 2.2HDi173+bvm6 of 2.7V6HDi+bva6
Sorry voor de reclame, maar het klopt wel wat ze zeggen, dit is een uniek exemplaar. Het voordeel is ook dat je deze wél simpel kunt schippen, de bak kan namelijk 300pk & 440Nm aan
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Uniek, maar niet als in enige… ‘n Maand of drie terug stond er ook een in ‘t hoge noorden. Zwart van kleur, beige leer….. Erg mooi!
Gr Martijn
Wat wil je met de auto doen? Ik heb 3 jaar in een 2.0 HDI automaat rondgereden uit 2004, de 110 PK versie en die voldeed prima. Het zal ook een groot gedeelte van je budget afhangen wat je aanschaft. Iedereen kan wel mooi zeggen koop een 2.2 of een Phase II maar die zijn nog redelijk prijzig op dit moment. Het is niet de snelste van het stel maar wel lekker comfortabel.
Probeer in ieder geval een model te krijgen wat voorzien is van enkele leuke opties. In 2004 had je, net voordat de Phase II uitkwam, de Difference II die voorzien was van bijna alles, behalve lederen bekleding met electrische verstelling. Ook de ingebouwde navigatie ontbrak maar als je geluk hebt heeft de vorige eigenaar wel gekozen voor de externe VDO Dayton navigatie.
Succes met de zoektocht.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Bedankt voor al de reacties,
Het punt waar ik het meest mee zit of zat is dat mijn xm wel lekker rijdt maar de sprijding van de bak is toch niet zo geslaagd. Eigenlijk mankeert er nog ergens een versnelling tussenin, of hij zou wat meer koppel mogen hebben onder de 2000tr/min om bij alle snelheden soepel te rijden.
Ik neem aan dat de HDI motoren toch wel wat meer koppel hebben onderin (is toch zo met de berlingo 1.6HDI/75pk van de firma), dus ik kan me wel voorstellen dat een C5 lekkerder rijdt met een 4bak dan de XM.
Ook heb ik niet al te beste ervaringen met de 4hp18 uit de xm, hoewel deze die er nu in zit in totaal toch al +/-300000 km gebold heeft zonder enig probleem. De orginele daarentegen hield het bekeken bij 116000km. Maar blijkbaar zijn die ZF-bakken van de C5 toch beter heb ik mij laten vertellen.
En ja, eentje met een 6-bak ligt spijtig genoeg momenteel nog niet echt binnen bereik.
grtz Dirk
Totaal aantal Berichten: 532
Geregistreerd: 23-09-2005
- 2CV 2CV 6 club
- C1 c1 ambiance
- DS 3 DS3 1.6 AIRDREAM So Chic E-HDI 90
- DS 4 1.6 eHDI Business
Er staat een (denk ik) goede te koop bij hobeca-auto’s in Drunen (het is mijn ex)...
Na BX-ZX-Xant-Xant-xx-XM-xx-Xant-2CV (1985) + C5-1 (14-4-2006 tot 1-2-2008) en C5-2 (1-2-2008 tot 23-1-2014, 2.0HDiF 16V Break BVA6 Image (2008)), vanaf 23-1-2014 een zwarte DS3 1.6e-HDi So Chic van 10-2011. en vanaf 05-12-2014 een rode DS4 1.6 e-HDi Business van 09-2011
eviltwin schreef:ik zou zeggen doorsparen voor dit ding
http://autotrack.nl/owa_dima/owa/att_occlist.details?p_spr_id=95580467&p_type_lijst=RL&o_id=4810498
55-XB-NL
Uniek omdat het een 173pk Biturbo is met BVA6. Die combinatie bestaat alleen in de C5 ph.II. Daarnaast HD navi+leer.
Noch de C6, noch de nieuwe C5, noch de 407 is te krijgen met 2.2HDi173 en automaat. Het is of 2.2HDi173+bvm6 of 2.7V6HDi+bva6
Sorry voor de reclame, maar het klopt wel wat ze zeggen, dit is een uniek exemplaar. Het voordeel is ook dat je deze wél simpel kunt schippen, de bak kan namelijk 300pk & 440Nm aan
Hij is uniek, en het is waarschijnlijk de ultieme motor/bak combinatie in dat type C5, maar toch:
40 mille voor een 1 jaar oude, gebruikte, oud type C5 ?
Nevernooitniet..
Totaal aantal Berichten: 532
Geregistreerd: 23-09-2005
- 2CV 2CV 6 club
- C1 c1 ambiance
- DS 3 DS3 1.6 AIRDREAM So Chic E-HDI 90
- DS 4 1.6 eHDI Business
Nou, ben ik het niet mee eens… De moeite waard. Had ik ‘m 2 weken eerder gezien was ik zeker even wezen buurten… ops:
Na BX-ZX-Xant-Xant-xx-XM-xx-Xant-2CV (1985) + C5-1 (14-4-2006 tot 1-2-2008) en C5-2 (1-2-2008 tot 23-1-2014, 2.0HDiF 16V Break BVA6 Image (2008)), vanaf 23-1-2014 een zwarte DS3 1.6e-HDi So Chic van 10-2011. en vanaf 05-12-2014 een rode DS4 1.6 e-HDi Business van 09-2011
rb schreef:40 mille voor een 1 jaar oude, gebruikte, oud type C5 ?
kwestie van afdingen, maar de TS heeft blijkbaar toch een ander budget
@Von W
hier wat advies voor de overstappert van Xm naar C5:
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=4&t=1984
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije