1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
vering
leo greiner
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 264
Geregistreerd: 10-10-2005

Gepost: 07 februari 2008 09:34 AM

bij mijn XM is iets irritants aan de hand. Mijn wagen is een turbo diesel bj. 1996. Bij het starten zakt hij eerst met z’n kont helemaal op de grond.
Het duurt dus even voordat ik weg kan rijden. Alle verbollen zijn vervangen. ook die boven de achteras. Die laatste is gisteren gedaan. De auto is opeens veel soepeler gaan veren.
Het probleem schijnt een electronica achtergrond te hebben. Maar….hoe los ik het op? Graag reacties.

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 07 februari 2008 12:00 PM
  [ # 1 ]

Hoi Leo,

als het een elektronisch euvel zou zijn, kan je misschien de computer eens resetten. Ik zie zo snel even niet het verband tussen klacht en een elektronische oorzaak, maar ter controle;
brandt het sport-standlampje bij starten?

Zo niet dan zou je een storing in de computer kunnen hebben.

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 07 februari 2008 12:33 PM
  [ # 2 ]

Ik heb precies hetzelfde, maar heb geen hydractief systeem. Iets met anti zink?

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 07 februari 2008 12:59 PM
  [ # 3 ]

Ik heb eens iets gelezen over een kofferbakschakelaar die zou kunnen blijven hangen bij de XM en dat ie daardoor gekke dingen ging doen met zijn kontje.

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 07 februari 2008 01:25 PM
  [ # 4 ]

Lijkt me iets anti-sinkerigs. Wel iets dat alleen de latere XM’s hebben.

De anti sink voorkomt dat de auto zakt met stilstaande motor na een tijd stilstaan. Maar als de bol hiervan niet goed is, dan flikkert ie alsnog naar beneden als je de motor weer aanzet.

Profiel  
 
JanO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 680
Geregistreerd: 27-08-2006

Gepost: 07 februari 2008 01:30 PM
  [ # 5 ]

Lijkt ook een beetje op lucht in het systeem. Na een bollenwissel komt er altijd lucht in en dit verdwijnt vanzelf. Je kunt dit versnellen door een stevig potje gymnastieken.

Groet, Jan

XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand cry
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders

https://picasaweb.google.com/103064345882443643149

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 07 februari 2008 01:43 PM
  [ # 6 ]

Dat laatste lijkt me inderdaad best voor de handliggend. De kofferbakschakelaar heeft daar niet veel invloed op.

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 07 februari 2008 01:55 PM
  [ # 7 ]
mpostma schreef:

Lijkt me iets anti-sinkerigs. Wel iets dat alleen de latere XM’s hebben.

De anti sink voorkomt dat de auto zakt met stilstaande motor na een tijd stilstaan. Maar als de bol hiervan niet goed is, dan flikkert ie alsnog naar beneden als je de motor weer aanzet.

Ik heb daar ene nagelnieuwe bol en toch gebeurt het mij ook soms hoor.

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 07 februari 2008 01:56 PM
  [ # 8 ]

Het gaat er volgens mij om dat er een beetje lucht in de leidingen zit door het wisselen van de bol. Zal er zo uit moeten zijn.

Ik heb een volledig bubbelbad zo lijkt het, zit vol met lucht.

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
janneman
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 263
Geregistreerd: 08-11-2004

Gepost: 07 februari 2008 01:56 PM
  [ # 9 ]

Ik heb exact hetzelfde bij mijn xm. Starten, eerst de kont naar beneden, en dan pompt hij hem weer op.
Heel af en toe is het ook zo dat de hele wagen binnen 5 minuten met zijn gat op de grond licht, en soms tref ik hem een goeie dag later nog steeds op rijhoogte aan.

Ik zat zelf te denken aan de zink-bol i.c.m. iets van de computer. maar ook ik ben nog niet achter het probleem. maar heb er dan ook nog geen actie op ondernomen.

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 07 februari 2008 01:58 PM
  [ # 10 ]

Het veercomputergedeelte kan je inmiddels makkelijk aanpakken, zie hier ;  

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 07 februari 2008 02:02 PM
  [ # 11 ]
janneman schreef:

Ik heb exact hetzelfde bij mijn xm. Starten, eerst de kont naar beneden, en dan pompt hij hem weer op.
Heel af en toe is het ook zo dat de hele wagen binnen 5 minuten met zijn gat op de grond licht, en soms tref ik hem een goeie dag later nog steeds op rijhoogte aan.

Ik zat zelf te denken aan de zink-bol i.c.m. iets van de computer. maar ook ik ben nog niet achter het probleem. maar heb er dan ook nog geen actie op ondernomen.

De anti-sink kleppen zijn puur drukgestuurd en hebben niks elektrisch.

 

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25633
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 07 februari 2008 02:08 PM
  [ # 12 ]

Dan zou ik zeggen ” een lege antisink bol..”

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 08 februari 2008 01:41 AM
  [ # 13 ]

Die van mij, heeft de middenste achterbol,waarvan het membraan kapot is,en daardoor,na het uitzetten van de motor,ligt ze achter na en kwartier al op haar gat. vooraan blijft ze staan.
Antisink,heb ik niet op een type I. Wink

Profiel  
 
leo greiner
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 264
Geregistreerd: 10-10-2005

Gepost: 18 februari 2008 07:40 PM
  [ # 14 ]

vering

de achtste veerbol. De kwaal aan mijn auto is nog niet verholpen. Een gebruiker van dit forum denkt aan resetten van de computer. Vandaag gesproken met een bezitter van een .2.5. td en hij wees mij op de achtste veerbol. Links bij de achteras in een moeilijk hoekje.
Die laat ik eerst vervangen voordat ik de computer laat resetten.
Zijn er forum leden die hiermee ervaring hebben. Ik bedoel het vervangen van de achtste veerbol, hij zit op een niet echte prettige plek.

Profiel  
 
eXaMple
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005

- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Gepost: 18 februari 2008 07:42 PM
  [ # 15 ]

Ik vermoed dat wij die altijd de nosink bol noemen Wink
Daarvoor moet het subframe een beetje los om er bij te kunnen.

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook