Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Beste mensen,
M’n xantia 2.0 HDi produceert zo’n 90 Pk. Ik merk hierbij dat dit niet in de onderste toerenregio moet liggen, maar in ieder geval boven de 1900 toeren. Gisteren zag ik een web-presentatie van de nieuwe C5 met het motoren-gamma. De kleinste diesel is een 1.6 met 110 pk.
20 hele PK’s meer met 400 cc minder, hoe kan dat nu weer
Nu heb ik voorlopig geen geld (over) voor een C5 en de Xantia rijdt nog best naar m’n zin qua brandstofkosten, maar toch….. Ik heb wel eens gehoord van chip-tuning. Voor de Xantie zou dit zo’n 300 á 400 euro kosten, en er werd gezegd dat de prestaties erop vooruitgaan, en de auto zuiniger wordt.
Heeft iemand ervaringen ?
Alvast bedankt, Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 27933
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Re: (Chip)tuning ervaringen iemand ?
bartjes schreef:20 hele PK’s meer met 400 cc minder, hoe kan dat nu weer
Vroeger haalde ze 90 pk uit een 2.0 benzine motor.
Tegenwoordig is 140 pk normaal, en in bijvoorbeeld de C4 VTS zelfs 180
Je heb ook een Xantia (net als C5 en Xsara) met een 2.0 HDi met 110 pk, het verschil met de jouwe is de intercooler.
Die 1.6 HDi heeft denk ik ook een intercooler
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Re: (Chip)tuning ervaringen iemand ?
Arjan Verkade schreef:bartjes schreef:20 hele PK’s meer met 400 cc minder, hoe kan dat nu weer
Vroeger haalde ze 90 pk uit een 2.0 benzine motor.
Tegenwoordig is 140 pk normaal, en in bijvoorbeeld de C4 VTS zelfs 180Je heb ook een Xantia (net als C5 en Xsara) met een 2.0 HDi met 110 pk, het verschil met de jouwe is de intercooler.
Die 1.6 HDi heeft denk ik ook een intercooler
Ik heb ook iets gehoord dat de brandstof-druk steeds verder wordt opgevoerd om een fijnere nevel te krijgen die vervolgens completer verbrandt. Bovendien is mijn motor een 8-klepper, wellicht hebben ze nu 16-kleppers ?
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Re: (Chip)tuning ervaringen iemand ?
Arjan Verkade schreef:
Je heb ook een Xantia (net als C5 en Xsara) met een 2.0 HDi met 110 pk, het verschil met de jouwe is de intercooler.
Die 1.6 HDi heeft denk ik ook een intercooler
Dit is een verkeerde opvatting. De 1.6HDi110 en 2.0HDi110 hebben wel een intercooler, maar het is niet zo dat die 20pk verschil alleen door die intercooler komt. De motoren zijn een stuk krachtiger dan de 90pk veriant en daarom hebben ze een intercooler nodig. Overigens is het mij een volledig raadsel waarom er turbomotoren bestaan zonder intercooler, echt belachelijk mijns inziens.
Eveneens ben ik tevens ook.
Re: (Chip)tuning ervaringen iemand ?
knäckor schreef:de motoren zijn een stuk krachtiger dan de 90pk veriant en daarom hebben ze een intercooler nodig. Overigens is het mij een volledig raadsel waarom er turbomotoren bestaan zonder intercooler, echt belachelijk mijns inziens.
Idd belachelijk. Het lijkt mij dat de efficiëntie van zo’n turbo voor een groot deel teniet word gedaan door het ontbreken van een intercooler.
Het principe is heel simpel. De turbo zuigt lucht aan, deze word warm vanwege de compressie. Hete lucht heeft een groter volume dan koude lucht. Door de gecompresseerde lucht te koelen dmv een intercooler word het volume kleiner waardoor er meer lucht de cilinder in geblazen word. Meer lucht + brandstof = meer vermogen.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Re: (Chip)tuning ervaringen iemand ?
Keezx schreef:
Hangt af van de turbodruk.
Tot 0,5 bar gaat het prima zonder intercooler.
Nogal dom om het weglaten van iets iets wat overbodig is, belachelijk te noemen.
Een intercooler verhoogt de prijs weer met een paar honderdjes….
Overbodig is niet het juiste woord. Niet absoluut noodzakelijk komt meer in de richting maar ik zie het ontbreken van een intercooler als een valse besparing. Wat is überhaupt het nut van een 90pk HDi? De 110pk versie is sneller én zuiniger.
Eveneens ben ik tevens ook.
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Re: (Chip)tuning ervaringen iemand ?
knäckor schreef:Keezx schreef:
Hangt af van de turbodruk.
Tot 0,5 bar gaat het prima zonder intercooler.
Nogal dom om het weglaten van iets iets wat overbodig is, belachelijk te noemen.
Een intercooler verhoogt de prijs weer met een paar honderdjes….Overbodig is niet het juiste woord. Niet absoluut noodzakelijk komt meer in de richting maar ik zie het ontbreken van een intercooler als een valse besparing. Wat is überhaupt het nut van een 90pk HDi? De 110pk versie is sneller én zuiniger.
Klopt dat dat een HDi met intercooler ook zuiniger is dan zonder ? Zo ja, wat kost het om dit nu nog in te bouwen (tussen radiateur en motor-blok is toch nog voldoende ruimte) ?
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 27933
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Op papier zijn ze zuiniger
Maar als je constant het extra vermogen gebruikt dan kan het denk ik wel een ander verhaal worden.
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Arjan Verkade schreef:Op papier zijn ze zuiniger
Maar als je constant het extra vermogen gebruikt dan kan het denk ik wel een ander verhaal worden.
Je bedoelt dat als je een Porsche hebt, ook niet netjes 50 rijdt en bij elk stoplicht de langzaamste weg bent ? (niet dat ik een Porsche heb of zo)
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 254
Geregistreerd: 13-01-2008
- Xsara 1.6i coupe automaat
Ging de vraag niet over chiptuning?
Ben hier ook wel benieuwd naar. Wie heeft dit ook laten doen? en wat was hiervan het resultaat?
Liever oud en Frans, dan nieuw en Japans
Totaal aantal Berichten: 7808
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Als je ‘m laat chippen zul je ergens rond de 115 pk en 250 Nm uitkomen, op beduidend lagere toerentallen.
Dit zal een stuk prettiger rijden. Ik denk dat je ook wel kunt stellen dat als je normaal blijft rijden er geen nadeel te bedenken is. Ga je (structureel) het extra vermogen benutten zul je (structureel) meer slijtage aan koppeling, bak en diff kunnen verwachten.
Dat ik tevens de grootste reden voor mij om mijn 110pk HDi niet te laten chippen naar 140 pk en 300 Nm, omdat ik weet dat ik dat vaak zal benutten.
Edit: overigens is voor je toeren onderin het koppel van belang. Van 205 Nm naar 265 Nm is al een hele verbetering.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 254
Geregistreerd: 13-01-2008
- Xsara 1.6i coupe automaat
Had laatst al eens geinformeerd bij http://www.gjmensen.nl ,deze gaan nl. ook mijn cruise-control weer aan de praat maken, dat chiptuning bij mijn 2.0 activa ong. 30 pk extra oplevert. Mocht ie dan ook zuiniger worden, dan overweeg ik zeker deze tuning.
Liever oud en Frans, dan nieuw en Japans
Deze discussie is al vaker gevoerd op het forum. Er zijn altijd voor- en tegenstanders.
Ik heb zelf een Picasso Hdi van 2001 die sinds 2005 getuned is door ZIP-tuning. Die leest de computer uit en stuurt de data on-line naar zijn huistuner die ze modificeert. Vervolgens weer uploaden naar de computer van de auto, et voila!
Bij mij 115 pk en idd rond de 255 nm koppel.
Resultaat, veel betere trekkracht en daardoor sneller en zuiniger. Omdat het minder moeite kost om te versnellen geef je in 90% van de gevallen minder gas. Rijdt veel relaxter.
Geen problemen met de techniek ondervonden, rij inmiddels 40.000 in deze configuratie en de teller staat nu op 190.000 km.
Ga dus niet voor een powerbox of een dubieuze chip, maar ga naar een gerenommeerd bedrijf. Kosten waren in mijn geval ook iets van 400 euro.
Totaal aantal Berichten: 254
Geregistreerd: 13-01-2008
- Xsara 1.6i coupe automaat
Dit is dezelfde soort tuning als bij gjmensen. Mijn broer heeft 2 jaar geleden zijn mercedes E-serie daar laten doen en dat had ook een goed effect op vermogen en brandstofverbruik. Maar goed, de reden dat ik hierop reageerde was dat ik nieuwsgierig was of er ervaringen zijn hier met Citroen.
Wel dus! Het kan dus wel, beek3762.!
Liever oud en Frans, dan nieuw en Japans
Ja dat zeg ik
Mijn Xantia Break hdi 90 pk is vorig jaar gechipped bij Hartog Tuning (google maar even).
Is van huis uit een VAG-specialist, maar doet ook andere merken.
Compleet met uitdraai (geen rollenbanktest, maar zo’n g-krachtmeter). Met stip van 80 pk (aan de wielen) naar 115 pk.
Dat is papier, maar hij trekt een stuk beter, vooral op de snelweg. In stadsverkeer is het ook een enorm verschil: je hoeft veel minder terug naar de 2, als bij de HDI onder de 1800 toeren de fut er goed uit was.
Zuiniger is hij ook: 1 op 18 ipv 1 op 17.
Topsnelheid eigenlijk nog niet eens gecheckt. In elk geval 178 km/h op de TomTom, 190 op de teller.
ex Xantia HDI Break (gechipped) 2000
ex Xantia 1.9TD Break 1998
ex ID 19B 1969
ex BX 16 TGI Break
ex BX TRD Turbo 1989
ex AX 1.0E 1988
ex 2CV4 1979