Het ziet er op de foto perfect uit.
Ik heb echt respect voor je hoe jij je zelf dit allemaal aanleert.
En ehh als je nog 4 deuren nodig hebt om te “oefenen”..........
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Allemaal de beste wensen voor 2009
Ik ben vandaag, na het nieuwjaarwensen weer even bezig geweest met de oefendeur.
Het probleem was twee hollingen (zuchten) in de deur net boven de nieuwe onderbak-buitenhuid.
Ik heb toen de deur maar doorgeslepen en het probleemstuk eruit gehaald.(het is per slot van rekening een oefendeur)
Daarna heb ik onder de beide zaagsneden een strip gelast.
Als je de deur doorzaagd in het midden zakt de plaat meteen door, ik heb malletjes gemaakt om de zaagsnedes te ondersteunen en om de gaatjes te boren.
Tijdens het lassen ook de plaat voortdurend ondersteund en geklemd.
Het resultaat zie je hierboven. Ik heb ook van die cleco’s gekocht en die werken echt super, je kunt alles vastzetten en weer losmaken indien nodig.
Vervolgens heb ik van karton een mal gemaakt, eerst aan de ene kant van het gat, daarna de andere kant en dit dan weer aan elkaar getaped.
Het resultaat is een perfecte mal voor het plaatwerk.
Nu zit het karton op het plaatmateriaal en kan ik het met de kraspen overtrekken.
In het weekend misschien de plaat uitzagen en erin lassen, daarna gladslijpen en plamuren.
Tot zover alweer het eerste werk van 2009.
Groeten Peter
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Misschien even een tip voor de volgende keer:
De deur verwarmen met een goede brander en dan de deur met de hamer plaatwerken. Dit zal de golven er uit halen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Waterman, dit heb ik geprobeerd maar ik heb denk ik te fanatiek gehamerd.
Het resultaat was dat ik door de plaat heenging.
Ik heb zo’n tasje waar je krimp mee kan slaan gebruikt, maar dit is erg roffelig.
Ook had ik natuurlijk het verzet gebruikt wat al in het inzetplaatwerk zat.
Hiermee krijg je een rand die het werken met hamer en tasje bijna onmogelijk maakt.
Als dit nu ook niet lukt kan ik altijd nog de complete buitenhuid vervangen.
Deze heb ik ook al in de lijst van cypharse zien staan.
Door deze expeditie krijg ik wel aardig door, wat er wel en niet kan met het plaatwerk.
Groeten Peter.
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Zit dit even strak
Het is een paar maanden stil geweest rond mijn DS, maar ik heb er nu weer wat meer tijd voor.
Eerst vandaag de deur er in gehangen, het was fantastisch weer om dit buiten te doen.
Ik had gisteravond nog wat plamuur aangebracht en vandaag de naden kloppend gemaakt met de achterliggende deur en het voorscherm.
Het resultaat is nu echt naar mijn zin, ik had de deur gekocht met de bedoeling om het lassen en plaatwerken onder de knie te krijgen, maar dat het zo’n klus zou wezen had ik van te voren niet gedacht.
Ik ben op zich best handig maar het lassen is toch een vak apart.
Wel heb ik nu het idee dat ik mijn eigen plaatwerk aan kan pakken.
De oefendeur ga ik nog zelf in de primer spuiten en dan zie ik wel wat ik er mee doe, hij past in ieder geval perfect in mijn auto .
Hier nog wat plaatjes van de naden voor en na de behandeling.
erna
ervoor
en erna
Als ik dit had willen doen om geld te beparen, had ik beter bij de club een andere deur gekocht.
De tijd die ik erin hen gestoken is niet te betalen, maar het was wel erg leuk om te doen en ik heb er veel van geleerd.
Groeten Peter.
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Hallo Pavang,
Petje af hoor. Je zegt dat de tijd niet te betalen is maar ik gok zo de voldoening ook. Three to go !!!
Groetjes en keep up the good work,
Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
pavang schreef:De tijd die ik erin hen gestoken is niet te betalen, maar het was wel erg leuk om te doen en ik heb er veel van geleerd.
Wij ook!
Geweldig resultaat Pavang.
Je mag trots zijn op je zelf.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
pavang schreef:Door deze expeditie krijg ik wel aardig door, wat er wel en niet kan met het plaatwerk.
Groeten Peter.
Man je maakt super werk!!, en dat zonder enige ervaring in plaatwerk, petje af!!
Hoe zit het eigenlijk met de spanning in de plaat ? springt die terug als je hem lichtjes indrukt ? Zo niet, even een tipje, spanning breng je op de plaat door hem op het “slappe punt” plaatselijk sterkt te verhitten (roodgloeiend), dit doe je bij voorkeur met een autogeenlasbrander om het punt daarna onmiddelijk af te koelen met een zeiknatte poetsdoek.
Wellicht had je dit ook al bij de hollingen kunnen doen.
Ik zou dit wel eerst op een proefdeurtje oefenen.
Keep u the good work
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ik ben diep onder de indruk ! Als je een chassis net zo netjes uitstukt…
Overigens had ik de plamuurfoto’s wel willen zien van een nat oppervlak, dan kun je aan de glans goed zien wat eerst het probleem is en dan het resultaat. Dit werkt, met een TL looplamp oid, ook goed om tussentijds je werk te beoordelen… Mosterd na de maaltijd nu misschien, maar toch.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Je zegt dat de tijd niet te betalen is maar ik gok zo de voldoening ook. Three to go !!!
Ja bartjes, de voldoening is groot
Hoe zit het eigenlijk met de spanning in de plaat ? springt die terug als je hem lichtjes indrukt ?
Ik heb de plaat nu zo dat hij niet meer terugveert (de zogenaamde kikker in de plaat)
Met het verhitten ben ik ook op de hoogte, ik ben op advies van vlietmans naar een schadebedrijf gegaan, daar kreeg ik een krimpstift te leen aangeboden.
Hiermee verhit je plaatselijk de plaat en moetje hem ook direct afkoelen, zodat de plaat krimpt.
Ik had helaas de goven er al uitgeslepen en heb dit apparaat niet gebruikt.
Hier zie je dat ik het middengedeelte heb vervangen, daar waar de zuchten en bulten zaten.
Ik heb dit daarna met plamuur goed strak gekregen.
Eerst kocht ik de plamuur nog bij de karwij, maar bij het schadebedrijf koop je meer voor minder, en het smeert nog beter ook. (tsja aldoende leert men).
Overigens had ik de plamuurfoto’s wel willen zien van een nat oppervlak
Dit moet ik ook nog bekijken, als de primer erop gaat leg ik er een tl balkje onder.
Allemaal bedankt voor het leuke commentaar.
Groeten Peter
Misschien een beetje mosterd na de maaltijd, maar ik kan het niet nalaten om je te complimenteren met dit knappe staaltje plaatwerk. Grote klasse!
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Wanneer kunnen we ons inschrijven voor de cursus autodidactisch plaatwerken voor de Citrofiel, Pavang?
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Sjaak wij moeten nu toch echt op kort termijn een prive cursus regelen.
Even samen langs bij Peter.
Zullen we via een pb tje kijken of we eeen datum kunnen vinden wanneer wij drieeen kunnen.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”