Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
GoofBlikscha schreef:Het heeft iets te maken met die grote stelschroef (opbrengst?) in de lpg slang, na wat gedraai rijdt de auto al veel beter, maar ik denk dat ik wat meer apperatuur nodig heb om het af te stellen.
Dat is de “hoe volgas is volgas-schroef”. Wat zijn de symtomen? In principe kun je daar vrij aan draaien en zal hij enkel sneller of trager worden. Tenzij je hem extreem veranderd, zal dit niet direct een probleem mogen zijn.
Heb je het originele druklager er nog in? Ik had niet het vermoeden dat die aan zijn eind was.
Hij trekt door tot de 4000 toeren, dan gaat hij niet verder.
Na wat gepiel (eerst de schroef te ver open, toen met stapjes teruggedraaid) trekt hij wel door naar 5500+ toeren, maar rond de 4000 blijft hij even inhouden.
Ik heb laatst de ontsteking volgens de boeken gesteld trouwens, goh wat kan dat blok heerlijk 600toeren draaien zeg
Oja dat druklager: nee daar mankeerde inderdaad niets aan, maar hij maakt nou een duidelijk geluid. (het klinkt niet alsof het lager stuk is, maar hij maakt een geluid alsof er een tandwiel meezingt. Maar het komt volgens mij echt uit het druklager. Mijn vader regelt maandag even wat supervet, en dan smeer ik hem even. Ik zie wel hoe lang hij het nog volhoudt, ik heb nog een bijna nieuwe drukgroep liggen, en een druklager is ook niet super duur.
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ik denk dat je de stotter bij 4000tr/m los moet zien van die stelschroef.
Even een kleine vraag/gedachte;
Ik heb het idee dat mijn uitlaat te klein is qua diameter. De motor heeft er echt moeite mee om de boel af te voeren, en er komt ook erg ‘veel’ uit de uitlaat.. Nou is dit al onze 3e BX op lpg hier die daar last van heeft. (nouja last is een groot woord, maar je merkt het vooral als je achter de BX staat, er komen gewoon erg veel uitlaatgassen uit de uitlaat.)
Onze TZI op lpg heeft nergens last van, maar die heeft dan ook een grotere diameter uitlaat.
Is het een idee om er een grotere uitlaat onder te zetten?
Of is het allemaal onzin en zie ik spoken (of zitten mijn dempers verstopt)
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006
- Ami 8 Break
- CX Athéna
Ik had dat ook met mijn 1400. Vooral in de winter was het goed zichtbaar dat er heel veel uit de uitlaat kwam. Voor de stoplichten altijd een grote witte wolk achter me (en nee geen lekke koppakking ) en als ik dan weg reed was het feest haha. Was wel alleen met koude motor.
Als je demper verstopt is heb je ook geen vermogen en komt de auto niet op toeren.
My other car is a broomstick.
Hij kwam inderdaad niet op toeren, maar ik heb vandaag de ontsteking wat verdraaid (met de klok mee, is dat vroeger of later? of is het zo logisch als het daar staat ) en hij loopt super nou. Hij trekt nou zonder enig probleem door. Alleen blijf je die uitlaatzucht horen
Ik heb het druklager even gesmeerd trouwens, en dat geeft geen enkel verschil. Nou vermoeden wij dus dat het niet het druklager is wat geluid maakt, maar de as van de versnellingsbak. Nouja, we zien wel wanneer hij er mee ophoud…
Ik heb vandaag wel 30km kunnen genieten van de airco trouwens, toen begon de pomp rare geluiden te maken, en er kwamen lekkage sporen op het filter/droger element Ik geloof dat de airco nou dus wel echt leeg is. Retrofitten is geen optie, ik heb een paar bedrijven gevraagd, en dat gaat zo rond de 300 euro kosten. Dan maar geen airco.
Oja, nog altijd geen lekkages op het nieuwe motorblok
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
GoofBlikscha schreef:Ik heb het druklager even gesmeerd trouwens, en dat geeft geen enkel verschil. Nou vermoeden wij dus dat het niet het druklager is wat geluid maakt, maar de as van de versnellingsbak. Nouja, we zien wel wanneer hij er mee ophoud…
Hoe doe je dat precies zonder de versnellingsbak weer los te halen?
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
PrutsyLJ schreef:
Hoe doe je dat precies zonder de versnellingsbak weer los te halen?
Er zit een kijkgaatje van 2 bij 4cm onderin de versnellingsbak, daarlangs kan je met een klein buisje (in een teflon spuitbus gedrukt) net het druklager bereiken…
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Duudelijk.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Vannochtend heb ik de eerste ‘lange’ rit gemaakt, en het viel mee/tegen.
De linker voorveerpoot heeft de helft van de tijd bij elke hobbel heel hard KLIK gezegd, en toen ik me eraan begon te ergeren, hield het ineens op En toen veerde de auto ook ineens veel beter, ik heb enkele minuten het idee gehad dat ik zweefde Terwijl dat gisteren absoluut niet het geval was.
Alleen word het dreunen van de voortrein tijdens snelle accelleratie nou wel erg storend, en ik heb echt geen idee waar dat nou in kan zitten. Iets in me zegt: motorsteunen, maar die zijn allemaal goed…
Op het moment verdenk ik ook de wielnaaf rechtsvoor, ik heb het gevoel dat daar iets niet goed zit. Als ik scherp naar links stuur lijkt het net alsof dat wiel wiebelt en daarbij remt hij aan die kant ook slecht, dus moet daar een andere remklauw omheen. (en aan die kant zit ook het klapperende reactiestangetje)
Ook moet ik binnenkort echt de kleppen stellen, als de motor goed warm is maken ze een goed concert
Gemengde gevoelens dus. Maar op de snelweg rijdt de auto echt geweldig, nou de achterafweggetjes nog.
(als de financiele middelen er weer voor zijn gaat de auto even naar de dealer om uitgelijnd te worden, ik heb namelijk het idee dat de voorbanden naar elkaar toe wijzen. Hij stuurt namelijk erg zwaar, en hij reageert nogal raar op het stuur als je dat ineens los laat)
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Klinkt goed van dat veren
Nu nog ‘even’ de kleppen..
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
nadat ik dat typte ging ik weer in de auto zitten: KLIK… Grrr dus heb ik direct de veerpoot vervangen. Toen ik de auto weer in de hoogste stand zette: KLIK.. nou blijkt het dus niet de veerpoot te zijn Volgens mij komt het; of uit de draagamlagers linksvoor, of uitde stuurkogel. Nouja niet de stuurkogel die op de fusee zit, maar dat kogelgewricht in de stuurhuishoes..
Morgen gaat de rechterkant uit elkaar, eens even de wielnaaf/fusee vervangen.
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
En toen lag de hele linkervoorwielophanging uit elkaar
Ik denk, ik pak het meteen groot aan, ik heb alles er af gesloopt. Die harde KLIK zit in de vdals linksvoor, ik heb zojuist de lagers geinspecteerd, en die zijn ingesleten. Zolang de auto dan binnen een bepaald gebied veert, merk je niets, tot hij iets verder veert, dan springt het lager met een harde KLIK verder.
Morgen maar weer naar de dealer, veel te veel geld uit geven. (nouja, 30 euro voor 2 lagertjes is niet veel, maar dan moet je wel 30 euro hebben…)
Oja, ik geloof dat ik ook wat andere problemen opgelost heb; de aandrijfas linksvoor viel uit elkaar tijdens demontage. Dejavu? ja inderdaad, toen ik het oude blok uit de auto haalde had ik al een foto geplaatst van een aandrijfas waarvan de homokineet niet op zijn plek bleef zitten. Tijdens de montage van de boel heb ik waarschijnlijk mijn verstand uit gezet, want ik heb dezelfde as weer gemonteerd ops: ops:
Nou hoop ik dat de as van een Tzd het zelfde is, scheelt me weer aardig wat geld.
Maar ik ga weer verder sleutelen, voordat het donker is
Foto’s volgen!
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Hoofd omhoog en klussen maar! Ik vind het prachtig hoe jij het doet zo!!
Weinig die taai zijn en nog doorzetten ook !
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
kluskoning!
Ik heb - ik weet niet of dat is wat je zoekt - nog twee nieuwe wiellagers liggen hier. Als je ze wil hebben?
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)