Tuurlijk komt er een nieuwe om, zekerheid voor alles. Ik heb vandaag wat onderdelen schoon gemaakt, en ik kan zo weer aan het werk. Zo de carterpan op het nieuwe blok zetten, en dan de auto zelf eens inspecteren. Ik kan nou overal goed bij
Oja, de ophangbussen voor de aircopomp zijn stuk, het rubber is opgelost. Ik zal deze week eens bij de dealer langs om te kijken of deze bussen nog te krijgen zijn, en wat ze kosten. Dat zal vast erg duur zijn..
Oja, ik koop eerst toch een koppakking voor een gevlakte kop, ik geloof dat dat 40euro ging kosten. Al met al gaat deze auto veeel meer geld kosten dan ik gehoopt had, maar ik hoop er ook wat voor terug te krijgen. (een heerlijk rijdende BX)
Uit goedkopigheid ga ik maar een poging doen om mijn veerbollen te laten vullen op citromobile, ipv nieuwe te monteren
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Mijn oplossing voor de airco bussen:
Links de goede, rechts de slechte. De bussen hadden alleen het buitenste rubber aangetast, dat heb ik weggesneden, en er een dikke o-ring voor in de plaats gezet, werkt prima
De carterpan zit trouwens weer op het nieuwe blok, met een nieuwe pakking er tussen. De eerste echte stap is gezet Morgen ga ik de nieuwe klepseals plaatsen. Als het goed is, krijg ik maandag de juiste koppakking binnen.
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
‘Hoe restaureer ik mijn BX in een paar weken’ door Goof Blikscha, nu in de winkel. Fantastisch werk!
Ik had gehoopt dat ik de kop er vandaag weer op kon zetten, maar bij de montage van de laatste klepseal ging iets niet goed, waardoor die nou stuk is. Nou kan ik morgen op zoek naar een losse klepseal, of een zeer goedkope set…
Ik heb vandaag wel de juiste koppakking binnengekregen, samen met de waterpomp. Deze heb ik alvast op het blok gezet.
Nog wat foto’s:
De schone kop:
Klepseal, oud en nieuw: (de oude waren er erg slecht aan toe)
Nieuwe waterpomp:
Er zitten nou al 7 kleppen in de kop, ik hoop dat ik morgen de laatste kan doen, en dan kan het blok in elkaar. Deze operatie gaat wel veel duurder worden dan gepland was, en ik hoop dat ik het met mijn budget haal. Vandaag heb ik geconstateerd dat alle de stukken aandrijfas stuk zijn, dat de druklager van de koppeling bijna stuk is, dat er een heleboel koelslangen vervangen moeten worden vanwege olie/drab lekkage (ze zijn 2x zo dik geworden en staan op knappen)
Maar we klussen stug verder. Ik ben vandaag ook begonnen om onder de motorkap het een en ander schoon te maken, het subframe ed. De octopus ziet er nog goed uit gelukkig.
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Totaal aantal Berichten: 771
Geregistreerd: 26-01-2005
- BX 1600 tzi automaat
Zoo shock jij bent goed bezig Lars je mag mijn bx ook wel eens doen D
Citroen Bx 1.6 TZI Automaat 1991 117.000km
Citroen Jumpy 2020 6700km
Citoen C5 exclusieve 2006 172.000
Peugeot 205 generation 1997 101.000km
Peugeot 205 xad bestel 295.000
Vandaag had ik voor de zekerheid 2 nieuwe klepseals gehaald, deze hebben we echter ook vermoord. als je een seal op zijn plek wilt tikken gaat het rubber van de klepseal stuk. En er is absoluut niets te zien aan de klepgeleider.
Nou moet ik maar een afspraak maken bij een revisie bedrijf, om de laatste klepseal te monteren. (duur) Toch erg vreemd, 7 seals tikken we er zo op, en de 8e zit na 3 pogingen nog niet.
De moed om door te gaan is op het moment erg ver te zoeken, ik denk er zelfs over om de echte kop van het donorblok te monteren. (met olieverbruik van 1L per 1500km)
Oja, we gaan, als hij weer rijdt, eerst zelf met de BX rijden. Misschien dat ik hem meeneem naar Vlissingen na de zomervakantie. Hij komt echter wel te koop, onder het mom van ‘hij hoeft niet weg’.
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
GoofBlikscha schreef:Vandaag had ik voor de zekerheid 2 nieuwe klepseals gehaald, deze hebben we echter ook vermoord. als je een seal op zijn plek wilt tikken gaat het rubber van de klepseal stuk. En er is absoluut niets te zien aan de klepgeleider.
Nou moet ik maar een afspraak maken bij een revisie bedrijf, om de laatste klepseal te monteren. (duur) Toch erg vreemd, 7 seals tikken we er zo op, en de 8e zit na 3 pogingen nog niet.
De moed om door te gaan is op het moment erg ver te zoeken, ik denk er zelfs over om de echte kop van het donorblok te monteren. (met olieverbruik van 1L per 1500km)
Oja, we gaan, als hij weer rijdt, eerst zelf met de BX rijden. Misschien dat ik hem meeneem naar Vlissingen na de zomervakantie. Hij komt echter wel te koop, onder het mom van ‘hij hoeft niet weg’.
Ik lees er op tikken? Met een (rubberen) hamer? Is dat niet te veel van het goeie? En kun je de klepsteelgeleider niet eens opmeten en de binnendiameter van de seal ook? Misschien zit er verschil in. Er op drukken totdat je duim de andere kant op scharniert, is dat niet een alternatief? Of zet een grote lijmklem op de kop, met het dopje op de seal, en draai hem langzaam aan.
En laat je niet uit de weg slaan, gewoon eigenwijs zijn !!
We hebben een hulpstukje waar de klepseal in valt, en dan kan je met de hamer de seal op zijn plek slaan. Dit gaat in combinatie met een hoop teflon en olie prima.. Je krijgt de seal absoluut niet met je vinger op zijn plaats, er moet erg veel kracht op staan om de seal op zijn plek te drukken.
De lijmklem approach is niet eens zo’n gek idee, maar ik ga nou niet zelf verder knooien. Het lijkt me niet onverstandig om het over te laten aan iemand die er verstand van heeft… Misschien is het een handigheidje of zo…
Oja, eigenwijs zijn we zowiezo wel. We rijden immers Citroën
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Bij het revisie bedrijf hebben ze ook nog 2 seals stukgeslagen De 3e bleef echter redelijk goed zitten. Volgens het bedrijf was het prima zo. Daar vertrouwen we dan maar op!
Ik heb direct de boel weer in elkaar gezet, en we hebben net de kop op het blok geschroefd.
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
wauw! je bent erg goed bezig! Vreemd wat betreft die sealtjes, maar ja wat zit, dat zit!
Vraagje:
Wat is het aanhaalmoment van de cilinderkopbouten??
In de vraagbaak staat alleen een tabelletje voor nieuwe Torx bouten. Ik heb echter gewoon nog de ouderwetsche 6 kantige bouten… (die er nog prima uit zagen, er zaten zelfs enkele nieuwen tussen, dus ik gebruik ze gewoon opnieuw)
Iemand?
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Ik raad het je ten zeerste af ze her te gebruiken. Aan de bouten zelf is weinig te zien. Maar ze zijn geconstrueert op 1 maal rekken. Nadat ze los zijn gehaald is de rek er als het ware uit. Als je ze nu op moment vast zet kunnen ze breken, gebeurd dat niet dan gebeurd het wel als de kop er ooit nog weer eens af moet.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Ik heb het al gevonden, 20Nm +120 graden…
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
PrutsyLJ schreef:Ik raad het je ten zeerste af ze her te gebruiken. Aan de bouten zelf is weinig te zien. Maar ze zijn geconstrueert op 1 maal rekken. Nadat ze los zijn gehaald is de rek er als het ware uit. Als je ze nu op moment vast zet kunnen ze breken, gebeurd dat niet dan gebeurd het wel als de kop er ooit nog weer eens af moet.
Poep.
Weer 50 euro extra
(ik meende namelijk uit de vraagbaak op te maken dat je de oude bouten opnieuw kon gebruiken, en dat had ik wel vaker van andere mensen gehoord..)
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Dat is dus absoluut geen poep!! Ik heb het bij mijn vader gezien dat ze braken. Dat had enorm simpel voorkomen kunnen worden door een setje nieuwe bouten aan te schaffen!
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005